Aanjager snelheden volautomatische airco

Hallo allemaal.

Voor ik mijn vragen op jullie loslaat wil ik me even kort voorstellen.

Ik heet Peter, ben 38 jaar en heb sinds kort een Skoda Fabia 2 1.4 16v van 2009.
Ben vrij bekend met volkswagen en heb ruime ervaring op het gebied van sleutelen aan auto's en motoren.

Echter heb ik nu een probleem waar ik vraagtekens bij heb en niet helemaal in thuis ben.

De Fabia heb ik nu 1 week en is ook de eerste auto met volautomatische airco.
Ik heb het al grotendeels uitgedokterd hoe het allemaal werkt, maar ik merk dat de unit toch wat rare trekken heeft. Omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb wil ik jullie om hulp vragen voor ik naar de garage rij waar de auto gekocht is.

Het vreemde van de ecc unit vind ik dat ik in welke stand dan ook (auto, econ enz) de snelheid van de aanjager niet kan regelen. Schakel ik ontwassemen in en draai de knop op de minste snelheid, draait de aanjager op volle toeren, ik kan de snelheid niet regelen. In econ is het probleem hetzelfde, het lijkt alsof de unit doet wat hij wil. In de auto-stand zou ik dat nog kunnen begrijpen, maar blijf het hoe dan ook vreemd vinden.

Wat ik wil is gewoon mijn verwarming aanzetten op het laagste toerental en dat lukt gewoon niet, het boekje geeft aan dat ik het toerental moet kunnen regelen!? Dus is er nu echt iets aan de unit of doe ik toch iets fout??

Ik moet een stuk rijden naar de garage waar de auto is gekocht en wil dat stuk niet voor niets rijden.


Dus alle info is welkom.

Alvast bedankt!
 

Cordoba

Forumguru
Welkom Peter, ik heb geen direct antwoord op je vragen, maar in plaats van naar de garage rijden, kun je toch ook bellen of een mailtje sturen?
 

Joske

Forumguru
dat van de aanjager enkel werken in stand 4 heb ik al eens zien passeren op het forum. @Ronnie had het er over bij een welbepaald stuk dat dan kapot is, maar ik kan zijn post niet terugvinden. Ik dacht iets met een weerstand dat dan vervangen moet worden. @turboturbo zal dit misschien ook wel weten!
 

Ronnie

Forumguru
Climatronic blijft een moeilijk verhaal.....
Het verhaal met de kachelweerstand gaat alleen op met een handmatige airco, deze heeft 4 vaste standen middels de genoemde weerstanden.
Bij een climatronic wordt het toerental via een electronische module geregeld, deze zal dus de geest gegeven hebben.
Je zou het volgens mij kunnen controleren middels VCDS, misschien dat een foutcode aanwezig is en dat deze dus gereset kan worden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb een climatronic die eigenlijk altijd aan staat.
Normaal gesproken hoort bij ontwasemen inderdaad de volle snelheid richting voorruit en zijruiten te worden ingeschakeld, maar voor zover ik weet zou je die handmatig (met de draaiknop) moeten kunnen overrulen. (Als ik de kans krijg zal ik het morgenmiddag eens proberen.) Overigens een tip: als er reden is om te ontwasemen, zet dan ook beide zijruiten op een kier. Dan kan hij de extra hoeveelheid warme lucht veel makkelijker kwijt en daarmee zijn de voor- en zijruiten aanmerkelijk sneller schoon.

In de Autostand kun je de snelheid wel degelijk veranderen met die knop - maar als je dat doet schakelt hij van "Auto" af. (Druk je opnieuw op "Auto", dan gaat hij weer zelf een passend snelheid kiezen.)
Als het niet werkt zoals hier omschreven, dan is er dus inderdaad iets stuk aan de regelmodule.
 

Cordoba

Forumguru
Na de post van Ronnie en die van Joske nog eens nagedacht: meest logische is óf een draad los van de regelbare weerstand die de snelheid regelt, óf de aansturing van de regelbare weerstand werkt niet. (bij een losse draad van de regelbare weerstand, ligt de massadraad als meest waarschijnlijke voor de hand, de fan krijgt dan (bijna) de volle 12V ter beschikking.
 
Welkom Peter, ik heb geen direct antwoord op je vragen, maar in plaats van naar de garage rijden, kun je toch ook bellen of een mailtje sturen?

Ik heb natuurlijk al contact gehad met de garage en kreeg een ontwijkend antwoord. De verkoper gaf eigenlijk direct als antwoord dat ik het fout deed. Maar hij kon mij ook geen duidelijk antwoord op mijn vragen. Ik weet hoe verkopers zijn en denk dat hij aanvoelt dat dit een dure reparatie kan gaan zijn op hun kosten ivm garantie.
 

Canon-Eye

Forumguru
Zoals beloofd, net nog even mijn climatronic getest, zonder te starten overigens.
Resultaat: het werkt inderdaad zoals aangegeven:
Normaal gesproken hoort bij ontwasemen inderdaad de volle snelheid richting voorruit en zijruiten te worden ingeschakeld, maar voor zover ik weet zou je die handmatig (met de draaiknop) moeten kunnen overrulen.
Auto-stand: Hij bepaalt zelf de snelheid
Climatronic-1010410.jpg

Ontwasem-stand ("MAX-Voorruit"): maximaal - 't woord zegt 't al...
Climatronic-1010411.jpg

...maar je kunt 'm handmatig terugregelen
Climatronic-1010415.jpg
 

Canon-Eye

Forumguru
Op naar de dealer dus (als er nog garantie op zit) want hierboven wordt aangetoond wat er in elk geval wél moet kunnen... :jaja:
En als er géén garantie meer op zit, dan is er via dit forum nog wel hoop op een oplossing. Techneuten genoeg!
 
image.jpg Dit is de unit die ik in de auto heb en ik heb vandaag nog eens van alles geprobeerd. Maar geen mogelijkheid tot eenvoudig even de verwarming te regelen. In de auto-stand regelt de unit alles zelf, maar rustig blazen doet hij niet het is altijd voluit. Je kunt met de knop draaien en in het display zie je ook dat hij zich laat instellen van stand 1 tot 7, maar toerental blijft voluit. In de Econ-stand idem, alles automatisch maar dan zonder airco. Maar ik ga ervan uit dat als ik geen van deze standen gebruik, dat ik de aanjager op stand 1 zet en de temperatuur op 21 graden zet, hij toch ook rustig nagenoeg onhoorbaar blaast. We hebben voor deze auto een vw vento gehad met thermotronic, deze regelde ook zelf zijn temperatuur en liet zich in ventilator standen gewoon regelen. Nu weet ik dat dit iets anders werkt natuurlijk, maar komt feitelijk op hetzelfde neer. Als je met de auto rijdt wordt men gek van het lawaai wat de aanjager produceert, rustig praten is er niet bij. Dus ben bang dat ik toch een middag vrij moet nemen om zelf naar de garage te rijden, want mijn vrouw kunnen ze alles wijsmaken.
 

Canon-Eye

Forumguru
De vormgeving (plaats van de knoppen) is ietsje anders dan van de mijne uit 2011, maar de functionaliteit moet gewoon hetzelfde zijn.
Als je wilt, kan ik je de foto's in één pdf-je mailen (stuur even PM met je mailadres), dan kun je een printje meenemen naar de dealer...
 

Cordoba

Forumguru
Temperatuur en fan regeling zit bij de auto's van Canon-Eye en Peter75 net andersom en drukknoppen zijn niet allemaal dezelfde functies, maar dat mag dit verschil in gebruik niet verklaren.
 

Desperado

Forumguru
Voluit blazen klinkt naar een kapotte kachelweerstand.
Dealer maar even bellen lijkt me de beste optie als er nog garantie opzit.
Eventueel even overleggen of je hem bij een dealer dichter in de buurt mag laten maken??
 
Vanmorgen met de auto weggeweest en heb hem toen eens op auto ingesteld. In het begin blijft de aanjager met hoge snelheid werken en daarna regelt hij zich terug. Het vreemde is dat hij dan wel rustig kan blazen!?

Kan iemand mij vertellen of het inderdaad ook werkt om de climatronic te laten werken (zonder econ of auto), als ik op de knop met het poppetje met de pijl op het gezicht gericht indruk. Mij lijkt het logisch als ik de knop indruk de temratuur instel op bijv. 22 graden en dan de de aanjager op een rustig toerental dit zou moeten werken.
Het instructie boekje is heel onduidelijk op dit gebied namelijk.
 

Joske

Forumguru
met andere woorden, de AUTO functie doet wat hij moet doen. Namelijk in het begin hard blazen om toch maar de gewenste (ingestelde) temperatuur te halen, aangezien het verschil in werkelijke temperatuur en gewenste temperatuur vrij groot zal zijn. Naarmate de motor warmer wordt en de temperatuur in de wagen ook, begint ie minder te blazen. Dus hij regelt wel degelijk de temperatuur volgens wens. Maar wat je niet kan, is de blazer/ventilator MANUEEL bedienen. Zou het dan niet kunnen dat de knop van de bediening zelf stuk is?

Beweegt de knop anders tov de knop van de temperatuursinstelling? te "gemakkelijk" (je hebt natuurlijk weinig vergelijkingsmateriaal é :) )
 
met andere woorden, de AUTO functie doet wat hij moet doen. Namelijk in het begin hard blazen om toch maar de gewenste (ingestelde) temperatuur te halen, aangezien het verschil in werkelijke temperatuur en gewenste temperatuur vrij groot zal zijn. Naarmate de motor warmer wordt en de temperatuur in de wagen ook, begint ie minder te blazen. Dus hij regelt wel degelijk de temperatuur volgens wens. Maar wat je niet kan, is de blazer/ventilator MANUEEL bedienen. Zou het dan niet kunnen dat de knop van de bediening zelf stuk is?

Beweegt de knop anders tov de knop van de temperatuursinstelling? te "gemakkelijk" (je hebt natuurlijk weinig vergelijkingsmateriaal é :) )


Ja, in de AUTO functie lijkt alles normaal te werken. Maar in zonder de AUTO, ECON of ontwasemfunctie laat het toerental zich niet regelen. Dus vandaar dat ik denk dat het probleem in de Climatronic zit.
 
Bovenaan Onderaan