70A of 90A Dynamo?

beusi

Nieuw lid
Beste Skoda liefhebbers,

Mijn naam is Niels en ben hier nieuw op het forum. Ook ik ben in het bezit van een Skoda Felica (Skoda Felicia II (6U1) | 1998.01-2001.06 - 1.3 Benzine). Auto al ruim 4 jaar in het bezit en er ruim 100.000 km probleemloos mee gereden (totaal 160.000 km).

Nu heb ik kort geleden problemen gehad met de dynamo en heb deze laten reviseren. Toen werd er geconstateerd dat de dynamo einde oefening was en is er aangeraden een nieuwe aan te schaffen.

Ik heb toen de gok genomen om nog even door te rijden. Helaas stond ik na een half uurtje naast de weg met een lege accu en een niet goed werkende dynamo.

Conclusie: Tijd voor een nieuwe dynamo. Nu heb ik een 12V 60Ah accu en zit er een 14V 90A dynamo in. Kan ik de dynamo vervangen voor een 70A dynamo? Dit in verband met de slechte verkrijgbaarheid van de 90A dynamo.


Alvast bedankt!!

Vriendelijke groet,

Niels
[h=3][/h][h=3][/h]
 

pansaebr

Actief lid
Beste Niels welkom op het forum,
Ik zou nu eens kijken op de sloperij voor een ander exemplaar zodat je verder kan rijden .
Wat noem je kort geleden laten reviseren normaal heb je garantie op de herstelling / revisie ik heb dezelfde panne gehad en toen bij een bedrijf dat niks anders doet hem laten herstellen en kreeg 3 maanden garantie ( ik had ze spijtig genoeg nodig was eerst de laadunit defect 14dagen later een diode ( 1 van de 6 ) herkenbaar aan het feit dat het lampje van de batterij in het tempo van het toerental helder wordt met het hoger toerental )
Groeten
Bruno
 

BigBoy

Lid
Hallo Niels!

Ik had zelf ook het probleem met het acculampje dat feller ging branden met hoger toerental en zelfs dat de accu begon te koken. ANWB WW heeft er naar gekeken en concludeerde dat het de spanningsregelaar was.
Joske heeft me samen met anderen gelukkig goed op weg geholpen. (zie topic: rotte eierenlucht en bolle accu).

Ik heb zelf ook een Felicia 1.3 (6U1) 54kW uit 1999. Deze heeft een "Magneton" 70Ah dynamo. Waarschijnlijk begint het serienummer van uw accu met 55559. Dan is het inderdaad een 70Ah dynamo.
De prijzen voor een (nieuwe) dynamo liggen helaas rondom de 350 euro (Bosch 90Ah, de 70Ah is 50-60 euro goedkoper).
Het is dan ook eerst eens aan te raden om hem goed door te meten voordat u een nieuwe gaat aanschaffen. Een spanningsregelaar is 35 euro incl Btw en een diodebrug rondom de 3 tientjes.
Scheelt toch flink wat geld.
 

BigBoy

Lid
Even advies:
Bij twijfel, bel (indien lid natuurlijk) de ANWB pech hulp. Zeker weten dat ze je op pad kunnen helpen!
Ze hebben mij in ieder geval tot zeer grote tevredenheid geholpen (dynamo (speciaal uit Rotterdam laten overkomen) en accu keurig netjes vervangen voor een zéér nette prijs+garantie!)
 

Joske

Forumguru
Bedankt voor je goedbedoeld advies @BigBoy :thumbsup:

MAAR


de TS (=topicstarter) heeft 1 bericht geplaatst, en dan nog wel meer dan 2 jaar geleden.... :D

dus ik vrees dat hij je goede raad niet zal lezen ;)
 

EdK

Forumguru
Tsja en auto staat dus al twee lange jaren langs de kant............ grote schande bij een Skoda
 
Bovenaan Onderaan