4 x4 op droog asfalt

Wotan

Nieuw lid
Heren,

Ik sta op het punt een 4x4 110 pk yeti te gaan rijden.
Zijn er mensen die ook voordelen van de 4x4 kunnen noemen zonder de sneeuw en regen van afgelopen dagen.
Wat zijn de voordelen de rest van het jaar met goed c.q. droog weer?

grt.
 

Gieliovd

Forumguru
Op droog asfalt heb je met 110 pk niets aan je 4x4.

Met mooi weer heb je alleen wat bij profijt bij losse ondergrond.

Die Yeti is toch ook gewoon een 2x4 met een Haldex koppeling die bij kan springen als 4x4?
 

Gieliovd

Forumguru
De 4x4 is duurder. Gebruik je hem niet als terreinwagen dan ben je beter af, goedkoper, met 2x4. Tenzij je hem dus met het oog op de winter koopt. En ook met nat wegdek kan het bij een sportief rijgedrag wel handig zijn.

Het is geen "echte" permanent vierwielaangedreven auto. Hij springt bij als er gripverlies optreedt.

Zuiniger is over te discussieren, het geeft geen extra frictie maar wel extra gewicht (differentieel, aandrijfas etc.).

Ik zou graag een 4x4 hebben, een échte. Maar dat heeft zat nadelen. Een 4x4 zoals dit is wel fijn voor de momentjes dat je het nodig hebt. Maar 99 procent van de tijd....

Bij droog weer op asfalt moet je al vol gas de koppeling schieten laten en ervandoor spuiten, dan treedt die Haldex in werking omdat je ABS sensor detecteert dat er wat raars gebeurt.
 

___JC___

Forumguru
Ehm, haldex werkt tegenwoordig zo snel dat er nagenoeg geen verschil is met permanente 4x4. Met 110pk zal je bij droog asfalt aan fwd genoeg hebben inderdaad, of je moet heel lomp gaan doen.
 

amukar

Lid
Met een 4x4, ook de Haldex-koppeling heb ik bij nat weer niet meer zo gauw het gevoel dat het wel eens fout kan gaan als je de auto bij een event ergens tussen de bomen op de berm wil parkeren. Je bent er (meer) gerust in dat je hem er straks weer uit kan rijden. (Bij nat gras op een drassige of oneffen ondergrond,...). Maar vooral bij dit winterweer heb je er echt wel veel (veilig) plezier aan. Buiten de grotere aanschafkost zijn er geen nadelen. Vind ik.
 

___JC___

Forumguru
En als je veel vermogen hebt is het wel lekker dat je het altijd kwijt kunt zonder piepende bandjes. Ik zelf zou nooit meer anders willen. Ow ja misschien een weer een keer rwd, is ook leuk. :)
 

joergarms

Senior Member
4x4 met haldex heeft ook in snel bochtenwerk voordelen, omdat het systeem namelijk volautomatisch ingrijpt bij gripverlies op één van de wielen.
Daarnaast is de kans groot dat we meer van dit soort winters krijgen, dan heb je sowieso al 3 maanden profijt.
Rij je regelmatig met n caravan of aanhanger, ook dan is 4x4 in het voordeel.
En bij een wandeling in het bos zijn er meer parkeerplaatsen haha.
Als ik ooit de keuze heb, dan wordt er absoluut een 4x4 aangeschaft, maar dan het liefst met tussenbak, voor,midden en achter een sper.
Maar een yeti met 4x4 is echt te prefereren boven 2x4.
 

___JC___

Forumguru
Een Yeti zonder 4x4 is toch ook gewoon nep jongens. Dan heb je een keer sneeuw en dan staan al die zogenaamde 'Jeeps' vast in een paar cm sneeuw. Schaam je je toch kapot?! :grin:
 

joergarms

Senior Member
@jc, ik durfde het zo niet te zeggen, maar het is helemaal waar. Zag vorige week ook een captiva met slippende voorwielen, beetje jammer.
Moraal van dit verhaal, een suv, crossover en nog meer van dat spul, er hoort 4x4 onder. Anders is het niet meer dan een verhoogde station.
 

Multi1100

Actief lid
Maar ik wou ook alleen maar een verhoogde station...
ligt weer lekker vol met opruimzooi, straks weer even naar de stort! ;)
 

EdK

Forumguru
Gooi je je winterbanden ook wel meteen op de stort !
Heb je niet meer nodig....... 4x4 is genoeg :1761:

Die JC woont zeker in een hutje op de heide ??
Ja dan heb je het wel nodig :1761:
 

___JC___

Forumguru
Ah, daar zijn de 2x4 Yeti rijders al. :grin:

Winterbanden zijn voor alle auto's belangrijk bij dit soort weer. Welk aandrijfconcept je ook hebt, maar die discussie is in het winterbandendraadje al genoeg gevoerd denk ik.

Een SUV/Jeep zonder 4x4 is wat mij betreft vergelijkbaar met een Ferrari zonder vermogen of een coupe met 4 deuren. ;)
 

EdK

Forumguru
Zal ik me mond maar houden over me ferrari met aanhanger !
Wel naar 4x4 laten ombouwen hoor

Rosinfield: noem het meer het petjesgilde
 

___JC___

Forumguru
Een SUV/Jeep zonder 4x4 is wat mij betreft vergelijkbaar met een kip zonder kop? Okee vind ik wat sterk uitgedrukt, maar goed...
:grin:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, lach er maar om! Heb net al een afspraak gemaakt bij de dealer voor omruil! Daar gaan m'n spaarcenten.
 

EdK

Forumguru
:ot:Die kip deed je zeker toch pijn he JC ????
Maar ja wie de bal kaatst kan hem terug verwachten
En dan moet je er maar tegen kunnen :489:
:ot:
 
Bovenaan Onderaan