95E10 tanken

Ben sinds kort lid van de Skoda familie.
Nu had ik een vraag over den nieuwe 95E10
aangezien ik uit Belgie kom is dit nieuw voor ons wat is nu volgens jullie
het beste dat ik kan tanken de nieuwe 95 of 98 voor een Octavia VRS


Grts
 

Rallye

Forumguru
Een RS is afgesteld op 98. Op alles met een lager octaangetal hebje (iets) minder pk's en mogelijk een iets hoger verbruik. Economisch gezien kan 98 echter waarschijnlijk niet uit en het is de vraag of je de "verloren" pk's merkt. Aan de andere kant: je hebt niet voor niets een auto die wat meer kost dan "gewone" Octavia. Dus waarom dan niet?
 

willemk

Senior Member
@red1bull2 ik zou je willen adviseren om ron98 te tanken van de gerenomeerde merken ( dus niet de avia witte pompen). Ik woon zelf 4 km van de belgische grens en heb het zelf ondervonden. Even naar Belgie om daar de Avia 98 te tanken die 24 cent per liter goedkoper is. Gevolg was dat mijn auto niet soepel meer reed, motor stotterde af en toe enzovoort. Ik heb daarna weer een aantal tanken lekker de v-power erin (of vergelijkbare bp, total enz) gekapt. Auto rijd weer prima en trekt lekker vlot door. De restricties die gelden voor de kwaliteit van brandstof zijn in Belgie minder van toepassing. Blijf van de witte pompen weg!! Daarnaast zul je merken dat wanneer je een aantal tanken achter elkaar kwaliteitsbrandstof tankt je ook meer km kan rijden op een tank. En bovendien zit er in de kwaliteitsbrandstoffen reinigende additieven die je inlaattraject etc schoon houd. Op de wat langere termijn heb je profijt van de betere benzine

En die E10 troep kan nooit goed zijn, met al die boomsappen erin. :lezen:
 

Goofy@5E

Forumguru
Hier ook 98 octaan , tweede bak nu, voel geen verschil als ik eerlijk moet zijn, maar voor mij ook geen fruitsap in men o3ke
 

Canon-Eye

Forumguru
De restricties die gelden voor de kwaliteit van brandstof zijn in Belgie minder van toepassing. Blijf van de witte pompen weg!!
Lijkt me in Nederland niet nodig, gelet op mijn eigen ervaringen in de brandstofdistributie. Verschillen tussen de A-merken onderling en t.o.v. de 'witte pompen' zoals Tinq, Firezone en andere handelsketens zijn miniem: wat andee dopings, maar slechte kwaliteit is er niet bij. De dopes worden doorgaans pas bijgemengd als de tankauto op het depot wordt geladen - de basis is hetzelfde...
 

laagvlieger

Forumguru
Het gaat de topicstarter (volgens mij) vooral over de E10 toevoeging die vanaf 1/1/2017 in België standaard in euro 95 zit. Super 95 of euro 95 zal vanaf nu 95E10 genoemd worden, de oude benamingen vervallen. Meer info: www.E10.belgie.be

Hier is een website waarmee je dit kunt uitzoeken voor iedere auto: http://e10.febiac.be/public/e10.aspx?lang=NL
Normaal is dat geen probleem voor nieuwe auto's. Maar ik heb geen idee wat het effect hiervan op lange termijn is. Voor auto's ouder dan 15 jaar raden ze aan om vanaf nu altijd euro 98 te tanken ...
 

bouwdirk

Senior Member
als ik het voor mij persoonlijk uitreken dan schilt het hem +/- 75 euro op jaarbasis als ik 98 zou tanken ipv 95e10

en aangezien de 95e10 duurder word als de 95 wordt het verschil nog kleiner....

maar als ze meer 98 gaan verkopen dan 95e10 dan ....
 

willemk

Senior Member
@Canon-Eye je hebt gelijk in Nederland ondervind je deze problemen niet, maar ik bedoel dan ook de witte pompen bij onze zuiderburen, is gewoon troep en wordt hier in de grensstreek ook 'Russische' brandstof genoemd. Je weet gewoon niet wat je tankt. Even :ot: ik rijd prive een Ducati die ik laat onderhouden bij een Duc dealer in de regio. Ik begreep van hem dat de Ducati's van zijn Belgische klanten als gevolg van de 'lekkere wittepomp benzine' specifieke vervuilingsproblemen hebben die de Ducati's van Nederlandse klanten niet hebben. Afblijven van die troep is het advies.

Ik tank daarnaast met mijn motor, maar ook mijn Superb competition racefuel van RON102. Das pas lachen dat voel je dus wel!
 
Inderdaad wil ook alleen maar het beste voor den RS.
Tis maar omdat de garage en de constructeur zeggen dat ge diene nu (nieuwe)95E10 moet tanken
Voor het prijs verschil zou ik het zeker ni laten zou maar 124€ verschil zijn op jaarbasis.
Door de 95E10 zal je nog eens meer gaan verbruiken ook. Als de 98 beter is waarom schrijven ze dan de 95 voor
vorige auto's waren allemaal Diesels:angel::angel:
 

Rallye

Forumguru
Aan de binnenkant van je tankklep staat de voor jouw auto aangeraden brandstof. Volgens mij staat (maar ik kan het nu even niet checken) daar bij de RS 98/(95). Voorkeur is dan dus 98. Zie ook het instructieboekje.

IMG_0417.PNG

De garage en de fabriek zeggen volgens mij dus niet (zeker niet bij een RS) dat je 95 of E10 MOET tanken, maar dat het MAG: het beschadigt je auto niet, maar zeker voor de RS geldt dat hij bij 95 (en dus ook bij E10) zijn opgegeven vermogen niet haalt en iets meer zal verbruiken. Die €124 verdien je dus deels weer terug.
 

Witte76

Forumguru
Ik tank al vanaf de derde bak enkel nog 98 en altijd bij Total. En gelijk de meesten zeggen : Niets is goed genoeg voor onze machientjes. Als ik in duitsland ben tank ik Aral 102 octaan en eerlijk gezegd ik merk dat wel aan de pk's. Miniem uiteraard maar merkbaar. Ik heb ondertussen 15.000km met menne RS230 en ben er nog steeds compleet weg van:D
 

fanSkoda-VW

Donateur
Araaaaal, hmmmm. Daar liep mijn F1c niet echt lekker op. Een nu 13 jaar oude Ford Fiësta al helemaal niet.
Dussuh... sinds die tijd rijd ik er met een grote bocht om heen ;) . Of zo nodig duwend naar de volgende pomp :nono:Maar prima topic :bloemen::thumbsup:
Dank, :jaja: . Wat geleerd.
 
Bovenaan Onderaan