Aandrijfashoes vervangen

Orange860

Senior Member
Er zit een scheurtje in de buitenste aandrijfashoes van mijn Skodia Fabia, 1.9 TDI, 2006.

Dit wil ik zaterdag dus even vervangen.

Ik heb inmiddels een OEM-exemplaar gehaald van Spidan die moet passen. Het ding is vrij stug, soort van rubberachtig plastic. Voor de zekerheid heb ik ook een universeel exemplaar gehaald van rubber.

Vraag:

Kan ik de ashoes van Spidan oprekken met zo'n pneumatisch oprek-ding (met spreidbek) om hem over de homokineet heen te schuiven? Of scheurt de hoes dan?

Met dat universele ding lijkt het met wel te lukken, die is flink flexibeler.

Zo nee, is de homokineet dan makkelijk te demontereren? Of moet je dan even de hele steekas ook aan de bakzijde losmaken om het op de werkbank te de- en monteren.

Uiteraard heb ik een nieuwe asmoer gekocht en boutjes en driehoekig plaatje om de draagarm weer vast te bouten. En weet iemand het aanhaalmoment van de asmoer?

Alvast bedankt voor de info.

Spierings

Forumguru
Homokineet kun je met een paar kleine tikjes van de as slaan en dan de hoes weer monteren. Nieuwe vergrendelclip zit eigenlijk altijd in de doos.

Makkelijkste is om de as er effe uit te halen.

milanseegers

Forumguru
De homokineet kun je inderdaad met een paar kleine tikjes van de as af slaan. Let er op dat je de homokineet recht in het verlengde van de as houd. Maw zorg er voor dat deze niet onder een hoek gaat staan. Als je hem dan verkeerd raakt met de hamer kun je hem beschadigen, althans dit is mij overkomen.

Verder is het een vrij eenvoudige maar vieze klus ;) Vergeet niet nieuw vet in de komokineet te spuiten voordat je de as erin terug schuift.

het aanhaal moment van de as moer is 70nm - staat er en der ook over geschreven.

Succes en misschien kun je je bevindingen hier posten?

Hymer

Nieuw lid
Heb deze klus laatst ook gedaan, neem kunststof hamer om homokineet deel er af te slaan. heb de oude borgveer laten zitten. heeft borgkracht genoeg vond ik. gebruik het vet wat bij de stofhoes geleverd word. Probeer de stofhoes wat over het homokineet deel moet gaan (dus waar de groteklem omkomt) en ook het homokineet op die plek vetvrij te houden, anders floept de stofhoes er zo snel weer af. ik zette een grote nijptang op de grote klem en die nijptang dan weer ik de bankschroef om de klem aan te knijpen. Succes

Orange860

Senior Member
Dank voor alle tips.

Zo, de nieuwe aandrijfashoes zit eronder. Was nog even een gepuzzel. En kostte drie oude boxershorts qua vet en vuiligheid. Kreeg alleen de sluitklem op het brede stuk niet gemonteerd, daar heb ik uiteindelijk een universele rvs sluitclip voor gepakt met iets meer gaatjes om het haakje in vast te zetten.

Ook was de stuurstangkogel zo roestig dat ik hem niet kon vastzetten tijdens het losdraaien. Dus alles goed opgemeten en daarna de bout eraf geslepen en nieuwe gemonteerd. Auto spoort gelukkig nog steeds.

Nu viel het mij vanochtend, voor het eerst krabben dus koud, op dat de auto weer erg kraakt. Is bekend euvel. Al eens draagarmrubbers van Skoda vervangen door massieve Audi rubbers dus dat is het probleem niet.

Nu zag ik toen de auto op de brug stond dat stabilasatorstang of het hulpstangetje ( 6Q0411315N ) ook rubbers heeft die gaar lijken. Kan dit het kraken veroorzaken?

Ze kosten relatief weinig, dus ik wil ze ook even vernieuwen. Moet de auto dan worden uitgelijnd. En zijn er nog speciale dingen waar je op moet letten? Lijkt mij kwestie van losdraaien en vervangen.

Ik zag dat er verschillende types in omloop zijn. Ik rijd zelf een 1.9 tdi AXR uit 2006.

Cordoba

Forumguru
Kraken door de rubbers van die stang komt inderdaad ook vaker voor, maar minder vaak dan de achterste rubbers van de draagarm.

Spierings

Forumguru
Kunnen natuurlijk ook gewoon de voorste draagarmrubbers zijn....

Even om de beurt inspuiten met vet of zo om te kijken welke het veroorzaken.

Orange860

Senior Member
Voorste draagarmrubebrs: dat zijn die ingeperste dingen in dat zwarte drie hoekige ding met de pin die in de achterste draagarmrubbers gaat? Kak. Was al eens hels karwij om hem er weer in te persen met spanbanden en andere McGyver tricks.

Spierings

Forumguru
Dat is wel beter.

En zoizo een vereiste als je de stabilisator stang wilt gaan vervangen (subframe moet los)

Maar denk dat je de rubbers bedoeld en dan hoeft het niet..

milanseegers

Forumguru
Of misschien bedoelt @Orange860 de 'korte' stabilisator koppelstangen (die bevestigingen kunnen ook geluid veroorzaken); dan hoeft uitlijnen mijn inziens ook niet echt. Voorwaarde natuurlijk wel dat deze dezelfde maat/afmetingen hebben als de originelen, maar dat spreekt voor zich.

Uitlijnen bij vervangen van de Fuseekogel zou ik wel doen; goed sporen gaat immers om verschillen in 1/10 van een graad...

De VOORSTE draagarmrubbers zitten aan de 'voorkant' IN de draagarm gemonteerd en zijn een soort rubbere bussen van ±7cm lang.

Deze voorste heb ik onlangs vervangen omdat ik zo stom ben geweest iedere ochtend een bepaalde botte verkeersdrempel te hard te nemen opweg naar mn werk.. Resultaat na een jaar was dat de rubbers op hun donder hadden gekregen en hier speling op zat. (=leergeld ;)

Bovenaan Onderaan