345mm remmen monteren.

Zündapppie

Actief lid
Ik had bij mijn Passat 3BG grotere remmen gemonteerd, van 288mm naar 312mm en dat remde perfect. Nu op de S2 standaard 312mm maar ook een zwaardere auto dus niet de remvertraging die ik gewend was. Nu heb ik 345mm schijven besteld en remklauw houders van een V6 in combinatie met golf R32 klauwen en dat zou volgens mij plug and play moeten zijn maar ik vraag me af of ik nog iets met vag com moet veranderen bij de abs pomp. En misschien ook achter een maatje groter.
 

Tees

Donateur
Volgens mij hoeft daar niet voor veranderd te worden, de electronica handelt op basis van sensor gegevens, en die merkt vanzelf hoeveel remkracht er nodig is totdat de boel gaat glijden.
 

Pindasaus

Forumguru
ABS is een regelsysteem. De regelaar is afgestemd op de fysieke onderdelen (remschijf, remblokken, abs-pomp etc.). Als hier iets van wijzigt, klopt de afstemming van de regelaar niet meer. Of dit een merkbaar effect heeft is dan de vraag. In het beste geval merk je niks, in het slechtste geval neemt de remvertraging af of laat de auto zich minder goed besturen.
 

Tees

Donateur
Mijn inschatting is dat dat wel meevalt. ABS is een een electronisch gestuurd systeem, wat vooral op basis van de ABS-sensoren in elk wiel handelt. De maximale remvertraging is in elke situatie anders (droog, nat, sneeuw, ijs, etc), dus ik denk dat het systeem zo hard remt als mogelijk is met behoud van rollende wielen. Het systeem checkt dit meerdere keren per seconde, dus het weet veel sneller dan een mens wat mogelijk is. Als deze redenatie klopt, dan zou het voor de werking van t ABS systeem niet uit moeten maken.

Je kan nog controleren of de onderdeelnummers van de remcilinder en de ABS pomp (en misschien nog een paar andere onderdelen?) in een RS hetzelfde zijn als in een normale S2. Als die anders is, zou dat nog een optie kunnen zijn.

Ik ben even voor je gaan zoeken: er zijn 3 typen ABS pomp met regeleenheid, PR-nummers UG0, UG1 en 1X1 (en per PR-code verschillende versies). UG0 is zonder Hill start Assist, UG1 met, en 1X1 4WD. Dus het lijkt er sterk op dat er geen onderscheid in ABS pomp is per motor. Voor de hoofdremcilinder is er zelfs maar 1 type.
 
Laatst bewerkt:

Zündapppie

Actief lid
Niet de remvertraging die je gewend was --> krijg je de auto niet tot de ABS getrapt?
Tot de ABS trappen heb ik nog nooit geprobeerd maar ik mis de vertraging die ik bij de passat wel had. Bij de S2 moet ik hard trappen op het rempedaal en is de respons wat laat.
 

VAG-man

Forumguru
Je kunt met VCDS ook de rembekrachtiger harder laten werken. Heb ik ook gedaan op mij S2. In het begin moest ik zelfs oppassen dat ik niet te hard remde. Lukt nu heel goed met alleen mijn grote teen.
 

Chrisjemol

Forumguru
Schijven zullen zeker verbetering geven. Normaal moet achter wel wat groter ook want anders doen die niks meer.
Meteen ook staalomvlochten leidingen aansluiten en nieuwe remvloeistof
 

Zündapppie

Actief lid
De remvloeistof is net ververst maar als de klauwen er af gaan zal dat weer gebeuren en staal omvlochten remslangen zal ik ook naar kijken.
 

Eltjo

Forumguru
Net zoals o.a. @VAG-man heb ik dat ook gedaan. Als je plotseling remt, remt het keihard en grijpt ABS in. Ik rijd vaak met sokkenvoeten en dan kan zelfs de ABS ingrijpen.

Ik begrijp wel wat je bedoeld en ervaar dat soms ook zo, als rustig remt er daarna langzaam steviger remt mag dat best wat agressiever. Maar het is wel zot dat het systeem het gewoon kan, maar kennelijk meer kracht nodig heeft.
 
Laatst bewerkt:

Zündapppie

Actief lid
Inderdaad, dat bedoel ik. Hij remt wel maar ik vind dat ik meer gevoel moet hebben in het pedaal. Het is natuurlijk niet te vergelijken met mijn oude passat maar dat gevoel zou ik graag hebben in de SuperB
 

Eltjo

Forumguru
De 1e keer dat Ik, na mijn 3BG met de laatste maanden praktisch nieuwe voorschrijven als vergelijk, een "noodstop" oefende voelde ik mijn borst tegen de gordel drukken. Die remt echt wel als je bot de rem intrapt ! Zo'n vertraging had ik duidelijk niet op gerekend. Wel gingen toen de alarmlichten automatisch aan zoals de bedoeling was.

Je kan ook een Citroën CX nemen, die was voor die tijd heel erg rem-gevoelig, net zo apart als het stuur dat zich weer erg rechtdoor trok na een bocht.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan