3 auto' s

Erwin

Lid
Gisteren bracht mij vrouw onze Peugeot 206cc naar de garage voor een service beurt. Ik met de Yeti erachter aan om mijn vrouw weer mee terug te nemen naar huis. op de terug weg ineens 3 waarschuwing lichtjes branden. Eps, slippend autootje en motoricoon. Met trillende auto dIrect doorgereden naar mijn garage in heemskerk.
Toevallig was de auto ook toe aan de tweede onderhoudsbeurt (km stand 52000). Gelukkig was er tegen 18.00 uur direct een leen auto beschikbaar en zou de volgende werkdag de onderhouds beurt en de storing worden opgelost.

vanmiddag de yeti weer opgehaald. Oorzaak storing was een kapotte bougiekabel. Onze yeti is ook onder coulance voorzien van een nieuwe distributie ketting, waterrpomp, plaatje tussen turbo en software update. En een nieuwe badge op de achter zijde.

Nu kan de yeti er weer 2 jaar tegen aan of 30000km.
 

darkprojectx

Forumguru
Fijn dat hij zo snel weer gefixt is!
Wel zorgelijk vindt ik dat je tegenwoordig ook bij andere actuele modellen hoort dat de bougiekabels boosdoeners zijn.
 

Bakkertje

Forumguru
Hebben de nieuwere auto's de bobine's niet meer op het blok zitten dan? Ik weet van de 2.0 20v bijvoorbeeld dat die per cilinder een bobine heeft en daardoor dus ook geen bougiekabels. Overigens zijn die bobine's wel storingsgevoelig en zijn daar ook al wat coulance regelingen voor..
 

passie72

Nieuw lid
Volgens mij heb je gelijk @Bakkertje. Bougiekabels zijn iets van "vroeger". Moderne motoren hebben idd geïntegreerde bobine`s die rechtstreeks op de bougie zitten. "Vroeger", met bougiekabels hadden last van doorslaan als ze gingen uitdrogen (lees: vonkbrug van kabel naar ander massadeel van de auto).
 
Grappig, erg herkenbaar. Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn vorige auto, een 1.2TSI Golf. Ook stotterend en hobbelend de snelweg afgegaan om vervolgens een nieuwe bougiekabel, distributieketting en plaatje bij de turbo te krijgen. Een echt VAG probleempje dus ;)
 

The bone collector

Senior Member
gallery_117_45_720603.jpg

Ik dacht net hetzelfde, bougiekabels?? Maar als je deze foto bekijkt, zie je ze wel duidelijk.

Het lijkt wel alsof er een Delco op de auto zit, en geen afzonderlijke bobines. Kan natuurlijk niet bij de 1.2 tsi. Misschien kan iemand met meer kennis van zaken misschien vertellen wat we zien op de foto?

EDIT: Delco is Vlaams voor stroomverdeler
 

Bakkertje

Forumguru
Die Delco is een elektronische ontsteking. Maar blijkbaar dus toch "ouderwetse" bougiekabels!
Op zich hoef je daar wellicht niet rouwig om te zijn als je het mij vraagt, ik heb al veel verhalen gehoord (en gelezen) over defecte bobines op de bougies.

p.s. genoeg plek voor een wat grotere turbo :xyxthumbs:
 
Bovenaan Onderaan