86 pk Fabia combi besteld, twijfel om toch voor de 105 pk te gaan. Spoed!

RoyP

Nieuw lid
Hoi allemaal, mijn naam is roy en ik heb vorige week een nieuwe skoda fabia combi besteld.
Ik heb een skoda fabia combi ambition besteld met dynamic pakket, sunset ramen, audio pluspakket en dakrails. Ik heb de 1.2 tsi 86 pk versie besteld.

Nou ben ik aan het twijfelen of ik toch voor de 105 pk versie moet gaan. Ik weet niet hoelang ik mijn bestelling nog kan aanpassen, vandaar de spoed.

Gr roy

RoyP

Nieuw lid
Nou ik weet niet hoelang ik mijn bestelling nog kan aanpassen, dus moet snel een beslissing nemen.

RoyP

Nieuw lid
Nee dat heb ik niet, ik heb proefgereden in een 3 cilinder, toen tot de conclusie gekomen dat dat het niet is en toen de 86 pk besteld.

dodger236

Nieuw lid
Beste RoyP,

Ik ga er vanuit dat je in beide motoriseringen hebt proefgereden?

Zelf vindt ik het verschil behoorlijk klein, de extra pk's zitten vooral in het 'eindschot'. Voor regulier gebruik is de extra 10nm nauwelijks voelbaar. Heb voor de vrouw dus ook de 85pk in bestelling (ambition, stylepakket (22-12-11 besteld), park distance).

De meerprijs van de 105pk zal ik eerder aan ABT geven.

Noord26

Forumguru
Een TSI is een heel andere motor als een turboloze benzine. Ook de Tdi 3-cil draait minder lekker als een tsi. Als je uitgaat van een normale benzine en een 1.2 tsi 86pk is dat al een wereld van verschil. Ga eens rijden zou ik zeggen. Persoonlijk snap ik niet hoe iemand 15K+ aan iets uit kan geven zonder eerst te proberen. Dat er nu spoed bij is, is toch geheel aan uzelf te wijten.

Ik zou gewoon ga rijden ipv de mening van anderen vragen. Want anderen hebben andere wensen. En wat voor iemand anders ruim voldoende kan zijn, kan voor u totaal omgekeerd zijn; en vice versa.

RefleCs

Forumguru
Het hangt er maar vanaf wat je precies van plan bent. Omdat ik regelmatig een aanhanger erachter knoop ben ik gegaan voor de 105pk versie. Tevens heb ik die proefgereden en ik vond het een heerlijke motor. Met de 86pk heb ik geen ervaring.

Ik ben er nog steeds heel tevreden over. Hij is lekker snel al is dat wat minder goed voor m'n verbuik :tongue:

Fabia

† In Memoriam
Volgens mij had je beter een proefrit kunnen maken met beide versies. Het blijft natuurlijk erg lastig om op afstand advies te geven. De een vind 86pk meer dan voldoende en de ander weer veel te weinig. Ik zou zeggen overleg met je dealer en maak een proefrit.

Ridley

Forumguru
Wellicht is het handig aan te geven waar je voorheen in reed, en wat zijn je verwachtingen van je nw auto. Ik rijd zelf al jaren met de 86pk variant, maar je kunt de 1.2TSI niet vergelijken met de oude 1.4. Ten eerste heeft de 1.2 standaard al meer vermogen dan de opgegeven waarden van 63kw. Ten tweede is de aanwezigheid van de turbo duidelijk merkbaar vanaf 1.800 toeren. Ten derde zeggen de pk's niet zoveel en kun je beter kijken naar het koppel. Dit geeft een veel beter beeld bij je evt verwachtingen.

The bone collector

Senior Member
Kan alleen maar beamen dat je eerst moet testrijden. Nu, waarschijnlijk had de dealer de gewenste versies niet om mee te testen, maar als ze graag verkopen, moeten ze dat maar regelen.

Ik vind dat meer pk niet automatisch meer rijplezier oplevert. Zeker bij kleinere motoren is het vermogen heel afhankelijk van de turbo(druk). Vooral meer kracht onderin vind ik plezant om te rijden, zo krijg je een mooiere/geleidelijkere vermogensopbouw. En ik vermoed dat daar weinig verschil in zit tussen de 86 of 105 pk versie. Maar nogmaals, dat is persoonlijk. Je moet zelf oordelen.

Skoody Boo

Actief lid
Ik heb alleen de 86 pk proefgereden. Die reed zonder meer goed. Toch de 105 pk besteld. Heb hem nu 4 dagen, 300 km gereden, en geen seconde spijt gehad. Hij is onder de 3000 toeren al vlot. Ik heb dus ook het idee dat je dat kleine verschil in koppel echt wel merkt. Maar misschien dat je, als je wat meer terugschakelt bij de 86 pk, je evenveel lol kunt hebben, ik ben nog aan het inrijden, dus ik doe dat nog even niet. Of het verschil groot genoeg is voor jou om dat extra bedrag voor neer te leggen is moeilijk te zeggen. In zekere zin wordt je wel wat genept als je kijkt naar de toename in vermogen en koppel voor die prijs. Bedenk wel dat je voor die prijs ook greentechdingetjes als een regeneratief remsysteem, startstop, hebt, en ook ASR en ESP, en wat grotere remschijven. Er gaat dus ook geld zitten in andere zaken dan extra vermogen.

Skoody Boo

Actief lid
Wat je ook kan doen: even naar de dealer gaan en proefrijden in alleen de 86 pk. Ik denk dat dat ook volstaat om even te ervaren dat het genoeg is.

Hetzer

Forumguru
@RoyP ook voor jouw, mocht je de 86 pk versie echt te weinig vinden kun je hem nog altijd laten chiptunen, heb je voor minder geld meer pk..
En de standaard blokken leveren standaard meer pk's die van mij had op de rollen bank 96 pk, geld ook voor de standaard 105 pk overigens.

Pollewop

Forumguru
Ik heb nu een half jaar mijn Fabia Combi met een 1.2 TSI 86 pk blok. Het bevalt me uitstekend.
Ik rij, vanwege mijn werk, geregeld vanuit Zwitserland heen en weer naar NL. Op de duitse Autobahn heb ik niet het gevoel ook maar iets te korte komen. 190 km/h, op de TomTom, is makkelijk haalbaar.
Voor de aanschaf uiteraard met beide versies, 86 en 105 pk, een proefrit gemaakt. Ik voelde weinig verschil. 105 pk is wat veller bij het optrekken.
Toch gekozen voor de 86 pk vanwege prijs en mogelijke versnelde (voor)bandenslijtage bij de 105 pk... Brandstofverbruik is ca. 6 L/100km.
Het ligt er helemaal aan wat je wilt. Wil je een auto met veel "pit" dan kies je voor de 86 pk. Wil je een auto met nog meer "pit" dan kies je de 105 pk... Succes...

turboturbo

Forumguru
Ik sluit me aan bij de meerderheid. Als je al een tsi hebt, zit je sowieso al goed. Dat zijn heerlijke motoren lees ik van iedereen. Van de kleinste af al (de 1.2 86pk)
Alleen een paar lieden hier op internet blijven volhouden dat tsi's stuk gaan binnen 30.000 km. Maar dat is een andere discussie (en off-topic)

sitechris

Donateur
Heb vandaag als leenauto een polo 1.2 tsi 86 pk. Nu 50 km gereden inc wat snelweg. Op zich een prettig blok. Stil, redelijk zuinig en wel wat trekkracht boven 2000 RPM. Grootste minpunt vind ik de vrij lange versnellingsbakverhouding van de 5 bak. Het toerengat tussen de versnellingen is net tandje te groot. Hierdoor kom je te laag in toeren uit en mis je wat trekkracht. De motor valt dan ietsjes stil. Alleen daarom zou ik al voor de 1.2 105 pk kiezen. Die heeft een zesbak. Qua power kan het net, maar een beetje meer zou prettig zijn. Als je bij 100/120 in vijfde versnelling wilt accelereren, moet je eigenlijk naar 4 terug om vlot mee te komen. Ik zou dus zeker voor de 105 pk kiezen.

Michel

Forumguru
@sitechris: De Fabia 1.2 TSI met 105 pk heeft ook 5 bak, dit in tegenstelling tot de 105 pk versie in de Octavia.

Bovenaan Onderaan