3de zitrij uitbouwen? Gelukt!

Heeft er toevallig iemand al enige ervaring met het uitbouwen van de 3° zitrij van de nieuwe Kodiaq?

Ik had bij mijn vorige Kodiaq geen 3° zitrij, en het was verbazend hoeveel spullen ik onder de dubbele vloer kon wegsteken als we op vakantie trokken.

Door omstandigheden een First Edition moeten kopen met 3de zitrij standaard (als ik hem zelf had kunnen samenstellen, had ik die zeker niet genomen)

Mechanisch zal het wel lukken maar er zitten enkele kabeltjes op (ik vermoed druksensoren ivm gordelverklikkers) en ik heb wat schrik over hoe de software eventueel gaat reageren als ik deze zonder meer ontkoppel....

Iemand die dit al eens getest heeft?
 

hemi24

Forumguru
Als er kabeltjes aanzitten, zullen er ergens niet ver weg ook stekkertjes zitten…

Waarschijnlijk zullen de sensoren van het type NO of NC zijn (dus: maak- of verbreek-contacten). Stekkertje een keer loshalen, lijkt me de kortste klap…
 
Toch even een update van mijn kant - nadat ik intussen de 3° zitrij succesvol heb uitgebouwd.

Mijn grootste bezorgdheid was het elektronische gedeelte: de druk sensors + gordelverklikkers die in de zetels ingebouwd zitten. En hoe de boordcomputer eventueel zou reageren als die afgekoppeld worden.

Het goede nieuws: dat kan perfect, het blijken vrij eenvoudige make/break contacten, als de druksensoren geactiveerd worden verwacht de auto ook dat de schakelaars in de gordels geactiveerd worden.... Bij afwezigheid van beide is het voor de auto dus gewoon alsof er niemand zit.

Ik geef voor de volledigheid nog even een uitbouw verslagje mee, moesten er nog mensen zijn die zich eraan willen wagen:

STAP 1: via de lusjes aan de 3° zitrij kunnen deze lichtjes naar boven geklapt worden (ongeveer 30°)

ombouw01.jpg

Hierbij komen de gasveren zichtbaar, en kunnen deze losgekoppeld worden (aan het kogelgewricht) zodat de bank volledig rechtop kan klappen. Zo kom je ook makkelijker bij de connectors van alle sensoren die losgekoppeld moeten worden.....

ombouw02.jpg


STAP 2: Hier zie je enkele close ups van de verschillende connectors. In totaal zitten er 4 connectors (2 aan elke zijde van de bank) die moeten losgemaakt worden. 1 connector is voor de druksensor in de zetel zelf, da andere loopt naar de gordelverklikker.
Het is wat geprul om ze los te krijgen, maar het lukt wel. TIP: trek het rode lipje eerst omhoog om te ontgrendelen!

ombouw03.jpg


STAP 3: Hier scharnierpunt waar de bank omhoog klapt... hier zit een kunststof kapje omhoog, dat naar boven toe los geklikt kan worden. Daarna verschijnen er enkele boutjes, waarvan eerst hier boutje met de pijl los moet. Dat is een soort metalen haakje dat de bank in het pivot punt houdt.

ombouw04.jpg


STAP 4: Hierna kan de bank uit de pivot punten gelift worden en uit de auto gehaald worden. Ik heb het alleen gedaan maar met 2 is het wel handiger, dat ding is redelijk lomp en zwaar.....

ombouw05.jpg


STAP 5: Met de bank uit de wagen, heb ik ook nog de bevestigingsbeugels verwijderd. Links zie je de beugel achterin de wagen, waar de bank vastklikt en de gasveren zitten. Door de 2 bouten los te draaien komt heel de beugel inclusief de gordelhouder los. Zorg wel dat je de kabel voor de verklikker losgemaakt hebt...
Rechts zie je de beugel met het pivot punt die verder vooraan zit (hier nog met de bank erin) die zit met 3 bouten vast, waarvan er op de foto 2 te zien zijn....

ombouw06.jpg


STAP 6: Alles is uit de wagen, de bank is eruit, de beugels zijn eruit, de losse kabeltjes met connectors heb ik weggewerkt onder de vloerbekleding. Dit is nu een nette ruimte waar behoorlijk wat extra bagage kan gestoken worden.

ombouw07.jpg
 
Natuurlijk is een 'gat' in de koffer ook niet meteen handig, dus dit lossen we ook nog op....

Ten eerste heb ik op de voorste montage punten (waar de beugels met pivot zaten) metalen hoekbeugels geplaatst:

ombouw08.jpg

Vervolgens heb ik een multiplex (betonplex) plaat van 12mm exact op maat gemaakt, zodat ze net tussen de achterzetels en het bestaande achterste deksel past:

ombouw09.jpg

De plaat steunt zo aan de voorzijde netjes op de metalen hoekijzers en achteraan op de reeds aanwezige steunen waar ook het standaard aanwezige deksel op steunt.


PS: Intussen heb ik de betonplex plaat ook met naaldvilt bekleed, en zie je nog amper dat er 'eigen geknutsel' aan te pas is gekomen.... ik zal straks even een foto maken/posten nog, die heb ik nu net even niet voorhanden....
 
Mooi gedaan. Heb de 7-zits specifiek omdat ik die wel gebruik (3 kids te spreiden op lange trips en af en toe een schoolmaatje meenemen) maar dit ga ik onthouden moesten ze de 3e zitrij ooit 'ontgroeien'. Bij mij zit er ook nog wel een nood reservewiel met hierin de subwoofer van de Canton. Ik slaag er toch nog in een en ander weg te proppen onder de vloer! Maar nu heb je zeker een enorme ruimtewinst.

Ik denk ook dat een omkeerbare koffermat voor de 5-zitter misschien goed zou passen. Maar je hebt het wel al heel mooi afgewerkt!
 

diwo220

Senior Member
Mooi werk!
Nog even ter info: in de Kodiak 1 is het zo dat de normale achterbank minder ver naar achter kan schuiven om de 3e zitrij ruimte te geven. De 5p versie is daarom op de achterbank wat ruimer, ca. 8cm voor de benen, in de achterste stand. Benieuwd hoe dat hier zit.
 
Zoals beloofd, nog even een foto zoals het er nu uitziet nadat de plaat met naaldvilt is bekleed....

ombouw10.jpg

Er zit wat kleurverschil op (ik had nog een stuk naaldvilt over van een ander project dat net groot genoeg was) maar ik ben wel tevreden over het resultaat.
 
Mooi werk!
Nog even ter info: in de Kodiak 1 is het zo dat de normale achterbank minder ver naar achter kan schuiven om de 3e zitrij ruimte te geven. De 5p versie is daarom op de achterbank wat ruimer, ca. 8cm voor de benen, in de achterste stand. Benieuwd hoe dat hier zit.
Exacte maten ken ik niet, maar de gewone achterbank kan bij de Kodiaq II inderdaad ook naar voor en achter schuiven, afhankelijk van de prioriteit (meer beenruimte of meer kofferrruimte).
Ik heb eigenlijk nog getest in welke positie de achterbank juist staat toen de 3° zitrij er nog inzat - maar ik denk toch behoorlijk in de achterste positie.... en moest je ze naar voren schuiven als je de 3° zitrij effectief wou gebruiken.

Nu heb ik er zelf voor gekozen om de achterbank net niet helemaal in de achterste positie te zetten, en de vloerplaat te laten aansluiten tot tegen de rugleuning. Dus strikt gezien kan ik mijn achterbank nu niet meer in de uiterste positie naar achter zetten zonder die plaat weg te halen. Maar mijn kinderen klagen niet over beenruimte ;)


De losse vloer van de vijfzitter is waarschijnlijk ook los te bestellen bij de dealer. Scheelt een paar gaten.
Dat zou best kunnen. Hoewel Skoda kennende initieel de reactie gaat zijn dat 'je dat niet kan/mag' ombouwen en ze dus die stukken niet kunnen naleveren. Het zal trouwens niet enkel om de losse vloer gaan maar ook om de inzetstukken die links en rechts tegen de koffer gemonteerd zitten waar deze vloer op rust. Dus het zal vermoedelijk om meerdere onderdelen gaan, die mij officieel snel enkele honderden euro's zullen kosten. Dan is mijn eigen plaat echt wel stukken goedkoper, en gaten zie ik ook niet hoor ;)
 
Bovenaan Onderaan