Aankoop EV, advies nodig!

Fmoon

Forumguru
Beste,

Ben al enige tijd in onderhandeling voor mijn vader over de aankoop van een Kia EV5.

Nu kregen we gister een offerte inclusief de inruil voor zijn auto.

Nu zijn mijn vader iets wat ik logisch vind klinken en als ik het bereken klopt het ook wel maar jullie hebben allemaal hier zoveel ervaring dat ik deze gedachte graag wil delen en kijken of we aan het rechte eind trekken.

De auto die ingeruild word daar krijgt hij 25k voor terug. Is een auto uit 22’ met 53dkm op de teller en heeft nog 17 maanden fabrieksgarantie die nog eens voor €900,- uit te breiden is met 24 maanden extra.

Oké, nu is het zo. De Kia zoals we hem willen kost 51K. Daar gaat dus 25k inruil vanaf + een actie van 3k extra. Dus 23k bijbetalen (met nog wat onderhandelen kan er nog wel wat vanaf).

Nu zegt mijn pa. Als ik de auto nu koop dan scheelt me dat in een jaar 10K tov dat ik hem volgend jaar koop. Dat vond ik een interessante denkwijze. En ik vroeg me af… zien we dit inderdaad goed?

De huidige auto zou als we hem volgend jaar inruilen: €2000,- meer kosten aan brandstof tov de EV, geen 3k inruil aktie (oké kan dan een andere actie zijn). 2x een onderhoudsbeurt €1000,-(totaal) en natuurlijk minder als inruil (3k minder?).

Dan zou je zeggen, het is inderdaad een goed moment in zijn geval. De Kia heeft 10 jaar fabrieksgarantie en voornemen is ook de auto zo lang te houden.

Dus is het inderdaad verstandig de auto nu in te ruilen of nog te wachten tot einde garantie van z’n huidige auto? Zit er een foutje in de denkwijze?

PizzaPieter

Donateur
Plat gezegd (zo zou ik het zelf ook verkopen aan mijn vrouw als ik hem graag wil hebben)(of zo probeert mijn zoon t te brengen als hij zelf in is voor een nieuwe auto).

Ergens lijkt het wel te kloppen, als je de afschrijving van de nieuwe EV niet meeneemt in de berekening. Dat kost nú natuurlijk geen geld in je portemonnee, maar die kosten zijn er wel, net als minder rente/beleggings opbrengst als je t geld laat staan.

Ik ben net wakker en ga er ff over nadenken, maar dit lijkt me net iets te onvolledig

PizzaPieter

Donateur
Zn nieuwe auto zal trouwens óók onderhoud nodig hebben, maar mss minder. Wel banden etc.

Kan hij 'gratis' stroom tanken van zn zonnepanelen bijvoorbeeld?

Fmoon

Forumguru
Afschrijving kan die voor lief nemen als je hem 10 jaar wil houden. Huidige auto zal evenmin afschrijven. Onderhoud van een EV is per 2 jaar rond de €200,- gemiddeld. Bij zijn huidige auto elk jaar 5-600.

Nee 0,22ct per kWh zal het kosten. Hebben berekend met 25% hoger getal. Evenals de brandstofkosten op het niveau van enkele maanden geleden. Dit om schommelingen op te vangen en dus nadelig uit te rekenen.

MRB gaat ook omhoog aankomende jaren, deze zal per jaar €360,- duurder worden bij 100% t.o.v. zn huidige auto.

Laatst bewerkt:

hemi24

Donateur
Ik zou hem nog 3 jaar houden, dan scheelt het 30k en betaal je bijna niks toe… :maakmegek:

Alle gekheid op een stokje, je kunt er heel hard aan rekenen, maar het hebben van een auto blijft geld kosten.

Vraag is, of je het geld ervoor over hebt en je het kunt missen.
Twijfelaars kunnen heel lang rekenen aan iets wat ze niet nodig hebben.

Ander ding om mee te nemen in je overwegingen: een auto verkopen waar nog (fabrieks)garantie op zit kan aantrekkelijk zijn voor de volgende eigenaar.

Tees

Donateur
De enige denkfout die ik hierin bemerk is dat de rijkosten van een EV niet meegerekend worden. MRB zal vast hoger zijn, energiekosten zijn weliswaar lager maar niet nul, en verzekering is misschien ook hoger?
Verder kan ik niet direct reken/denkfouten bemerken.

Fmoon

Forumguru
Ik heb de rijkosten zeker meegerekend. Er word altijd 98 getankt. Dus dat verschil tussen brandstof en elektra is tegen de 2k aan op jaarbasis. Thuis laden zal buiten een vakantie gewoon altijd kunnen.

Zoals ik aangaf heb ik al met ongunstige kosten gerekend, alsook dat de EV gemiddeld 380km op volle accu kan rijden. (Zeggen 530). Het is een rustige rijder en voornamelijk stad en eens per week een ritje van 40 heen en 40 terug. Zijn rijgedrag is mede een overweging om elektrisch te gaan. Motor word nu nooit warm, zullen wel componenten niet leuk vinden in de HEV. Denk dat na de garantie ook dat metertje wel eens kan gaan lopen. Iets waar je dan bij de Kia even 10 jaar niks mee te maken hebt.

Dit alles lijkt het een goed idee, ben er overigens van overtuigd dat er elders nog wel 2k winst te behalen valt op de inruil. Maar dat kan altijd nog.

Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Hangt er ook vanaf, of dat geld, wat je NU hebt, meteen uitgeeft aan een auto die direct minder waard wordt, zodra 'ie de garage verlaat.

Of dat je in de tussentijd nog (verstandig) belegt met dat geld... :koffie:
Of is je een nieuwe auto zoveel geld waard?

leon-cupra

Forumguru
hoor ik precies mijn eigen vader die mijn moeder aan het overtuigen is .... als ik hem nu koop, besparen we 10k en hup de bestelbon werd getekend :deuk:

Als je geen rekening houdt met de afschrijvingen van zowel de EV als de huidige wagen, want procentueel zal de afschrijving van de huidige kleiner worden, heeft hij dan uiteraard wel gelijk. Als je rekening houdt dat de EV in het eerste jaar als snel 10k zal afschrijven, tja, dan is het al een volledig andere situatie.

EV zou ik persoonlijk ook nooit nieuw kopen. Moet je net met de kop eraf kopen, dan is de grootste afschrijving gepasseerd. Bespaart jouw vader nog veel meer dan 10K.

Tees

Donateur
Financieel gezien is een auto nieuw kopen sowieso geen goed idee. De enige die daar financieel baat bij heeft is de dealer/fabriek. Zodra je de deur uit rijdt ben je al een goede som geld kwijt.

Bovenaan Onderaan