Aanhanger verlichting mysterie

Ragnagort

Nieuw lid
Hi all,

Ik heb echt een opmerkelijk probleem, en kan het niet lokaliseren.

Ik heb dit met 3 en 3 auto's aanhangers geprobeerd:

Als voorbeeld: Aanhanger A, Aanhanger B en Aanhanger C
en Auto A, Auto B en Auto C.

Bij de volgende combinaties werkt de verlichting perfect:

AutoA-AanhangerA
AutoB-AanhangerA
AutoB-AanhangerB
AutoB-AanhangerC
AutoC-AanhangerA
AutoC-AanhangerB
AutoC-AanhangerC

Bij de volgende combinaties werkt de verlichting geheel niet:

AutoA-AanhangerB
AutoA-AanhangerC

Nu is
AutoA = Skoda Octavia II (2006)
AutoB = Opel Zafira (2005)
AutoC = Volkswagen Caddy (~2000)

Het lijkt of dat de Skoda de aanhangers B & C niet snapt.

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn en wat ik er aan zou kunnen doen?

(Heb een soortgelijk probleem ook nergens kunnen vinden)

Thanks!

Rag

Ralph

Lid
Dan zou ik het probleem bij de dealer neerleggen!

Misschien woont er wel iemand van het Forum bij jou in de buurt met 02 en trekhaak, kan je het gelijk testen!

Ronnie

Forumguru
Kijk eens in de stekkers van de aanhangers welke niet werken of de remlichten links+rechts en/of ook de rijverlichting links + rechts gekoppeld is.... Can is hier zeer gevoelig voor!

Hlsmn

Nieuw lid
Werk er helemaal niets? Of gaat er wel iets branden?
Vaak zit dit probleem in het mistachterlicht in combinatie met een constante stroomdraad. Ook zijn er stopcontacten (autokant) met daarin een schakelaartje zodat de mistlamp van de auto niet gaat branden. Als ik het zo bekijk is het goed mogelijk dat alle ongein uit die hoek komt.

Zoekze

Ragnagort

Nieuw lid
Werk er helemaal niets? Of gaat er wel iets branden?
Vaak zit dit probleem in het mistachterlicht in combinatie met een constante stroomdraad. Ook zijn er stopcontacten (autokant) met daarin een schakelaartje zodat de mistlamp van de auto niet gaat branden. Als ik het zo bekijk is het goed mogelijk dat alle ongein uit die hoek komt.
Helemaal niets! Dat is het vreemde. Als er wel wat brandt is het vaak de aarde las ik al op verschillende plekken.

Het lijkt er op of dat de O2 probeert te sniffen of er een aanhanger achter zit en dan pas z'n signaal afgeeft. En dat dat 'sniffen' niet lukt bij Aanhanger B & C

Ragnagort

Nieuw lid
Zitten er misschien LED lampjes in de knipperlichten van de aanhangers B & C?

Groet,

Charlie
Nee, gewone gloeilampjes in aanhanger A, B & C.

Ik had wel gelezen dat het wattage van alle gebruikte lampjes hetzelfde moest zijn.. Dit heb ik niet gecontroleerd, maar vraag me uberhaupt af of dat uitmaakt gezien het feit dat de aanhangers B & C het wel op andere voertuigen doen.

Ronnie

Forumguru
Gisteravond zelfde euvel bij de buurman met een Nissan Pathfinder: Geen verlichting op de boottrailer; Lampje van rijlicht/remlicht met geweld er verkeerdom ingedraaid, sluiting op stadslicht en de verlichting van de auto weigerde ook(behalve dimlicht)
Foutaanduiding op dashboard; stekker eruit en alles weer normaal. (Japanse) Canbus blokkeerde dus de zaak.

Ragnagort

Nieuw lid
Gisteravond zelfde euvel bij de buurman met een Nissan Pathfinder: Geen verlichting op de boottrailer; Lampje van rijlicht/remlicht met geweld er verkeerdom ingedraaid, sluiting op stadslicht en de verlichting van de auto weigerde ook(behalve dimlicht)
Foutaanduiding op dashboard; stekker eruit en alles weer normaal. (Japanse) Canbus blokkeerde dus de zaak.
Maar bij mij doet ie niets in geval van AutoA en AanhangerB&C, geen fout op het dashboard, geen enkele verlichting van de aanhanger brandt.

Ronnie

Forumguru
De Zafira en de Caddy hebben geen Can-bus systeem, dit is nog ouderwetse recht-door-zee electronica. Bij de Octavia is reeds Can-bus 1.6-2.0 geinstaleerd en dit detecteerd fouten in de electronica, dus ook van een aangekoppelde aanhanger.
Zoals ik al eerder schreef :

Kijk eens in de stekkers van de aanhangers welke niet werken of de remlichten links+rechts en/of ook de rijverlichting links + rechts gekoppeld is.... Can is hier zeer gevoelig voor!

Wanner de EPC een foute aansluiting constateerd/meet, wordt de spanningtoevoer onderbroken. Door de eventueel gekoppelde aansluitingen kloppen de originele waardes niet meer.
De Caddy en de Zafira zullen dan wel gewoon de verlichting laten branden.

Bovenaan Onderaan