A4 velgen op O2 compatibel??

Vacaro

Senior Member
Weet iemand of velgen van een Audi A4 passen op een O2.
Weet een leuk setje te koop staan maar verkoper weet niet welke steek die velgen hebben.
Is nogal een eindje van mij vandaan, dus voordat ik naar daar rij wil ik wel weten of ze passen. Weet bouwjaar van A4 ook niet.
 

Sand3r

Senior Member
Als het een beetje recente velgen zijn, dan passen ze wel.

Het A4 2002 model tot heden heeft ook steek 5x112 zoals de O2.
 

___JC___

Forumguru
De steek kan je meten (afstand tussen het hart van de boutgaten) maar de ET waarde wordt wat lastiger. Ik neem aan dat het ergens op de velg zal staan, maar waarschijnlijk aan de binnenkant dus dan moet die verkoper er ff eentje af halen.
 
VAG velgen op Skoda Octavia II

_

Hoi 4x4,


Ik heb hier vorige week de 'inns en outs' van uitgezocht, en zal je even op gang helpen.

Op zich kan het. Als het maar de Audi A4 van bouwjaar betreft v/a 2004 tot 2007 (steek 5x112, naafgat 57.1 en ET 45).
zie: http://www.steekmaat.nl

LET WEL OP! Naar mate de velg grotere inch maat heeft, vraagt de O2 om een hogere ET waarde. Een 18" (de RS) heeft ET51.

Veel VAG merken gaan dan naar lagere ET waarden, zoals bv ET42.
Uit andere draadjes heb ik opgemaakt dat ET42 aan de binnenzijde kan gaan aanlopen.
Daarnaast is de belasting op wiellagers niet meer juist, en staat de velg te veel naar binnen (cq. buiten).


Tippie: neem wel de moeite te kijken of de velg goed onder de O2 staat. Naar mijn mening smoelt niet elke velg op de O2.
Op http://continl002.mx-live.com/default.aspx kan je een goed beeld krijgen.
Op deze 'velg-kijker' kan je ook de carrosserie verlagen, dat is wel aan te raden (mijn O2 heb ik hierom 3cm verlaagd).

Ik heb 18" ET47. Dit is prima, qua ET waarde. (zie voorbeeldfoto)


Ik hoop dat je hier mee vooruit kan, veel succes met je keuze!


Chris


_
 

Bijlagen

  • Skoda Wanders R32 velgen 005.jpg
    Skoda Wanders R32 velgen 005.jpg
    28 KB · Weergaven: 38

Vacaro

Senior Member
Thanks alvast, denk dat ik pech heb de velgen zijn A4 is van 2003.
Heb ondertussen nog enkele sets gevonden, maar wacht enkel nog op antwoord van verkopers.
Is wel spijtig want dit was setje aluvelgen met zogoed als nieuwe winterbanden.
 

Bijlagen

  • 23427529.jpg
    23427529.jpg
    45,5 KB · Weergaven: 38

Adoks

Senior Member
Thanks alvast, denk dat ik pech heb de velgen zijn A4 is van 2003.
Heb ondertussen nog enkele sets gevonden, maar wacht enkel nog op antwoord van verkopers.
Is wel spijtig want dit was setje aluvelgen met zogoed als nieuwe winterbanden.
Heb zelf ook Audi A4 winterbanden onder de Skoda Octavia II 2005. Het gaat bij mij om 15 inch stalen velgen.

Origineel banden: 5x112, ET 47, etc
Audi A4 banden: 5x112, ET 45, etc

Optisch kun je het verschil niet zien, maar de Audi banden komen nu dus 2 mm naar buiten. Een ET verschil van ±5 zou in theorie geen problemen moeten opleveren. 2 mm is verwaarloosbaar.
De banden rijden verder uitstekend en ik voel geen verschil. Winterbandjes maken wel iets meer herrie dan de zomerbanden, maar zelfs dat is niet noemenswaardig.

Na het monteren van winterbanden, ging bij mij wel het bandencontrole lampje branden. Deze moet je resetten door de knop een aantal seconden ingedrukt te houden. Nu wordt het systeem gecalibreerd op de nieuwe banden.
 

Vacaro

Senior Member
Vandaag nog een ander zoekertje gevonden en op gereageerd, met positief resultaat als gevolg. Nl stalen velgen met Dunlop Winter Sport in maat 205/55/16 91H, dus zelfde maat als mijn gewone zomerbanden en dit voor de prijs van 320€. Nog zeker 7mm profiel er op.
Nog goed voor heel wat kilometers. Vandaag reeds opgehaald was +/-50km bij mij vandaan en gemonteerd.

Man wat een verschil, met gewone banden, wagen zuigt zich precies vast aan de baan. Mijn zomerbanden achteraan hadden dan ook maar 1.6mm niet meer. Dus bij wissel rond maart/april gelijk terug twee goede zomerbanden opleggen.
Is wel een lelijk zicht met die zwarte stalen velgen, ga toch maar eens kijken voor een mooi sierdekseltje.

Voor mij geen winters meer zonder winterbanden.
 

skodaboy

Forumguru
Man wat een verschil, met gewone banden, wagen zuigt zich precies vast aan de baan. Mijn zomerbanden achteraan hadden dan ook maar 1.6mm niet meer. Dus bij wissel rond maart/april gelijk terug twee goede zomerbanden opleggen.
Is wel een lelijk zicht met die zwarte stalen velgen, ga toch maar eens kijken voor een mooi sierdekseltje.
Voor mij geen winters meer zonder winterbanden.

ik heb op mijn 02 4X4 ook winterbanden,maar dan op een alu-velg.
het verschil tussen zomer en winterbanden voel en merk je goed. :D
nu kun jij ook gelijk mij aan een rustig tempo over de linker rijstrook door kachelen,als er rechts weer een paljas stijf van de schrik het tempo aangeeft tegen 30km/u ipv 50 à 60km/u..te rijden. :smiley29:
 

Vacaro

Senior Member
Met alu velgjes was enkel in de maat 195/65/15 te vinden, en voor de prijs die ik betaald heb prefereer ik dan toch liever dezelfde maat dan mijn zomer bandjes. Is maar als ik eens plat rij heb ik toch steeds nog vier maal dezelfde maat. mss als ik eens setje alu in juiste maat tegenkom op koopjessites dat ik ze dan weleens verander. Of als zomerbanden op zijn een setje met 17duimers kopen voor zomer en winterbanden op mijn 16" Sirius leggen.
 

skodaboy

Forumguru
Met alu velgjes was enkel in de maat 195/65/15 te vinden, en voor de prijs die ik betaald heb prefereer ik dan toch liever dezelfde maat dan mijn zomer bandjes. Is maar als ik eens plat rij heb ik toch steeds nog vier maal dezelfde maat. mss als ik eens setje alu in juiste maat tegenkom op koopjessites dat ik ze dan weleens verander. Of als zomerbanden op zijn een setje met 17duimers kopen voor zomer en winterbanden op mijn 16" Sirius leggen.

het klinkt misschien wat raar maar ik heb m'n winterbanden op de 17" pallas-velgen laten leggen,de 17" zomerbandjes liggen op een andere set velgen...dus rij ik winter en zomer met 17" velgen...:D

op de eerste foto(met remork) zie je de velgen waar m'n winterbanden op zitten,de tweede foto zijn m'n zomerbanden...:winkie:
 

Bijlagen

  • skoda,remork.jpg
    skoda,remork.jpg
    12 KB · Weergaven: 32
  • RS-10 velgen.jpg
    RS-10 velgen.jpg
    54,3 KB · Weergaven: 34

Vacaro

Senior Member
Heb mijn winterbanden op stalen velgen liggen, deze zo gekocht via kapaza(belgische koopjessite). Vind dit wel erg lelijk en daarom op zoek naar mooie wieldeksels/doppen.
Heb een site met mooie wieldeksels gevonden en gelijk ook een verdeler ervan bij mij in de buurt, zie link hieronder:

http://www.albrecht-az.de/index.html

http://www.essensebandenservice.be/index.aspx

Dit is niet als reclame bedoeld wel als goede tips van waar deze te halen.

Als eenmaal aangeschaft en gemonteerd post ik wel eens foto's van zomervelgen, wintersetje zwarte velgen met en zonder wieldeksels.
 

Vacaro

Senior Member
Heb de sierdeksels aangeschaft en gemonteerd van Albrecht Black & White Line.
Moet zelf nog foto nemen van auto met deksels maar hier alvast voorproefje.
Op foto lijken ze wel donkerder dan ze zijn, is eigenlijk titanium kleur.
Vond deze het mmoiste zonder kitcherig of plastiekerig over komen.
 

Bijlagen

  • Excellent_S150_400x400.jpg
    Excellent_S150_400x400.jpg
    41 KB · Weergaven: 19
Bovenaan Onderaan