Aankoop Fabia II 1.2 Greenline Diesel: waar op te letten?

breukerijs

Nieuw lid
Hi allen,

Vooropgesteld: ik heb dit forum via google gevonden en heb geen idee wat de sociale normen hier zijn. Mocht ik er één (of meerdere) overtreden door bijvoorbeeld dit onderwerp überhaupt te starten: excuses, en graag start ik hem dan op de juiste plek.

Goed, dat gezegd hebbende, ben ik op zoek naar een auto. Voor m'n werk moet ik de komende jaren ca. 35.000 km per jaar gaan rijden en om dat op de racefiets te gaan doen lijkt me niet een heel groot succes. Na wat speurwerk, heb ik o.a. een Fabia Greenline Diesel gevonden uit 07/2010. 85k op de teller, cruise & climate controll als opties; vraagprijs is € 7500.

Nu ben ik benieuwd naar of dit een redelijke prijs voor deze auto is, maar ook of er dingen zijn waar ik op moet letten bij de aanschaf/proefrit. Een dure reparatie is o.a. de distributieriem; is het aannemelijk dat ik deze op korte termijn zal moeten vervangen? Tot slot ben ik verschillende mensen tegen gekomen die klagen over een lange opwarmtijd van de motor. Is dat iets om rekening mee te houden, of maakt dat niet heel veel uit?
 

oco1979

Forumguru
Welkom,heb je al eens de forum doorlopen ?,vooral deze van fabia 2,daar zal je antwoorden wel vinden.

Egr reeds vervangen?

Distributieriem komt er inderdaad aan.

Het is geen bom,gezien de km/jaar dat je zal doen,eerder voor iets zwaardere motor kijken.
 

Huibert

Forumguru
De egr is een heel bekende kwaal, is tamelijk duur maar een vervelend artikel wat op alle moderne diesels zit en bij allemaal kwetsbaar is. Naast de 1.2 eco diesel heb je nog sporadisch een 1.6 met verschillende vermogens. Deze heb ik vorig jaar gekocht als hatchbac in de uitvoering ambition met iets meer dan 74000 km, moest toen zonder garantie €9000 kosten. Is uit duitsland geimporteerd, zoals de meeste 1.6 diesel fabia's. Dit is alleen voor een vergelijk wat prijs betreft. Naast een longlife beurt na ruim 30000 km geen kosten gehad.
 

breukerijs

Nieuw lid
Thnx voor de tips en de andere thread. Stonden wel goeie dingen in om op te letten. Nu maar eens kijken hoe goed ik kan onderhandelen...
 

Niels83

Forumguru
Waar ik op zou letten is dat bij een Diesel van 6 jaar 85 duizend km niet zoveel is. dan is een benzine vaak goedkoper.

Bij onze greenline, bleek achteraf dat de remschijven een probleem waren Dit hield in dat ze krom trokken, volgens Skoda omdat iedereen met warme schijven door een plas reed. Maar na nieuwe schijven te hebben gekregen was het na een week weer terug, en in die week had het 1 keer licht geregend.. Dus dikke... neus voor Skoda.

Na 2 setjes, remmen en blokken was het ineens over.

Je merkt dit wanneer je bij 120km per uur of wat harder, licht remt. je stuur zal mogelijk gaan trillen. Als je blokkeert dan niet natuurlijk.. Zal dit wel even testen. Al met al heeft dit wat coulance en ca 500 euro gekost. Had ik toch beter op gelet als ik dit van te voren had gevonden in mijn zoek tocht.

Of 7500 een goed prijs is, hangt van de staat van de auto af, hoe is het onderhoud bij gehouden, zijn de banden nog netjes etc etc. Als alles netjes is, en je vertrouwd de verkoper enigzins, dan lijkt 7500 mij een heel redelijke prijs.. zeker als je er nog een paar 100 af kan praten.
 

Niels83

Forumguru
Thnx voor de tips en de andere thread. Stonden wel goeie dingen in om op te letten. Nu maar eens kijken hoe goed ik kan onderhandelen...

Onderhandelen is ook niet zo mijn ding. dat doet mijn vrouw altijd.. erg grappig. Hoewel ons huis deed ik.

Bepaal wat je wil betalen. zeg 7000, dan ga je de minpunten op noemen als die er zijn, of je zegt gewoon, dat je eigenlijk dacht 6500 te bieden. dan is het afwachten.
Of je vraagt, ook leuke auto, behalve dan dit dit en dit. maar zeg es wat moet je nu echt hebben voor die auto.

Wat mijn vader vaak doet is, bij een garage naar binnen lopen, en zeggen die skoda van 6000 euro, waar heb je die staan. dan worden de verkopers soms al wat zenuwachtig. en dan houdt hij bij het praten die 6000 stug vol, en dat hij dat toch echt heeft gezien, en wat raar dan. ow ow och och, nou ja wat is nu echt de prijs dan.. vaak al een stuk lager dan de vraagprijs.

Wat je het liefste wilt is dat de ander de eerste prijs noemt. Je wilt niet dat jij zegt doe maar 100 terwijl de ander 90 in gedachte had.. maar goed de verkoper doet dit vaker dan jij natuurlijk.
 

oco1979

Forumguru
Of laat de prijs en ga op zoek wat niet oke is,deze moeten ze dan herstellen,zeker 1 jaar garantie voor die prijs.
 
Bovenaan Onderaan