50 Meetwaarden op je MFD?

alexis

Lid
Hallo Skoda fanaten,

Ik kwam dit tegen op Internet: http://www.suwtec.de/MFA-CS-Bis-zu-...uge-mit-weisser-MFA-oder-farbiger-MFA-Premium

Het is een doosje dat je de mogelijkheid biedt om 50 extra meetwaarden op je MFD te laten zien. Mijn vraag is of iemand hier al ervaring mee heeft, en of het in een FC GL van 2011 kan werken (da's niet helemaal duidelijk op de site). Uiteraard kun je ook een ELM 327 of zoiets op je OBD connector steken en dan via Bluetooth met je smartphone verbinden, maar dit gebruikt je bestaande MFD (MaxiDot).

Alvast bedankt!

Alexis
 

Spierings

Forumguru
Zoveel extra nuttige info krijg je niet echt, je moet Daarnaast ook een maxidot hebben.
Weet niet of jouw gl dit heeft?
 

cortrans

Forumguru
Het ziet er mooi uit, en er zitten best interessante gegevens tussen. Blijft toch jammer dat ik mijn maxidot niet in het Nederlands te lezen krijgt
 

oco1979

Forumguru
beetje polar fis achtig,wel goedkoper,beniewd of het anders dan duits kan.

vind deze zéééééér leuk om te hebben met zoveel info.

Vooral omdat rechtstreeks voor je neus sta,ipv via je gsm/tablet...
 

UncleBob

Actief lid
Dit is echt gaaf, maar ik ben wel benieuwd of je de nieuwe opties in het menu ook vaak gaat gebruiken.
 

edero

Forumguru
Ik neem aan dat je kan aanvinken welke info je wilt zien, zoals je nu ook op je MFD kan doen.
 

spikehome

Forumguru
Leuk. Wel veel scrollen steeds.
Zou sommige info er wel bij willen hebben staan.
Maar zit ook te denken aan een odb2 adapter te gaan gebruiken.
 

Chatslet

Forumguru
Ik wil toch even waarschuwen dat OBD2 adapters levensgevaarlijk zijn. Deze adapters werken vaak met Bluetooth en zijn gebaseerd op de ELM327 chip. Wat is er dan zo gevaarlijk aan?

- Vaak zijn ze niet met een pincode beveiligd of gebruiken ze 1 van deze standaard pincodes: 1234, 0000, 1111 of 6789
- De pincode is niet te veranderen
- Iedereen kan zijn telefoon/tabled/laptop er mee paren
- De OBD2 poort is de interface met het CANbus systeem van je auto waarmee vrijwel ALLES wordt aangestuurd.
- Deze bluetooth adapters kunnen niet alleen waarden uitlezen maar ook wijzigen of commando's naar onderdelen van de auto/motor sturen.

Naar aanleiding van dit artikel ben ik er zelf eens mee gaan spelen. Hier enkele gevaarlijke dingen die ik tegen kwam:
- De adapter werkt ook als het contact uit staat. De OBD2 poort heeft dus altijd stroom.
- Ik kan de centrale deurvergrendeling bedienen terwijl de auto op slot staat.
- Ik kan (bij een dieselmotor) de smoorklep bedienen. Ofwel de motor laten afslaan.
- Ik kan TCS en ABS uitschakelen.
- Ik kan stuurbekrachtiging aanpassen dan wel uitschakelen.

Nu is het natuurlijk ronduit vervelend als iemand via bluetooth je deuren los maakt en je navigatie uitbouwt. Levensgevaarlijk wordt het als je op de snelweg met 90 lekker sportief door een vrij scherpe bocht blaast en de gene achter je sluit via bleutooth je smoorklep sluit waardoor je motor afslaat en stuurbekrachtiging, rembekrachtiging, TCS en ABS per direct weg vallen.

Ik ga niet in detail over hoe ik dit allemaal heb gedaan want dat lijkt me niet binnen de regels van het forum. Wat ik wel kan vertellen is dat dit gewoon met een Android app kan.

Mijn advies: Steek niet zomaar een apparaat in je OBD2 poort waarmee iedereen en zijn moeder de controle over jouw auto kan krijgen.
 

EdK

Forumguru
Ik kan stuurbekrachtiging aanpassen dan wel uitschakelen.
Dit klinkt dramatisch maar als je deze uitschakelt hou je een wagen over die gewoon nog stuurt alleen zoals je zegt zonder bekrachtiging.
Dus zoals we vroeger stuurde dus, met je hele gewicht naar rechts of links sturen !
Dit geld ook met rem bekrachtiging, met twee voeten op het pedaal zoals vloegel
 

EdK

Forumguru
Hahaha :deuk: Daar heb ik gelijk een beeld bij!
Ja dat had ik ook toen ik het las.
Had een H100 rammelbak van de werkgever en midden winter hield rembekrachtigingspomp ermee op.
Spekglad en dus maar naar de kant en ANWB gebeld.
Tsja die vertelde dus wat er aan handje was, maar u kunt er gewoon mee rijden maar rem met twee voeten.
En rij niet de gehele week nog op die manier want dan kunt u daarna naar ziekenhuis voor nieuwe knie was zijn opmerking.
Maar deze heer van de gele wagens vertelde dat elke wagen met rem en stuurbekrachtiging altijd blijft werken als de bekrachiging de geest geeft.
Tsja alleen is het hangen aan het stuur of remmen met twee voeten.......
Wel ik heb nog nooit zoveel afstand gehouden die dag
 

edero

Forumguru
Aha, dus jij was diegene in die Hyundai die de langste file sinds de opening van de 1e snelweg in 1937 veroorzaakte :mad:! :deuk:
Maar eigenlijk zou het voor elke chauffeur wel eens goed zijn om eens zonder al die elektronische toeters en bellen te rijden, ff een goede feeling tussen mens en machine krijgen ;)
 

Chatslet

Forumguru
Rembekrachtiging, stuurbekrachtiging, TCS, ABS en noem maar op. Stuk voor stuk dingen waar je ook zonder mee kan rijden. Waar het om gaat is dat ze onverwacht uitgeschakeld kunnen worden. Dus bijvoorbeeld in een scherpe bocht of net op het moment dat je op dat ene dijkje wordt afgesneden en met 2 wielen van de weg raakt. Noem het allemaal dramatisch maar je weet echt niet wat je overkomt als op een druk moment of in een scherpe bocht dat soort dingen ineens wegvallen of gewoon je hele motor uit valt. En ik kan je ook vertellen dat het bereik van Bluetooth 4.0 aanzienlijk is. De vriend waar ik het mee aan het testen was reed op de meest linker rijbaan van een vierbaansweg. Ik op de meest rechtse. Toen hij rechts ingehaald werd door oom agent heb ik zijn auto even voor hem laten toeteren. Dat werkte want hij werd binnen No time bij de pomp aan de kant gezet.
 
Bovenaan Onderaan