RayDelft
Forumguru
Betreft: Superb Combi 2.0 TSI Elegance Businessline
Inmiddels heb ik met mijn Superb zowat 6000 km afgelegd en ik denk dat ik hem nu wel een beetje heb leren kennen.
Om met de samenvatting te beginnen, mijn Superb is werkelijk Superb. Het is toch tamelijk bijzonder dat ik iedere keer als ik mijn gewone woon-werk kilometerjes ga rijden, toch met een zeker plezier in mijn auto stap. Bij een nieuwe auto, zeker een (voor mij) nieuw merk en type ga je toch vergelijken en terugdenken aan de vorige auto's.
Mijn Espace mis ik op 2 punten. Allereerst, als ik naar de Gamma ga. Ik kan er niet meer achteloos heel veel troep in kwijt, ookal is de Superb bepaald niet klein, het is geen busje zoals de Espace.(Voordeel is dat ik hem niet als rijdennde schuur gebruik)
Punt 2 is, de navigatie. Ik vind hem (Columbus) te laag geplaatst en de erg gedetailleerde kaart maakt door allerlei niet terzake doende details een rommelige indruk. Je moet soms bij complexe kruispunten erg goed opletten want de kletsende juffvrouw maakt het je soms eerder moeilijker dan makkelijker. (Vandaag in Lelystad: Links voorsorteren.... en eenmaal op de rotonde waar ik ook rechts voorgesorteerd had kunnen blijven.... nu schuin rechts afslaan... Wat is schuin rechts? en waarom dan eerst links voorsorteren en waarom op deze rotonde niet gewoon: Neem de tweede afslag...?)
Punt 3 t/m 99: Niks dan lof. Wat een comfortabele heerlijke, stille, solide sturende en kwalitatief hoogwaardig aanvoelende limo is het. Als ik door ga met vergelijken, dan doet hij me, ook vanwege de kleur van het interieur (Ivory leder) maar ook qua comfortabel zoeven nog het meest denken aan mijn eervorige auto een Volvo XC 70. Dat was een 2,4 liter 5 cylinder met 5 trapsautomaat. Een fantastische auto. Die Volvo vergeleken met de Skoda: De Skoda schakelt sneller en onmerkbaarder dan de Volvo, De Skoda is veel zuiniger, De Skoda is sneller, De Skoda voelt in snelle lange bochten veiliger aan. Het zitcomfort staat op hetzelfde niveau.
Hierboven noemde ik mijn budget VAG-er een limo en dat vind ik geen misplaatste kwalificatie. Je merkt dat de ingenieurs van Skoda de auto gemaakt hebben om vooral comfortabel te reizen. Je rijdt niet met de Superb, maar je reist. Deze architectuur heeft een paar prettige bijwerkingen. Voor sommigen een minpunt, maar voor mij een grote Plus, is dat je als vanzelf rustiger gaat rijden. Door de perfect verstelbare stoelen, de hele ambiance, de armsteun die in hoogte en in diepte is af te stellen, de stille motor en de haast afwezig werkende automaat, heb je helemaal geen zin meer in bumperkleven en opschieten. Doe mij maar een muziekje of de radio uit de overigens heel behoorlijke geluidsinstallatie en rijdt rustig naar waaar je wezen moet. Laat die zogenoemde "Rijdersauto's" uit Beieren maar lekker gestressed op de plaats van bestemming komen. Ik kom enkele minuten later. Ontspannen en niet moe.
Deze bijwerkingen dat je als vanzelf rustig gaat rijden, hebben allerminst te maken met het gebrek aan kracht. Kracht heeft de auto in overvloed, dus feitelijk kan een 1,8 ook ruimschoots volstaan.
Voor "de heb" zijn die 2 liters en 200 paarden 250 NM echter wel leuk. Mocht je op de linkerbaan zitten met 130 en zo'n nerveus type achter je hebben dat al knipperend laat weten haast te hebben, dan zet ik hem (als ik er zin in heb) in S, trap even het gas tot op de bodem, haal het rijtje in en ga dan naar rechts. Het duurt dan meestal wel een tijdje voordat mijn achtervolger me dan alsnog inhaalt.
Een ander genoegen bestaat uit de reacties van de mensen die meewarig vragen of ik last heb van de crisis nu ik in een (naar hun idee) budgetmerk ben gaan rijden.
Sommigen (collega's) rijden dan wel eens mee. Meestal volgt schoorvoetend een bekentenis op een toon alsof ze willen bekennen vreemd te zijn gegaan. Vooral achterin. "Sjeesus wat een ruimte, ik kan mijn benen strekken" "Allemachtig, rijd je echt 120? Ik merk helemaal niks". of onderkoeld "Valt best mee". Het zijn de mensen die voor hetzelfde budget een heel kale Audi rijden.
En dan de funfactor van nutteloze opties:
Het panoramadak; ik had hem ook in de Espace. Ik wilde niet meer zonder. Licht leer en dan ook nog eens al dat licht met een glazen dak, het maakt de auto 2x zo groot.
De electrisch openende en sluitende achterklep: Toch nuttiger dan gedacht. Met je boodschappentassen en de sleutel in de hand is het toch reuze handig (ik geef toe, echt noodzakelijk is het niet).
De parkeerautomaat: Leuk voor "showing off" het apparaat stuurt je feiloos de kleinste gaatjes in, maar je moet er zelf weer uit zien te komen. Leuk maar niet echt nuttig.
Het multifunctionele stuurwiel met Bluetooth etc.: Een must. Alles werkt feilloos en erg comfortabel.
En nog een feit: op 5800 km 300 cc olie bijgevuld.
Gemiddeld verbruik op alle km's = ruim 1 op 11.
Ten slotte: Toch nog een punt van zorgen. Auto''s met deze kwaliteit en dit niveau van accessoires, afwerking zijn volop te koop. Je hoeft dus geen Skoda te kopen maar alleen maar 15 a 20 duizend euro meer neer te tellen om in een échte auto te rijden. Je kan dus ook een Audi kopen en dat kost je pakweg hooguit 3 tot 5000 euro per ring op je grille om hetzelfde te krijgen. (reken maar na).
Ik vraag me af; zal mn volgende (Skoda) auto voor dit geld kunnen bieden wat mijn huidige Superb biedt? Kanibaliseert de Superb niet al te veel zijn VAG-genoten? Er kunnen m.i. twee dingen gebeuren. 1 Skoda gaat qua prijs naar vergelijkbare Audi's en VW's, omdat iedereen intusssen inziet dat Skoda geen budgetmerk meer is, of 2: Skoda gaat downgraden. Voorlopig geniet ik dus maar met volle teugen.
Eind juli volgt een ritje van ca 5000 km. Verslag volgt.
Inmiddels heb ik met mijn Superb zowat 6000 km afgelegd en ik denk dat ik hem nu wel een beetje heb leren kennen.
Om met de samenvatting te beginnen, mijn Superb is werkelijk Superb. Het is toch tamelijk bijzonder dat ik iedere keer als ik mijn gewone woon-werk kilometerjes ga rijden, toch met een zeker plezier in mijn auto stap. Bij een nieuwe auto, zeker een (voor mij) nieuw merk en type ga je toch vergelijken en terugdenken aan de vorige auto's.
Mijn Espace mis ik op 2 punten. Allereerst, als ik naar de Gamma ga. Ik kan er niet meer achteloos heel veel troep in kwijt, ookal is de Superb bepaald niet klein, het is geen busje zoals de Espace.(Voordeel is dat ik hem niet als rijdennde schuur gebruik)
Punt 2 is, de navigatie. Ik vind hem (Columbus) te laag geplaatst en de erg gedetailleerde kaart maakt door allerlei niet terzake doende details een rommelige indruk. Je moet soms bij complexe kruispunten erg goed opletten want de kletsende juffvrouw maakt het je soms eerder moeilijker dan makkelijker. (Vandaag in Lelystad: Links voorsorteren.... en eenmaal op de rotonde waar ik ook rechts voorgesorteerd had kunnen blijven.... nu schuin rechts afslaan... Wat is schuin rechts? en waarom dan eerst links voorsorteren en waarom op deze rotonde niet gewoon: Neem de tweede afslag...?)
Punt 3 t/m 99: Niks dan lof. Wat een comfortabele heerlijke, stille, solide sturende en kwalitatief hoogwaardig aanvoelende limo is het. Als ik door ga met vergelijken, dan doet hij me, ook vanwege de kleur van het interieur (Ivory leder) maar ook qua comfortabel zoeven nog het meest denken aan mijn eervorige auto een Volvo XC 70. Dat was een 2,4 liter 5 cylinder met 5 trapsautomaat. Een fantastische auto. Die Volvo vergeleken met de Skoda: De Skoda schakelt sneller en onmerkbaarder dan de Volvo, De Skoda is veel zuiniger, De Skoda is sneller, De Skoda voelt in snelle lange bochten veiliger aan. Het zitcomfort staat op hetzelfde niveau.
Hierboven noemde ik mijn budget VAG-er een limo en dat vind ik geen misplaatste kwalificatie. Je merkt dat de ingenieurs van Skoda de auto gemaakt hebben om vooral comfortabel te reizen. Je rijdt niet met de Superb, maar je reist. Deze architectuur heeft een paar prettige bijwerkingen. Voor sommigen een minpunt, maar voor mij een grote Plus, is dat je als vanzelf rustiger gaat rijden. Door de perfect verstelbare stoelen, de hele ambiance, de armsteun die in hoogte en in diepte is af te stellen, de stille motor en de haast afwezig werkende automaat, heb je helemaal geen zin meer in bumperkleven en opschieten. Doe mij maar een muziekje of de radio uit de overigens heel behoorlijke geluidsinstallatie en rijdt rustig naar waaar je wezen moet. Laat die zogenoemde "Rijdersauto's" uit Beieren maar lekker gestressed op de plaats van bestemming komen. Ik kom enkele minuten later. Ontspannen en niet moe.
Deze bijwerkingen dat je als vanzelf rustig gaat rijden, hebben allerminst te maken met het gebrek aan kracht. Kracht heeft de auto in overvloed, dus feitelijk kan een 1,8 ook ruimschoots volstaan.
Voor "de heb" zijn die 2 liters en 200 paarden 250 NM echter wel leuk. Mocht je op de linkerbaan zitten met 130 en zo'n nerveus type achter je hebben dat al knipperend laat weten haast te hebben, dan zet ik hem (als ik er zin in heb) in S, trap even het gas tot op de bodem, haal het rijtje in en ga dan naar rechts. Het duurt dan meestal wel een tijdje voordat mijn achtervolger me dan alsnog inhaalt.
Een ander genoegen bestaat uit de reacties van de mensen die meewarig vragen of ik last heb van de crisis nu ik in een (naar hun idee) budgetmerk ben gaan rijden.
Sommigen (collega's) rijden dan wel eens mee. Meestal volgt schoorvoetend een bekentenis op een toon alsof ze willen bekennen vreemd te zijn gegaan. Vooral achterin. "Sjeesus wat een ruimte, ik kan mijn benen strekken" "Allemachtig, rijd je echt 120? Ik merk helemaal niks". of onderkoeld "Valt best mee". Het zijn de mensen die voor hetzelfde budget een heel kale Audi rijden.
En dan de funfactor van nutteloze opties:
Het panoramadak; ik had hem ook in de Espace. Ik wilde niet meer zonder. Licht leer en dan ook nog eens al dat licht met een glazen dak, het maakt de auto 2x zo groot.
De electrisch openende en sluitende achterklep: Toch nuttiger dan gedacht. Met je boodschappentassen en de sleutel in de hand is het toch reuze handig (ik geef toe, echt noodzakelijk is het niet).
De parkeerautomaat: Leuk voor "showing off" het apparaat stuurt je feiloos de kleinste gaatjes in, maar je moet er zelf weer uit zien te komen. Leuk maar niet echt nuttig.
Het multifunctionele stuurwiel met Bluetooth etc.: Een must. Alles werkt feilloos en erg comfortabel.
En nog een feit: op 5800 km 300 cc olie bijgevuld.
Gemiddeld verbruik op alle km's = ruim 1 op 11.
Ten slotte: Toch nog een punt van zorgen. Auto''s met deze kwaliteit en dit niveau van accessoires, afwerking zijn volop te koop. Je hoeft dus geen Skoda te kopen maar alleen maar 15 a 20 duizend euro meer neer te tellen om in een échte auto te rijden. Je kan dus ook een Audi kopen en dat kost je pakweg hooguit 3 tot 5000 euro per ring op je grille om hetzelfde te krijgen. (reken maar na).
Ik vraag me af; zal mn volgende (Skoda) auto voor dit geld kunnen bieden wat mijn huidige Superb biedt? Kanibaliseert de Superb niet al te veel zijn VAG-genoten? Er kunnen m.i. twee dingen gebeuren. 1 Skoda gaat qua prijs naar vergelijkbare Audi's en VW's, omdat iedereen intusssen inziet dat Skoda geen budgetmerk meer is, of 2: Skoda gaat downgraden. Voorlopig geniet ik dus maar met volle teugen.
Eind juli volgt een ritje van ca 5000 km. Verslag volgt.