5v (of 12v) voor dashcam

johnny_s

Nieuw lid
Hallo, ik heb 2 usb-c aansluitingen en wil de volgende apparaten aansluiten:
- dashcam
- 1x Android Auto Wireless dongle
- 1x bekabelde telefoon

Op dit moment heb ik dus 1 plek tekort en aangezien de dashcam alleen spanning nodig heeft (geen data) zoek ik naar een manier om ergens 5v vandaan te halen. M'n hoop is dat er ergens bij de voeten van de bijrijder gewoon 5v loopt en dat ik daar een USB connector op kan solderen. 12v kan eventueel ook, dan zet ik er een step down converter tussen. Is de 'bebouwing' om de achteruitkijk spiegel een optie? Voor ik ga demonteren zou ik graag zeker willen zijn dat er iets nuttigs zit. Bouwjaar 2023

Heeft iemand hier ervaringen mee?
 

Tees

Donateur
Is een splitter (al dan niet zelf te maken) van de USB-C dan niet handiger? Massa en + aftappen naar een tweede plug voor de dashcam, alle 4 de draden naar één van de andere apparaten.
Alleen even checken of er geen PD of QC technologie actief is, anders kan de laadspanning zomaar opeens naar de 9V (of hoger) gaan, en dan rooster je wellicht de dashcam.
 

johnny_s

Nieuw lid
Kan inderdaad ook, maar wilde liever de middenconsole zo clean mogelijk houden met zo min mogelijk kabels in zicht (vandaar ook mijn voorkeur voor de ombouw om de achteruitkijkspiegel/ interieur verlichting).
 

Tees

Donateur
Als je het het meest clean wil houden, dan zou ik kijken naar het vervangen van de binnenspiegel voor eentje met een USB-C aansluiting ingebouwd. Er zit volgens mij al een stroomaansluiting in de standaard binnenspiegel voor het automatisch dimmen, dus misschien is dit wel plug and play?

5V loopt er nergens in een auto, alle USB poorten worden on the spot omgevormd van 12V naar 5V (of andere spanning in het geval van PD/QC)
 

EdK

Forumguru
Daschcam zet je in algemeen bij de binnenspiegel en een dashcam heeft meestal standaard of als optie een 12V aansluitsnoer erbij
Dus hoe moeilijk is het om van de spiegel via de hemel naar de A stijl en de zekeringkast te gaan aan bestuurderszijde en dan vandaar uit je dashcam te voeden....??
 

1983jeroen

Forumguru
Heb je de dashcam al? Zag voor de Octavia dashcams die je kunt aansluiten op de bestaande kabel van de dimmende binnenspiegel
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

johnny_s

Nieuw lid
Bedankt voor jullie antwoorden. Heb de usb kabel van de AA dongle gestript en een usb plug bij gesoldeerd. Werkt perfect. Was even bang of de usb poort genoeg kon leveren voor AA Wireless en dashcam, maar lijkt goed te gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan