Aankoop Fabia, welke aandachtspunten?

Hakar

Donateur
Best forum.
Ik overweeg de aankoop van een Fabia uit 2005 met circa 180000 km op het tellertje.
Kan men mij hier van nuttige adviezen voorzien, voordat ik de auto ga bekijken en besluit tot wel of geen aankoop?
Hierbij een opsomming van de gegevens van de auto;

SIGNALEMENT
Merk SKODA
Model FABIA
Type COMBI 55 KW '156'
Brandstof benzine
Classificatie personenauto
Carrosserie stationwagen
Aantal deuren 4
Aantal zitplaatsen 5
Aantal wielen 4
Versnellingsbak handmatig, 5 versnellingen
REGISTRATIE
Datum eerste toelating 6 mei 2005
Datum eerste tenaamstelling 6 mei 2005
Datum laatste tenaamstelling 9 januari 2018
APK
APK vervaldatum 23 mei 2018
MOTOR
Motorcode BKY
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 1390 cc
Vermogen 55 kW (75 pk)
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Hakar, in elk geval uitgebreide info over de auto, alleen een beetje irritant vormgegeven (veel scrollen, en veel bijna lege regels). Via de knop bewerken onder aan je bericht kun je nog regels verwijderen, zoals bijvoorbeeld de regels met alleen waar blijkbaar een foto heeft gestaan.

Gezien het feit dat de auto 'bouwjaar 2002' en eerste tenaamstelling '2005' heeft, is dit blijkbaar een gebruikt geïmporteerde auto, dus is de vraag of de km-stand correct is. Een 2002 zal een pre-facelift zijn, met rechthoekige mistlampen (of ruimte daarvoor) en in élk achterlicht 2 losse witte/transparante strepen. De facelift (2004-2007) heeft ronde mistlampen, een verbindingsstreepje tussen de 2 witte/transparante strepen in elk achterlicht, en een iets andere lay-out van de km-teller. Een 2002 kan ook nog een dashboard/middenconsole in 2 kleuren kun hebben (lichtgrijs en zwart), vanaf 2003 is dit alleen zwart.

Zoals bij iedere Fabia van deze generatie checken of het tapijt onder/achter de voorstoelen en de opstaande randen naar de portieren goed droog is. (lekkende afdichting in de portieren is bijna standaard, maar goed te verhelpen zie diverse topics)

Gezien de km-stand, even checken of ie nog de originele remschijven heeft, of de distributie op tijd is vervangen (moet elke 5-6 jaar, of 90.000 km), en checken of de katalysator niet aan het eind van zijn levensduur is.

Verder even kijken of hier een aftermarketradio in zit, of een verouderde OEM unit.
 

Hakar

Donateur
Cordoba.
Hartelijk dank voor uw reactie.

Regelindeling aangepast, kon de knop daarvoor eerst niet vinden.

Excuus voor het bouwjaar 2002 in de titel, dat is van de auto die door de Fabia moet gaan worden vervangen.
Jammer dat ik dit pas nu opmerk, had u een flink aantal aanslagen per minuut gescheeld.
Ik zal het in ieder geval aanpassen.

Een check aan de hand van de door u opgegeven kenmerken leert dat de wagen ronde mistlampen heeft, een rood streepje tussen de witte vlakken in de achterlichten.
Layout van dashboard kan ik nog niet bekijken, evenals het checken van de vloerdedekking.

Een beetje zoekend denk ik te hebben uitgevonden dat de Fabia voorzien moet zijn van een distributieriem, en in dat geval zou er minstens één keer een vervanging moeten zijn geweest, het liefst uiteraard twee keer.

Blijft over het checken van de remschijven en de katalysator.
Heeft u nog tips hoe dit te doen?
 

Hakar

Donateur
Oh ja, en de radio is duidelijk een aftermarket.

Radio%20Skoda_zps3u345p1o.jpg
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Remschijven kan je even met je vinger langs de buitenste rand voelen; is die rand hoog of scherp dan geeft dat al een aardige indicatie dat de schijf versleten is... Officieel natuurlijk even de dikte opmeten met een maatvoeler.

Ook roest (wat er niet meer af gaat na paar keer flink remmen) en groeven vertellen dat de schijf aan z'n eindje raakt / onbruikbaar wordt.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Voorbeeld van een 2004-2007 achterlicht van een combi:
koda-fabia-nieuszkodzony-2005-fabia-piaseczno-450236801.jpg



Voorbeeld 1999 t/m 2003:
skoda_fabia_-_combi-sdi_2001_62749_1.jpg


Dash prefacelift (PFL):
hqdefault.jpg

Dash facelift (2004-2007)
15892215-0014-%C5%A0koda-fabia-beige-kopen.jpg


Let verder even op de velgmaat (standaard komt zowel 14 als 15 inch voor), en op de bandenmaat, daar zijn ook allerlei verschillen in standaardmaten.
 

Hakar

Donateur
Wauw, wat een service.
En dan heb ik nog niets gekocht.
Het is overduidelijk een 2005 auto, de achterkant en het klokkenspel zien er zo uit als aangegeven.

De velg en bandenmaat zou volgens opgave van aanbiedende partij 185/60R14 moeten zijn.
 

Hakar

Donateur
Vanmiddag eerst gekeken bij de auto, en daarna een uitgebreide proefrit gemaakt.

Het is een gebruikte wagen met uiteraard wat uiterlijke gebruikssporen die wij niet erg vinden.
Het is een Elegance uitvoering.

Wat ons is opgevallen zijn de volgende dingetjes.
Remschijven goed, geen dikke of scherpe rand er op.
Katalysator lijkt niet verstopt, motor trekt in alle toeren lekker door zonder inhouden.

Distributie is vervangen op 108.639 km, nu op de teller 180.256, dus zou nog even kunnen.
Wagen stond buiten met koud blok, starten zonder haperen.
Geen condens op de ruiten, en geen vochtige vloerbekleding onder achter de stoelen.
Vloerbekleding voelde ook niet hard bevroren of licht krakee aan, wat zou kunnen wijzen op vocht in de vloerbekleding.

Minpuntjes die we tegenkwamen waren;
Kachelradiator hoor je niet op stand 1, stand 2,3 en 4 veel krakende danwel schurende piepende herrie, wat duidelijk duidt op een versleten motor. Deze wordt bij doorgaan koop door aanbieder vervangen.
Koplampen zijn ontzettend dof, zijn volgens aanbieder te polijsten.
Ruiten voor elektrisch bedienbaar zijn beide niet in beweging te krijgen, geen klik of zoem hoorbaar bij bedienen knoppen, zou volgens aanbieder een printplaat issue zijn.

Rijgedrag van de wagen was goed, geen gestuiter of gebonk vernomen

Met aanbiedende partij overeengekomen nog even na te mogen denken en morgen weer contact te hebben.

Is er op basis van bovenstaande punten nog iets aan te geven wat aandacht vereist?
Zouden we met een gerust hart deze wagen kunnen aanschaffen zonder forumleden ergens aan te nagelen?, want uiteraard zijn we zelf verantwoordelijk voor ons handelen.
 

turboturbo

Forumguru
Klinkt allemaal vrij goed. Één puntje: distributie gaat niet alleen op basis van km stand maar ook leeftijd.

Dat kan bijv 5 jaar zijn, en al heeft de auto in 5 jaar tijd nauwelijks gereden, dan moet de distributie alsnog vervangen, danwel op z'n minst jaarlijks gecontroleerd, dacht ik...

Welke interval precies op die Fabia van toepassing is, zal in het instructie boekje staan en/of is wel op te vragen adhv motorcode (drie letterige code, staat gestanst bovenin aan de zijkant van het motorblok en wordt vermeld op de sticker in kofferbak, is soms ook in te zien na invoeren kenteken op autoweek.nl)
 

Cordoba

Forumguru
BKY-blok is bijna identiek aan mijn BBY en distributie moet je steeds tussen de 5e en 6e verjaardag van de distributie vervangen. Ik heb die van mij nu al 2x vervangen.

Katalysator zal niet verstopt zitten, maar kan wel opgebruikt zijn, waardoor ie bij een APK niet door de uitlaatgasmeting komt.

Kachelradiator hoor je in principe nooit, de kachelventilator (of interieurfan) wel: op stand 1 nauwelijks, op 2 hoor je vooral de lucht en op 3 en 4 hoor je soms ook de motor zelf. Als de ventilator het alleen doet op stand 4, is niet alleen de ventilator zelf kapot (motor/lager) maar ook de weerstand die zorgt dat de ventilator op lagere snelheid (1, 2 en 3) kan draaien.

Koplampen zijn inderdaad prima te polijsten, kun je eventueel zelf doen met een setje op de boormachine (zal ik je wel tips voor geven als je de auto hebt). Setje kost zo'n 30 euro, maar dan kun je het ook herhalen indien nodig.

De ramen zijn een paar mogelijkheden:
- de ramen waren vastgevroren, dan schakelt de raammotor direct uit zodra hij voelt dat het te zwaar gaat (om te voorkomen dat de raammotor verbrandt)
- de kabel(s) van het raammechanisme zijn kapot, dan moet je het mechanisme vervangen en de motor overbouwen (behoorlijke klus)
- de elektromotor(en) zijn kapot
- de auto heeft niet de juiste comfortmodule (mogelijk gewisseld vanwege problemen, en verkeerde versie geplaatst), of de comfortmodule is kapot.


Zo te zien heeft de auto geen onoverkomelijke problemen, maar wel behoorlijk wat reparatie/aandachtspunten. Ander punt: check even wanneer de remolie voor het laatst vernieuwd is (moet elke 2 jaar), en of de schokbrekers in orde zijn. Gezien de km-stand zullen de schokbrekers ook ver weg zijn als ze nog niet vernieuwd zijn.
 

fanSkoda-VW

Donateur
In plaats van de radio had ik in mijn Fab 1 (productie november 2004) een gecombineerde radio/cd speler/navigatie van VDO/Dayton. werkte prima, ook al was het 2-dimensionale weergave van de verkeerssituatie.
In de 10 jaar en 105.000 km 2 x defecte bobine gehad en 1 x schakelproblemen bij de automaat. Wat vanzelf definitief verdween. Op mijn avatar zie je de huidige 3, in het midden de 2 en dan de 1. Ook een Elegance.
Banden waren Vredestein Quattrac 4-seizoenen, erg goed bevallen.
grtsss
 

Hakar

Donateur
Koplampen worden door aanbieder, of in opdracht van hem gepolijst.

Het geluid wat ik omschreef als komend van de kachelradiator moet inderdaad zijn van de interieurfan. Deze maakt een metalig ratelend geluid, en als ik het forum zo doorspit, is de fan op zijn einde. Partner in de auto heeft op stand 1 die je dus nauwelijks of niet hoort gevoeld dat er een luchtstroom was, evenals op stand 2,3 en 4. Op de laatste 3 standen helaas met het genoemde geluid.
Airco functie werkte goed, bij indrukken knop was de condens die we zelf veroorzaakten bij wat langer stilstaan en te bespreken wat we tegen waren gekomen in een mum verdwenen.
Conclusie hieruit is dat de voorschakelweerstand zijn werk dus nog doet.
Aanbieder heeft aangegeven de interieurfan te zullen (laten) vervangen.

Aanbieder was al bezig geweest met de ruitmechanismen,(schakelaars vervangen, motoren vervangen na 2 keer de verkeerden te hebben gekregen nu volgens leverancier wel de juiste) echter zonder resultaat. Probleem zou liggen in een printplaat van de aansturing. Aanbieder is bezig dit te repareren dan wel te vervangen. Afspraak is in ieder geval dat deze werkend zullen zijn voor we tot koop overgaan.

Remvloeistof had ik zelf op gelet, deze was mooi helder. Neemt niet weg dat ik die zelf t.z.t. zal (laten) vervangen.

Schokdempers is een goed punt, zal ik nog navragen.

Distributieriem wel de km stand gecheckt, niet de datum, ga ik alsnog doen.

Met dank voor het meedenken :thumbsup:
 

Hakar

Donateur
We zijn er bijna.....
Aanbieder van de Fabia die onze belangstelling heeft, worstelt nog steeds met de bediening van de elektrisch bedienbare ramen voor.
Inmiddels zijn daar vervangen, alle schakelaars in de armsteunen, de motoren vervangen na pas bij de derde set het juiste type te hebben gekregen, maar nog niet werkend. Momenteel wacht aanbieder op een nieuwe bedieningsmodule ofwel printplaat die helaas niet direct leverbaar is, en volgens zeggen dinsdag wordt aangeleverd.
Wanneer dit alles werkt, wordt er verder gegaan met de distributie, waar we het inmiddels ook over eens zijn.
Vorige riem is eind 2012 vervangen op 108.639 km, zou dus nog eventjes mee moeten kunnen.
Om op safe te spelen overeengekomen dat aanbieder 3/4 en wij 1/4 van de kosten voor onze rekening nemen.

Overigens de eerste keer dat we er zo lang over doen om een nieuwe 2e hands aan te schaffen.
Is gezien het werk wat er nu in wordt gestoken hopelijk de moeite waard.
 

EdK

Forumguru
Inmiddels zijn daar vervangen, alle schakelaars in de armsteunen, de motoren vervangen na pas bij de derde set het juiste type te hebben gekregen, maar nog niet werkend. Momenteel wacht aanbieder op een nieuwe bedieningsmodule ofwel printplaat
En als die dan nog niet werkt dan gaat hij een universeelmeter kopen ?
Want blind spullen omwisselen is geen storing zoeken, met meten en de juiste E schema's kom je vaak een stuk verder met een storing.
Maar goed je hoeft het niet te betalen en alleen maar te wachten tot het werkt....
 

Hakar

Donateur
@EdK Ik heb geen idee hoe aanbieder te werk gaat bij het oplossen van het ramen probleem, maar heb het idee dat het zoeken en eventueel repareren wordt uitbesteed. .Kan natuurlijk ook niet in hun budget kijken, maar wel in mijn eigen.
En duidelijk, daar past een eventueel langdurig zoek en reparatieproces niet in.

En @turboturbo heeft gelijk, er van uit gaande wat ik nieuw heb zien liggen inderdaad voor de Fabia bestemd is.
 

Hakar

Donateur
@Hakar Er zijn al gevallen geweest dat er houten latjes onder de ramen geplaatst waren, om de ramen dicht te houden (duidelijk gevalletje oplichting dus), maar ik heb het bestand ook in een Word document staan. Als je mij een conversatieberichtje stuurt met je email, dan mail ik je het bestand wel (is overzicht zekeringen en relais).

@Cordoba Ik ga er van uit dat degene die met de ramen aan de slag is eventueel aanwezige latjes had opgemerkt :dankje:
 
Bovenaan Onderaan