Aankoop Superb 1

Zündapppie

Actief lid
Aangezien mijn Passat 3BG van 2001 na 300.000 km aan vervanging toe is ben ik op zoek naar wat anders. Een 3BG met een lage km stand en de juiste motorisering vinden valt niet mee dus kwam ik bij de Superb uit. In principe de zelfde auto met een ander jasje en langere wielbasis dus bekend gebied. Nu heb ik twee geschikte kandidaten gevonden maar allebei bij handelaren met een twijfelachtige reputatie als ik de recensies mag geloven.
De een is een V6 van 2004 met 107.000 km en een 1.8T uit 2008 met bijna 160.000 op de teller. Zijn er bij de Superb dingen waar ik op moet letten die anders zijn dan bij de passat of valt dat mee?
 

Erik_NL

Forumguru
controleer of de leuning van de achterbank neerklapbaar is. De eerste jaren was dat niet het geval.

jezelf voorstellen (wie, wat, Spijkenisse) wordt op veel fora gewaardeerd en kan klik hier
 

Chrisjemol

Forumguru
Superb van dat jaar is nagenoeg gelijk aan passat. Heel veel is hetzelfde en past onderling
Op de bekende dingen letten
Nap is belangrijk en staat onderhoud.
Aankoopkeuring laten doen
 

SuperBeeb

Forumguru
Die V6 heeft wel weinig gelopen, 6000 per jaar. Van oud mannetje geweest, altijd binnen gestaan? V6 is wel lekker, zal qua verbruik niet zo heel veel schelen met een 1.8T, wel meer WB en verzekering denk ik Over die 1.8T lees ik hier vaak horrorverhalen over olieverbruik en revisies. Weet niet of dat ook voor 1 uit 2008 geldt.
 

Chrisjemol

Forumguru
1.8t is het beste vag blok ooit…
Heel makkelijk veel vermogen uit te halen en licht. Olieverbruik valt mee. Blok is jaren gebruikt in legio modellen
 

Tees

Donateur
De 1.8T 20v was volgens mij een goed blok, voor de zekerheid: dit is een totaal ander blok dan de 1.8 T(F)SI die in 2008 geïntroduceerd is en o.a. in de S2 lag.
 

eriktv

Forumguru
Ik lees nog wel eens over problemen met het secundaire luchtsysteem bij de 1.8T, niet zo gek met al die rubberen slangetjes en aansluitingen. Dat wordt wel slechter natuurlijk, als je bekijkt hoe oud die auto’s nu zijn. Verder goed scherp zijn in juiste olie en brandstof met het oog op sludgevorming. Maar dat ken je vast vanuit de passatwereld.

Heerlijk blok verder, heb er drie jaar mee gereden in m’n O1 RS. Verbruik vrijwel exact volgens fabrieksopgave 8,0L/100km, niet gek bij 180pk. Misschien kan @turboturbo nog wat toevoegen aan info of linkjes over de 1.8T?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Zündapppie

Actief lid
Een maat van me heeft een Passat 3BG 1.8T met tiptronic en is licht getuned bij VAG Techniek naar 175 pk en de bak is in sportstand gezet en dat rijdt fantastisch.
Een V6 heb ik geen ervaring mee maar is een lekker smeuïge motor lijkt mij.
 

Zündapppie

Actief lid
Zaterdag bij een superb 1.8T gekeken. Stond al 13 maanden bij een handelaar. In de "showroom" leek het een nette auto maar eenmaal buiten werden een hoop beschadigingen zichtbaar. Ook leek er een andere motor in gegaan en werkte de cruise control niet dus lekker laten staan. Hij reed prima maar alles bij elkaar was het gewoon te veel werk om er een nette auto van te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan