5A laden veranderd naar maximaal om laadsnelheid te verhogen

Tuup

Lid
Hallo,

Sinds gisteren de trotse eigenaar van een Citigo E IV. Bij thuiskomst de auto m.b.v. de schukostekker aan het stroomnet gehangen. Na 8 uur laden was de batterij met maar 25% toegenomen. Daarna een openbare laadpaal gebruikt om te laden (11kW). Na 1 uur maar 2,1 kW geladen.. Na wat zoekwerk vond ik in de Move&Fun app een e-manager applicatie waarin je het aantal Ampere kunt aanpassen. Dit stond bij mij ingesteld op het minimum (5A). Nadat ik dit veranderd heb naar maximaal laad de Citigo E IV een stuk sneller!

Groeten Tuup
 

Bulletdodger

Senior Member
En waar kan je dat controleren in de app?

ik heb gekeken in de e-manager van de move and fun app maar daar valt weinig in te stellen
 

Tuup

Lid
1) Move&Fun app openen
2) Instellingen
3) e-Manager
4) Direct laden
5) Laadstroom aanpassen (5A / 10A / Maximale laadstroom)
 

bokirules

Senior Member
Klopt, even naar maximaal...en hoppa het laden gaat perfect. Ik begrijp eigenlijk niet dat dit regelbaar is..of is er een logische verklaring voor.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tuup

Tuup

Lid
Dat het regelbaar is vind ik prima. Ik kan me voorstellen dat als je b.v. op de camping bent en met 220V wilt laden dat je dan de 5A kiest i.v.m. overbelasting van het stroomnetwerk. Wat ik niet snap is dat je deze setting moet veranderen in een Move and Fun app? Ik zou verwachten dat je dit in de boordcomputer moet aanpassen of in de Connect app (waar je ook de laadsessie kunt starten en stoppen). Niet logisch :-)
 

EdK

Forumguru
Dat het regelbaar is vind ik prima. Ik kan me voorstellen dat als je b.v. op de camping bent en met 220V wilt laden dat je dan de 5A kiest i.v.m. overbelasting van het stroomnetwerk.

Dat overbelasten zal wel loslopen hoor !
Heden ten dagen is een 16A aansluiting op een camping plaats niet meer dan normaal.
En er zijn nog wel wat campings die niet meer geven dan 6A per plek, maar die zijn erg zeldzaam aan het worden.
En overbelasten van stroomnetwerk zal niet gauw gebeuren omdat dan de (hoofd) zekeringen er uit klappen.
Maar dat het instelbaar is op de lader is inderdaad geen overbodige luxe, en kan zeker als je op een wcd van een woning met nog meer gebruikers zit van pas komen
 
Hallo,

Sinds gisteren de trotse eigenaar van een Citigo E IV. Bij thuiskomst de auto m.b.v. de schukostekker aan het stroomnet gehangen. Na 8 uur laden was de batterij met maar 25% toegenomen. Daarna een openbare laadpaal gebruikt om te laden (11kW). Na 1 uur maar 2,1 kW geladen.. Na wat zoekwerk vond ik in de Move&Fun app een e-manager applicatie waarin je het aantal Ampere kunt aanpassen. Dit stond bij mij ingesteld op het minimum (5A). Nadat ik dit veranderd heb naar maximaal laad de Citigo E IV een stuk sneller!

Groeten Tuup
Bedankt voor de tip. Ik had het nog niet ontdekt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tuup

andrehj

Forumguru
Dat overbelasten zal wel loslopen hoor !
Heden ten dagen is een 16A aansluiting op een camping plaats niet meer dan normaal.
En er zijn nog wel wat campings die niet meer geven dan 6A per plek, maar die zijn erg zeldzaam aan het worden.
En overbelasten van stroomnetwerk zal niet gauw gebeuren omdat dan de (hoofd) zekeringen er uit klappen.
Maar dat het instelbaar is op de lader is inderdaad geen overbodige luxe, en kan zeker als je op een wcd van een woning met nog meer gebruikers zit van pas komen
In NL kom je weliswaar soms 16A aansluitingen tegen (maar lang niet overal), in het buitenland heb ik ze nog nooit gezien.
Los daarvan is zo'n camping er echt niet op berekend als jij (en anderen) daar je auto gaat laden, dan gaat er met de gelijktijdigheid iets goed fout.
En als derde is een gemiddelde wandcontactdoos echt niet ontworpen op 16A continustroom gedurende vele uren. Een collega van mij heeft al twee gesmolten stopcontacten gehad en nu maar omgebouwd naar zo'n blauwe campingstekker, die is veel degelijker en kan wel die 16A langdurig aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tuup

EdK

Forumguru
In NL kom je weliswaar soms 16A aansluitingen tegen (maar lang niet overal)
In algemeen in NL is het toch echt 16A kan ik je vertellen, er zijn campings die het zelfs op afstand in kunnen stellen ( dus 6 /10 of 16A ) en word het je ook gevraagd hoeveel A je wenst bij aankomst bij receptie. En word je plek ingeschakeld vanuit receptie en met desbetreffende amperage.
En worden je verbruikte KWh netjes bijgehouden.
Los daarvan is zo'n camping er echt niet op berekend
Tsja dat probleem begint momenteel al in de woonwijken hoor !! Ook die zijn daar nog lang niet op berekend.....
Een collega van mij heeft al twee gesmolten stopcontacten gehad en nu maar omgebouwd naar zo'n blauwe campingstekker, die is veel degelijker en kan wel die 16A langdurig aan.
Tsja zo'n blauwe campingstekker is een industrie stekker en wcd en heet CEE Form stekkers en wcd;s
En het blauw staat voor 230V/fase nul en de rode voor 3fase/nul...
En die zijn inderdaad voor continustromen ontwikkeld !
En jouw huis tuin en keuken wcd is eigenlijk maar voor 10A continu ontwikkeld met af en toe een piek van 15,9 A..
 
  • Leuk
Waarderingen: Tuup

Bulletdodger

Senior Member
Ik heb een losse granny charger gekocht met 8 meter kabel. Deze kan ik instellen op 8a, 10a, 13a en 16a.

heb een normale wcd buiten op een aparte groep. De elektricien zegt dat ik op 16a kan laden maar ik heb toch mijn twijfels.

wat zeggen jullie?
 

EdK

Forumguru
In theorie kun je laden met 16A
Alleen wat zijn je hoofdzekeringen ?
Kun je die zelf weer aanzetten als die uitvalt ?
Hoeveel ampere zijn die hoofdzekering(en) indien 35A dan kun je nog veel doen.
Als deze 25A is dan word het even uitkijken met andere zwaardere gebruikers !

Als je 3 fase hoofdaansluiting hebt van 25A dan kun je wel weer zonder veel problemen die 16A laden.
Mits meneer de elektriciën de verdeling een beetje in de gaten heeft gehouden.
Maw geen hoge verbruiker ( droger ) op zelfde fase als de lader
 

EdK

Forumguru
Waarom twijfelen aan je elektricien?
Mag toch !!
Misschien heeft die beste man het wel niet goed uitgelegd.....
Tegen je klanten moet je vaak in Jip en Janneke taal dit uitleggen ipv vaktaal te gebruiken...
Bij laatste knikken ze beleeft JA maar hun ogen zeggen"waar heeft die het over....."
 

Bulletdodger

Senior Member
@Twardt ik twijfel niet aan de elektricien die is zeer ervaren. Maar omdat ik hier lees dat er Wcd’s doorbranden op 16a twijfelde ik toch

@EdK ik zal nooit andere stroomvreters aanzetten als ik de auto zal laden
 

Berrychello

Forumguru
Ik heb een gewoon buiten stopcontact en zou die eigenlijk niet meer willen belasten dan de 10A die we nu doen, dat vind ik meer dan genoeg. (heb nog niet gekeken in de app, maar gezien de laadtijd doet ie wel gewoon 10A).
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb zo’n buiten stopcontact doos:
Buitenstopcontact_1_voudig_grijs_106550_Presto_Vedder.jpg


En die is zelfs al een beetje gesmolten/verkleurd vermoedelijk door gebruik van de frituurpan die ik er wel eens op gebruikte....
 
Bovenaan Onderaan