7 maanden mogen genieten, nu motor kapot

Ben benieuwd of ondertussen @Zovaan met Yeti meer nieuws heeft over de kwestie. Wij praten er meer over dan hij zelf ondertussen.
Zaak heb ik voorgelegd bij juridisch loket. De verkoper wil niets doen. Intussen is wel duidelijk dat de motor goed kapot is en waarschijnlijk de turbo ook. Vervangen wordt een stuk duurder dan ik had gehoopt, dus ga ik waarschijnlijk op zoek naar een andere auto. Momenteel rij ik met de Superb van mijn broer en ik weet nu ook hoe ze aan die naam zijn gekomen. Wat een fijne auto is dat. En wat een balzaal aan kofferruimte. Ik sluit niet uit dat ik ook zo'n auto ga bekijken/kopen.
 

Frup

Forumguru
Toch wel interessant om te weten waar je nu precies recht op hebt bij de aankoop van een 2e hands auto bij een autohandelaar. Het lijkt de vraag of er op het moment van aankoop al een, verborgen, gebrek aanwezig was. Te bewijzen door de verkoper tot 12 mnd. E.e.a. afhankelijk van de verwachtingen o.b.v. leeftijd etcetera.
Blijft een lastig verhaal. En vooral erg sneu als het je overkomt. Sterkte!
 

Arjan1985

Forumguru
In Frankrijk bouwen ze redelijk wat klassiekers om tot EV, hier zie je het minder. Anders was dat een optie. Er een elektromotor in knallen
 

MarcoO2

Forumguru
Toch wel interessant om te weten waar je nu precies recht op hebt bij de aankoop van een 2e hands auto bij een autohandelaar.
En direct in de allereerste zin van dat AI-antwoord gaat AI al de mist in…

En dat is ook logisch, want dat “12 maanden wettelijke garantie” is een hardnekkig misverstand. Dat zie je ook aan de eerste Niet-AI-links. En juist daardoor is de kans groot dat AI dat als onjuist antwoord geeft.

Oftewel: die AI-tekst is meer een demonstratie van de gevaren van AI dan een correct antwoord op de vraag hoe het zit met wettelijke garantie ;)
 

Frup

Forumguru
Bij AI informatie moet je bij voorbaat al wantrouwend zijn. Soms informatief, maar je kan er i.d.d. niet op vertrouwen.
De informatie over dit onderwerp is dus zéker niet eenduidig en biedt dus nauwelijks houvast. Tenzij je garantie bent overeengekomen. En zélfs dan …
Mijn 2e Yeti van eind 2016 (import) had 1/2 jaar garantie van mijn vakgarage (vag specialist). Die had de auto na aankomst nagekeken en er was niets op aan te merken. Dus hij bood die garantie zonder meer aan. Toch had ik anderhalf jaar later trammelant met de koppelingscylinders, druklager en vliegwiel. De garagehouder baalde net zo als ik. Dure reparatie, maar hij had me wél gematst met het uurloon. Ik heb het verlies genomen. M’n 1e Yeti daarentegen had nooit wat. Wat ik bedoel te zeggen, is dat ook garantie geen garantie biedt. Alles is betrekkelijk.
Moet ineens aan de VW reclame met het oude vrouwtje denken …
 

Octavia2006

Nieuw lid
Dit zegt onze overheid er over:

Welke garanties heb ik op een product?​

Bij de aankoop van een product heeft u altijd een wettelijke garantie. Dit betekent dat u recht heeft op een goed product. Daarnaast kunt u een fabrieksgarantie of verkopersgarantie hebben. Soms kunt u ook een extra garantie bijkopen.

Wettelijke garantie: recht op goed product​

De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.

Is het probleem met het product uw schuld? Dan heeft u geen recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Heeft u het product normaal gebruikt maar is het gewoon versleten? Ook dan heeft u geen recht op gratis reparatie.

Wat is een goed product?​

U moet een product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Hoe lang een product mee moet gaan hangt af van wat het is. Een wasmachine heeft bijvoorbeeld een langere levensduur dan een paar kinderschoenen.

Wat u van een product mag verwachten hangt af van:

  • informatie van de verkoper of in de reclame (als bijvoorbeeld een horloge volgens de verkoper waterdicht is, moet u ermee kunnen zwemmen);
  • het merk;
  • de prijs;
  • of het product nieuw is of tweedehands.
Koopt u iets in de uitverkoop, dan heeft u ook recht op een goed product.

Wanneer is een product niet goed?​

Een product is ondeugdelijk als:

  • het niet compleet is;
  • het beschadigd is;
  • het kapot is of het niet goed doet;
  • u er niet mee kunt doen wat de verkoper of fabrikant heeft gezegd.

Bewijslast bij ondeugdelijk product​

Als er iets mis is met een product binnen 12 maanden na aankoop, moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld is. Bijvoorbeeld door aan te tonen dat u het product niet goed heeft gebruikt.

Gaat het product na 12 maanden of langer kapot? Dan moet u bewijzen dat dit niet uw schuld is en dat het aan het product ligt.
 

Octavia2006

Nieuw lid
“U moet een product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Hoe lang een product mee moet gaan hangt af van wat het is.”

En ik denk (!) dat dat bij een 15 jaar oude auto vrij beperkt is.
 

MarcoO2

Forumguru
Toch fijn om te zien dat onze overheid betrouwbaarder is dan AI en ook nog eens hetzelfde zegt als ik hier schreef ;)

En inderdaad, @Octavia2006 , bij een 15 jaar oude auto, die bovendien vele kilometers en maanden probleemloos heeft gefunctioneerd, is de kans van slagen klein. En al helemaal als er geen aankoopkeuring heeft plaatsgevonden. Dan accepteer je het risico een beetje.
 
Bovenaan Onderaan