Henrik

Forumguru
Vandaag onderweg naar Leeuwarden kwam ik achter een leuke optie die standaard in de Octavia zit. Omdat ik in andere topics (o.a. over VCDS mogelijkheden) zag dat sommigen hier behoefte aan hebben, leek het me leuk om dit te delen. Is dit al een keer gedeeld? Dan mijn oprechte excuses...

Komt ‘ie: comfortknipperen staat standaard op 3x knipperen ingesteld. Als je de hendel van de richtingaanwijzer aantikt, dus niet helemaal door de klik heen duwt, dan knipperen de lichten 3x. Maaaarrrrrr, doe je dit twee keer snel achter elkaar, dan knipperen ze 4x. Ikzelf vind dit wel een leuke/handige gimmick. Was die bij één van jullie misschien al bekend?
 

DeNnZ

Forumguru
Volgens mij is dit vrij logisch..
Bij de eerste keer dat je de hendel overhaalt, start deze een sequentie van (standaard) 3x knipperen, waarvan hij de eerste knipper inzet.
Echter onderbreek je de sequentie door nog een keer op de hendel te duwen en start deze een nieuwe sequentie van 3x, oftewel 1x + 3x = 4x..

Als je bijvoorbeeld wacht tot hij 2x geknippert heeft en vervolgens weer de hendel een tikje geeft, zal deze dus in totaal 5 keer knipperen.

Maar, het kan voor sommige die de VCDS aanpassing (nog) niet hebben, inderdaad een uitkomst zijn!
 
Laatst bewerkt:

Henrik

Forumguru
Dat zou je zeggen, hoewel het volgens mij ook werkt als de tweede ‘klik’ al is ingezet vóór de tweede keer knipperen, dus dan gaat de logica mijns inziens niet helemaal op.

Toch zal jouw verklaring wel ergens hout snijden @DeNnZ
 

DeNnZ

Forumguru
Ik heb het zojuist even getest bij mn auto die is ingesteld op 4x knipperen.
2 keer snel geeft dus in totaal 5 knippers.

Als je de sequentie onderbreekt zodra de 1ste knipper 'aanstaat', begint de nieuwe sequentie gewoon opnieuw nadat de 1ste knipper van de 1ste sequentie is afgelopen.
Dat is ook de logica zoals ik het in mn vorige post bedoelde :D.
 

Frenkie

Forumguru
Sterker nog, als je het dan nog een keer doet (als je timing een beetje goed is en de tweede knipper al begonnen is) komt er weer een bij. Zo kun je door blijven gaan (of gewoon je knipperlicht gewoon aan zetten).
 

Henrik

Forumguru
@Frenkie heb je dat zelf geprobeerd, want dat is bij mij dus niet zo... Dat ondermijnd overigens wel een beetje de logica die @DeNnZ hierboven uiteenzette. Of heb ik niet goed getimed misschien? :pieker:
 

Canon-Eye

Forumguru
Het kan ook allemaal véél simpeler, hoor. Het comfortknipperen staat bij mij op een (1) keer en door de hendel tegen het klikpunt aan te houden kan ik voor elke individuele rijbaanwissel heel eenvoudig het volgens mij gewenste aantal knippers geven. In mijn praktijk varieert dat van 1 tot soms een stuk of 6, 7.
Vasthouden tot het genoeg is en dan loslaten, that's all... :pardon:
 

Henrik

Forumguru
Het kan ook allemaal véél simpeler, hoor. Het comfortknipperen staat bij mij op een (1) keer en door de hendel tegen het klikpunt aan te houden kan ik voor elke individuele rijbaanwissel heel eenvoudig het volgens mij gewenste aantal knippers geven. In mijn praktijk varieert dat van 1 tot soms een stuk of 6, 7.
Vasthouden tot het genoeg is en dan loslaten, that's all... :pardon:

Jeempie, wat handig ;)

:maakmegek:
 

Rofffel

Forumguru
Je kan toch gewoon het aantal knippers van de comfortblinker aanpassen in VCDS? Ik zag dat namelijk in de lijst van VCDS/VCP aanpassingen staan van Antera.

Het kan ook allemaal véél simpeler, hoor. Het comfortknipperen staat bij mij op een (1) keer en door de hendel tegen het klikpunt aan te houden kan ik voor elke individuele rijbaanwissel heel eenvoudig het volgens mij gewenste aantal knippers geven. In mijn praktijk varieert dat van 1 tot soms een stuk of 6, 7.
Vasthouden tot het genoeg is en dan loslaten, that's all... :pardon:

Dan kan je deze nog veel makkelijker doordrukken.. zie absoluut geen meerwaarde om je knipper maar 1 x aan te doen.

Tenzij je stiekeme gebaren wilt maken op plaatsen waar ik liever niet kom in t donker :yeah:
 

Canon-Eye

Forumguru
zie absoluut geen meerwaarde om je knipper maar 1 x aan te doen.
Ik knipper 1x als het verkeerstechnisch gezien totaal overbodig is, maar wettelijk wel verplicht zoals bij naar rechts gaan als ik het ingehaald voertuig ruim voorbij ben (wat hééft die bestuurder eraan? hij verwacht niet anders) of bij het afslaan van een rotonde waar helemaal niemand staat te wachten.
 

cortrans

Forumguru
Ik knipper 1x als het verkeerstechnisch gezien totaal overbodig is, maar wettelijk wel verplicht zoals bij naar rechts gaan als ik het ingehaald voertuig ruim voorbij ben (wat hééft die bestuurder eraan? hij verwacht niet anders) of bij het afslaan van een rotonde waar helemaal niemand staat te wachten.
Nou.... Zo vanzelfsprekend is dat niet meer hoor, dat mensen überhaupt al nog richting aan geven bij het naar links of rechts afslaan, en het rechts rijden ook al niet meer........
Eigenlijk zijn alle regels in het verkeer niet meer zo vanzelfsprekend.......:shocked:
 
Bovenaan Onderaan