5de versnelling werkt niet meer

wattan

Nieuw lid
Hallo,

Ik heb een Felicia combi GLX 1.6 waarvan de 5de versnelling sinds een aantal dagen niet meer werkt.
Ik heb ook niet het gevoel dat ik hem in een versnelling zet als ik naar 5 wil schakelen, alle andere versnellingen en achteruit werken nog prima. Het enige is dat ik af en toe iets hoor ratelen.
Nu wil ik graag weten of dit te herstellen is, of je hier ook makkelijk bij kunt en of het evt. kwaad kan om zo door te rijden.
Alvast bedankt!
 

The bone collector

Senior Member
Welkom op het forum,

Zit er nog genoeg olie in de bak? Anders denk ik aan het schakelmechanisme of eventueel afgebroken tandjes van de 5de versnelling (speling op de lager). Indien de tandjes gebroken zijn, is het niet aan te raden om verder te rijden, er kan veel gruis in de olie zitten. Versnellingsbakproblemen zijn vrij complex ook, bezoekje aan de garage kan zeker geen kwaad in dit geval. Doorrijden met een kapotte versnellingsbak, zal niet lang lukken vrees ik.
 

wattan

Nieuw lid
Mja mag niet echt veel kosten, dat kostte de auto namelijk ook niet :)
Maar aangezien ik er 0 verstand van heb dacht ik check het ff bij de kenners. Was ook al bij een beun de haas geweest die zonder te kijken aangaf dat dat wel het einde was, wilde alleen nog even bevestiging zoeken.
Ik rijd er tot nu toe al wel een km of 250 mee rond. Ik ga maar eens kijken voor een andere. Bedankt voor de replies!
 
Hangt van de prijs van de wagen af. Als die beun de haas ziet dat het een stuk schroot is waar toevalig een motor in gedropt werd (zoals je een klein beetje aangeeft), ja dan zal die rapper geneigd zijn om hem al op voorhand af te schrijven...
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb even de tandwieloverbrenging van de bak bekeken, je zegt dat andere versnellingen nog wel werken,ook de achteruit.
De achteruit zit op de zelfde schakelas als de 5e versn. dus dan ligt het probleem niet in de bak.
Onder de auto lopen 2 schakelstangen, een vaste en een bewegende om de versnellingsbak te bedienen.
De bewegende stang duw je voor de 5e versn rechtsom, om de schakelklok te bedienen.
Hier zit dus je probleem. Waarschijnlijk is uit de verbinding van stang naar bak een stukje nylonlager afgebroken of weggesprongen zodat je de gaffel voor de 5e versn. het tandwiel niet ver genoeg duwt. (dit veroorzaakt dan waarschijnlijk ook het ratelen).
 
Hoeveel speling zit er op je pook?
Kun je hem behoorlijk losjes bewegen zonder weerstand dan heeft de overgangskoppeling tussen schakelstang en bak teveel speling.
Deze vervangen is dan de oplossing kost +/- 80 euro bij dealer.
Is wel wat prutswerk maar als het vervangen is schakelt hij weer als een nieuwe
 

The bone collector

Senior Member
Hoeveel speling zit er op je pook?
Kun je hem behoorlijk losjes bewegen zonder weerstand

Heeft een Felicia niet altijd veel speling op de pook? Als ik in een versnelling sta kan ik de pook nog bewegen alsof hij in zen vrij staat :tongue:

@ Wattan, laat je nog even weten hoe het afloopt? Of hoe ver je nog geraakt? Zo leren we ook nog iets bij.
 
Ik heb verschillende Felicia gehad en als er veel speling op de pook zit zonder een beetje weerstand, dus als je het gevoel heb dat de pook los zit en je last krijgt met schakelen dat de overgangskoppeling tussen pook en bak versleten is.

Je kunt als je onder de auto kijkt de koppeling zien zitten , kijk eens hoeveel speling daar op zit.

Op de schakelpen van de bak zit een busje als daar speling op zit schakelt hij slechter.
 
Bovenaan Onderaan