4 weken Citigo

whalertje35

Actief lid
Zo de eerste 4 weken met de Citigo zitten er op, ik heb nu zo'n 1070 km gereden. Ik vind de auto goed/heel goed rijden voor zijn beperkte afmetingen en motor. Hiervoor heb ik naast mijn Octavia ook een VW Lupo gereden, deze auto mag je niet meer vergelijken met de Citigo/Up/Mii, wat een verschil zeg!!

+ punten:
  • Het geluid in de auto,
  • De ruimte in de auto,
  • Koppelen / schakelen,
  • Wegligging (deze auto kan echt wel wat meer vermogen verwerken met dit onderstel),
  • Kofferbak,
  • Het verbruik ziet er ook goed uit, 1e tank was 1 op 18,1 en de 2e tank was 1 op 19,3.

- punten:
  • Geluid versnellingsbak?? tijdens koppelen,
  • Kraak in het dashboard op klinkers (daar wordt ik echt gek van in zo'n stil interieur),
  • Slechte radio ontvangst,
  • Vochtige ramen na een bezoek aan de wasstraat.

Wat zijn de wensen nu nog:
  • Cruisecontrol,
  • Boardcomputer,
  • Maps and more (deze heb ik er uit laten halen om de prijs te drukken, zat er standaard op, nu spijt van wegens het ontbreken van de boardcomputer).

Ik ben benieuwd hoe de andere Citigo rijders het geluid van de motor ervaren tijdens koppelen.
 

rikusples

Senior Member
Volgens mij maakt de motor weinig geluid met schakelen omdat je het gas los laat, en ik schakel bij lage toerentallen.
Ik zal er toch even op letten.
Radio ontvangst soms wat minder, ik woon in haarlem misschien is de ontvangst daar anders.
Daar een ander met krassen uit de wasstraat kwam, was ik hem wel met de hand, gebruik een grote washandschoen, neemt veel water op, ben zo klaar, dus geen ervaring met vochtige ramen.
 

whalertje35

Actief lid
Ook ik schakel bij lage toerentallen, het lijkt het geluid van een druklager (dat heb ik bij een vorige auto wel eens gehad).
Normaal ga ik ook nooit door een wasstraat, maar deze wasstraat is nieuw.

Volgens mij maakt de motor weinig geluid met schakelen omdat je het gas los laat, en ik schakel bij lage toerentallen.
Ik zal er toch even op letten.
Radio ontvangst soms wat minder, ik woon in haarlem misschien is de ontvangst daar anders.
Daar een ander met krassen uit de wasstraat kwam, was ik hem wel met de hand, gebruik een grote washandschoen, neemt veel water op, ben zo klaar, dus geen ervaring met vochtige ramen.
 

Steerclear

Senior Member
Beste Whalertje en Skodisten,

Dank voor het delen van je ervaringen!
Ik heb onze Citigo nu nog geen twee weken en de teller staat op 2800 km, en deze week komt er zeker 1000 bij.
Ik kan je positieve ervaringen helemaal bevestigen.
Mijn Citigo maakt ook tijdens het schakelen een "klikkend" geluid, ik maak me er geen zorgen over omdat alle Up!'s en Citigo's waar ik in gereden heb dit doen.
Ik heb geen kraak in het dashboard gelukkig.
Verder heb ik ook al een klacht bij de dealer neergelegd over de radio-ontvangst, deze denkt het op te kunnen lossen met een antenne-versterker. Het stereo-beeld is ronduit slecht en de ontvangst is alleen in directe nabijheid van Lopik acceptabel.
Ik vind de klank van de voor-luidsprekers zeer magertjes, vooral de lagere tonen zijn rommelig en vervormd, ik neem me voor om deze zomer de vóór-speakers te laten vervangen door een 2-weg premium compo-set met een goed filter ; Ik dacht aan iets dergelijks:

http://www.acr-helmond.nl/shop/audi...rade_2_vw_up_audio_upgrade_soundsystem_2.html
Van vocht heb ik nog niet echt last gehad, alleen met drie personen (natte kleding en haren) en stromende regen op het koetsje heb je de airco echt wel nodig. Nadat het droog werd kon de koelkast weer uit.
Let er dan wel op dat de frisse-luchttoevoer open staat en de blower op stand twee staat.
De laatste twee tanks kwam ik op 1:20,7 bij 80% snelweg gebruik. (gemeten)

Gelukkig heb ik mijn Citigo "loaded" laten afleveren. Alles zit er op! Mijn tip voor toekomstige Citigo- kopers: Bestel in ieder geval All-weather pakket en Travel- pakket + Move&Fun. Kan je het nog niet betalen, spaar dan even door!
Hier op het forum zie je veel Citigo'ers die spijt hebben van niet - bestellen.
 

whalertje35

Actief lid
De 28e gaat de Go naar de dealer terug voor de vochtproblemen (ik moest vanochtend binnen net zo hard krabben als buiten), versnellingbakgeluid, kraak in dashboard en slechte radio ontvangst.

Ik verwacht eigenlijk geen oplossingen, het werd een beetje afgedaan als "het zal allemaal wel loslopen". Ik hou jullie op de hoogte.
 

Inge

Lid
Ook ik kan me herkennen in wat je beschrijft @whalertje. Ook bij mij bij het schakelen een klikkend (zuigend?) geluid dat ik soms wel/ soms niet heb. Het heeft denk ik te maken met de snelheid waarmee de koppeling opkomt want als ik het bewust doe dan hoor ik het geluid niet.

Voor wat betreft de vochtigheid ligt er bij PON een melding daar men er in de garage niet wist waar het vandaan kwam. Nu ben ik weer eventjes droog maar wil straks of morgen de auto wassen en ben benieuwd of ik dan nog steeds vochtvrij ben aan de binnenkant.

Slechte radio ontvangst heb ik nog niet gehad (heb als de radio opstaat altijd radio 1 aan).

En op mijn wensen lijstje staat ook nog CC met een boordcomputer - althans dat is nu de belangrijkste.
 

whalertje35

Actief lid
Misschien dat het door de kou komt maar mijn stop&go doet het niet meer, er komt nu een tekentje in het display te staan met een streep er door heen. Meerdere Greentech rijders hier last van?
 

Noord26

Forumguru
Start/stop moet aan een aantal voorwaarden voldoen om het te kunnen laten werken. Staat in je boekje. Oa een bepaalde minimale spanning van je accu en minimale waarde van je koelwater-temperatuur. Lees het boekje maar eens een keertje..
 

whalertje35

Actief lid
Vanochtend de auto bij de dealer gebracht, samen de punten doorgenomen die ik opgegeven had.

Van de versnellingsbak is bekend dat deze herrie maakt, gaan we niks aan doen zegt de dealer. De Go's die nu van de band rollen hebben er geen last meer van. Ik wacht even wat de dealer er van zegt en dan kijken of ik het gaat accepteren.

Voor het vochtprobleem kreeg ik de gouden tip om de kachel altijd voluit te laten staan en als ik het te warm kreeg moet ik het raam maar opendraaien.

Voor het krakende dashboard gingen ze wel eens luisteren of het allemaal wel zo is.

Voor het ontvangst van de radio gingen ze ook wel eens luisteren, het viel me mee dat die geen gouden tip had, bijvoorbeeld luister geen 538 meer!! De Mii die ik mee gekregen heb doet het overigens wel goed,ligt dus aan mijn auto.
 
Bovenaan Onderaan