Aandrijfas

Tuntex

Nieuw lid
Hallo iedereen, ik kom niet veel op dit forum omdat ik eigenlijk niet veel problemen heb met mijn Fabia tenminste geen problemen die ik zelf denk op te kunnen lossen. Maar nu had ik een ashoes stuk deze heb ik vervangen daarbij krijg je een 12 kant moer met metalen lipjes als borging. Ik zou graag willen weten wat het aandraai moment van die moer is. Voor de duidelijkheid het gaat om de moer die je op de aandrijfas draait in het hart van de remschijf. Zou iemand mij willen vertellen wat het moment is?

Het gaat om een Fabia combi 1.6TDI van 2010

Vriendelijke groet,

Tuntex
 

Ronnie

Forumguru
Let hierbij op dat de auto niet op de grond mag staan, wegens de belasting van het wiellager.
Aantrekkoppel 50 Nm.

Citaat uit Elsawin:

Moer voor de bevestiging van de aandrijfas uit- en inbouwen

Aanwijzing
t Als aan de wielzijde een bevestigingsmoer van de aandrijfas loszit, mogen de wiellagers niet worden belast.
t Als de wiellagers door het eigen gewicht van de auto worden belast, wordt het wiellager beschadigd. De levensduur van de wiellagers loopt hierdoor terug.
t Auto's zonder aandrijfas mogen niet worden verplaatst, omdat dan de wiellagers worden beschadigd. Als u toch de auto wilt verplaatsen, let dan op het volgende: in plaats van de aandrijfas moet de buitenste homokineet worden ingebouwd. Buitenste homokineet met 25 Nm vastdraaien.
Moer verwijderen:
– Wieldop wegnemen, bij lichtmetalen velgen (afhankelijk van de uitvoering) de afdekkap op het uitgebouwde wiel aftrekken → Hoofdstuk.

– Op de op zijn wielen staande auto de moer -pijl- max. 90° losdraaien, anders wordt het wiellager beschadigd.
Als het wiel wordt gedemonteerd, nu ook de wielbouten losdraaien.
– Auto zo ver opkrikken dat de wielen vrij ophangen.
– Rempedaal indrukken (hulp van een tweede monteur nodig).
– De moer -pijl- losdraaien en het rempedaal loslaten.
De moer monteren:
– Een nieuwe moer monteren.

Aanwijzing
Bij het vastdraaien van de bevestigingsmoer van de aandrijfas mogen de wielen de grond niet raken, anders worden de wiellagers beschadigd.
– Rempedaal indrukken (hulp van een tweede monteur nodig).
– Nieuwe moer vastdraaien met 50 Nm en het rempedaal loslaten.
– Wagen op de wielen zetten.
– De moer door deze 45° verder te draaien vastdraaien.
S42-0235
 

Ronnie

Forumguru
@Spierings
Na het 45° vastdraaien weet je het aanhaalkoppel niet meer, is dan nog moeilijk te bepalen.
Dus tot 50 Nm is het bekend........
Vandaar dat ik het stuk tekst heb geciteerd.
 

Spierings

Forumguru
Maar als je het met 50nm aan draait zit deze te los.!! Hij heeft die 45graden extra nodig..

Het aandraaimoment is gewoon 50nm en 45graden verder.. wat het moment na die 45graden is maakt niet uit..

Een aandraaimoment is niet altijd een vast nummer, bij kopbouten bijvoorbeeld heb je een 1e en 2e moment met de momentsleutel en daarna nog 2x 90 graden.. bij iedere stap doe je alle bouten kruislings.. Het aandraaimoment 50nm-100nm-90graden-90graden, en niet gewoon 100nm


Het staat zo beschreven in de werkbeschrijving, als je bij het onderdelenoverzicht kijkt staat er meestal wel het complete aanhaalmoment incl graden..
 
Laatst bewerkt:

Tuntex

Nieuw lid
Ronnie bedankt voor de uitgebreide uitleg, daarmee moet het lukken en ga ik hem monteren, nogmaals dank voor de snelle reactie
 

Spierings

Forumguru
Als je hem met 70nm vast zet zit deze misschien te los of te vast, het precieze eindmoment staat nergens beschreven..

Gewoon 50nm en 45 graden op gevoel verder draaien..
 

Ronnie

Forumguru
Grote momentsleutel en een stuk pijp erop, anders kon je er wel eens moeite mee krijgen.
En vooral geen dop van "pisbakkenijzer" gebruiken.......
 

Tuntex

Nieuw lid
Ik heb een goed dopsleutelsetje die kan een pijpje hebben, maar gelukkig zijn er dealers een monteur daar beweerde dat je die gewoon flink aan moest draaien, hij deed dat met de luchtsleutel........ leek mij sterk vandaar mijn vragen hierover.

iedereen bedankt voor de reacties.
 

Cordoba

Forumguru
@Spierings
Na het 45° vastdraaien weet je het aanhaalkoppel niet meer, is dan nog moeilijk te bepalen.
Dus tot 50 Nm is het bekend........
Vandaar dat ik het stuk tekst heb geciteerd.

Bij dergelijke voorschriften gaat het meestal niet om het moment: in dergelijke gevallen van aanhaalmoment x en vervolgens nog y graden doordraaien, gaat het vaak om het vervormen of onder spanning zetten van de schroefdraad. Bijvoorbeeld bij rekbouten geldt het moment om te bepalen wanneer de schroefdraad helemaal 'aan' is, en door vervolgens nog een voorgeschreven stuk verder te draaien vervormt de draad waardoor ie niet meer loskomt bij trillingen. Ook voor koppelingen van leidingwerk kom je dergelijke voorschriften tegen. Het aangegeven moment is groot genoeg om te zorgen dat de draad volledig gebruikt wordt, maar laag genoeg dat er nog geen vervorming plaatsvindt, daar is die extra rotatie voor.
 
Bovenaan Onderaan