Aankoop advies /ervaringen

pansaebr

Actief lid
Door aanhoudende problemen met de Octavia ben ik aan het uitkijken naar een andere wagen voorlopig heb ik interesse in 2 skoda's beide kosten rond de 7K . De eerste is een Yeti 1.2 TSI uit 2010 met een kilometer stand van 150k en een vermogen van van 105pk , de tweede is een Roomster 1.2 Go van 60 pk uit 2014 en kilometerstand van 60k. Deze laatste hoe valt deze mee op de autosnelweg ? Valt de versnelling van 80km/h naar 120km/h mee komende van een 1.6 benzine met 102pk. Woon/werk verkeer is dagelijks een 50km autosnelweg.
 

Tees

Donateur
Als ik moest kiezen tussen die 2 motoren, zou ik zonder twijfel voor de 1.2 TSI motor kiezen. Deze heeft zóveel meer koppel in t lage toerenbereik dan de MPI motoren. De MPI motoren komen pas boven de 3000 toeren tot leven, terwijl de TSIs al max koppel hebben vanaf 1750 toeren.

Ik ben zelf van een 1.4 16v naar de 1.2 TSI gegaan (en van Fabia naar Octavia) en ik zou nooit meer terug willen, t rijdt zoveel beter en meer ontspannen. Ik denk dat de 1.2 TSI veel dichter bij (en ik denk zelfs beter is dan) de 1.6 MPI ligt dan de 1.2 60 pk. Die lijkt me lichtelijk underpowered voor een Roomster (al is alles natuurlijk relatief!)
 

Cordoba

Forumguru
Lastige keuze:
- de Yeti heeft er 150k km opzitten, en je mag dan langzamerhand gaan verwachten dat je over niet al te lange tijd slijtagedelen moet vervangen (remschijven, schokbrekers, lambdasonde, mogelijk raammechanismes/raammotoren)
- de Yeti zal dorstiger zijn, en met de hard stijgende brandstofprijzen kan dat belangrijk zijn
- de motor van de Yeti zal veel soepeler/krachtiger zijn dan de Roomster met 60 pk
- de Roomster heeft maar 60k km gereden in 8 jaar, dus zo'n 7500 km/jaar. Dat maakt het waarschijnlijk dat ie veel korte stukjes heeft gereden, en dat levert meer motorslijtage op dan een zelfde km-stand met lange ritten (en warme motor)
- een auto die weinig snelweg km's heeft gemaakt en weinig lange ritten die je dan dagelijks 50 km laat rijden, kan wel eens voor onkosten gaan zorgen omdat ie ineens totaal anders gebruikt wordt (bijvoorbeeld het koelsysteem dat dan ineens echt wat moet gaan doen).
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
de tweede is een Roomster 1.2 Go van 60 pk uit 2014
Heb zelf de 1,4 zonder TSI gehad
Een heerlijke 4 cilinder die zonder veel problemen gewoon met al het verkeer kon meekomen
Later kwam die Roomster ook met 1,2TSI blokken op de markt waar enkele leden hier er één van hebben.

Nadat me RR eruit ging werd deze vervangen voor een Yeti 1,4TSI
Fijn blok alleen als ik achteraf het bekijk dan had ik met die kennis nu voor de 1,2TSI gekozen.
1,2TSI bleek een stuk zuiniger te zijn dan de 1,4TSI in de YEti

In jouw geval zou ik eens kijken of er een RR met een 1,4 of een 1,2TSI in jouw budget te verkrijgen is.
Yeti 1,2 is ook een mooie bak, alleen of je deze met de huidige brandstofprijzen wil rijden .....?
 

turboturbo

Forumguru
De CW waarde van een Roomster en een Yeti zullen vermoedelijk wel wat uit een lopen en invloed hebben op het verbruik.

Ik zou ook kiezen voor een 1.2TSI maar een Yeti is wel echt een ander soort auto dan een Octavia of Roomster, dat moet je je wel realiseren.
 

pansaebr

Actief lid
Even een update, na vervanging van het expansievat ( kostprijs een 22euro bij een autopart zaak ) heeft het verbruik / verlies van koelwater een halt toegeroepen. Dus hij blijft nog even maar ik kijk uit naar terug een octavia met euronorm 5 . Ik zie wel wat er op mijn pad komt.
Allemaal bedankt voor jullie reacties.
 
Bovenaan Onderaan