2WD of 4WD

TL@

Forumguru
Ik ben aan het overwegen om toch 4WD te nemen op mijn volgende O2 (2.0TDI met DSG) Nu had ik een vraagje waar iemand hopelijk antwoord op weet:

Is de 4x4 versie verhoogd ten opzichte van de gewone (ik wil geen scout of zo, de gewone O2 wil ik)
 

FredV

Banned
denk dat je dealer dat vast wel weet, of de tech documentatie op de skoda site met afmetingen....
Zoek en gij zult vinden:)

[moderatorbreak]Svp alleen reageren met concrete antwoorden op de vraag. Verwijzen naar de dealer, documentatie of google kunnen we voor vrijwel elke vraag doen, maar voegt niets toe.[/moderatorbreak]
 

DiV6

Lid
4x4 is fantastisch zeker nu! Zeker in combinatie met winterbanden ben ik helemaal het heertje nu (nou ja vrouwtje dan).
 

Ronnie

Forumguru
Tabellen voorgeschreven wagenhoogtes-en afstellingen:
 

Bijlagen

  • Oct.2 waarden vooras.doc
    73,5 KB · Weergaven: 23
  • Oct.2 waarde achteras.doc
    59 KB · Weergaven: 8

poekie

Actief lid
De gewone combi is 1468, de 4x4 is 1495 en de scout is 1533 hoog.

Dat betreft de hoogte van de auto als geheel.
Als er met 'verhoogd' eigenlijk ground clearance bedoeld wordt, dan zijn de maten;

Octavia combi = 140mm
Octavia 4x4 = 163mm
Octavia Scout = 179mm

Met andere woorden de scout heeft vier centimeter meer ground clearance dan een standaard combi en anderhalve centimeter meer dan de 4x4.
 

TL@

Forumguru
Verlagen mag jammer genoeg niet volgens onze lease-policy.
Ik vind de gewone O2 al hoog op de poten staan, zal dus geen 4x4 worden.
Ook heb ik de mogelijkheid gekregen om een berline (hatchback eigenlijk) te kiezen (welke ik veel mooier vind) waardoor het 4x4 thema helemaal komt te vervallen want de HB is niet verkrijgbaar als 4x4.

Toch jammer dat ze 4x4 verhogen, bij de 4-motion versies van VW is dit toch niet het geval en bij de A3 toch ook niet.
 

___JC___

Forumguru
Gek, bij de Superb scheelt het helemaal niks qua hoogte. De 1.8TSI met of zonder 4x4 zijn allebei 1,51m hoog.

EDIT, volgens autoweek zijn de 2.0TDI Octavia met en zonder 4x4 allebei 1,45m hoog? De Scout zou 1,53m zijn?
 

TL@

Forumguru
Hij is echt een stuk hoger:

58099925_359d2bb789.jpg

skoda-octavia-combi-4x4-2.jpg


Wel jammer eigenlijk.
 
Verlagen mag jammer genoeg niet volgens onze lease-policy.
Ik vind de gewone O2 al hoog op de poten staan, zal dus geen 4x4 worden.
Ook heb ik de mogelijkheid gekregen om een berline (hatchback eigenlijk) te kiezen (welke ik veel mooier vind) waardoor het 4x4 thema helemaal komt te vervallen want de HB is niet verkrijgbaar als 4x4.

Toch jammer dat ze 4x4 verhogen, bij de 4-motion versies van VW is dit toch niet het geval en bij de A3 toch ook niet.

Dan moet u zelf de voordelen afwegen tussen de 4X4 en de "gewone" voorwielaangedreven... Ik zou niets anders meer willen dan een 4X4. Hij staat inderdaad wel wat hoger, door de versterkte vering, maar zonder echt op te vallen. Maar dat geeft op zich ook al voordelen, de in- en uitstap is veel gemakkelijker bvb,... Als u een caravan of trailer gaat trekken, zal u ook wel een groot verschil merken. Gaat u veel op wintersport?... Ik zeg maar, Tis te zien voor wat het moet dienen natuurlijk.
 

French

Lid
Is dat verschil in hoogte niet gewoon een kwestie van wennen? Ik moest er destijds ook aan wennen toen de achterkant van mijn O2 wat omhoog kwam door het plaatsen van hulpveren maar nu zie ik het eigenlijk niet eens meer.
 

flip

Lid
Ik vind 'm zelfs heel potig, zo iets hoger van de grond. Trouwens, 'ground clearance' is heel belangrijk bij dat soort voertuigen. Zonder een echte jeep te zijn, ga je toch een stuk verder door ruw(er) terrein met die enkele centimetertjes... You can't have it all, toch?
 

Captain Hook

Forumguru
Hangt er toch helemaal van af, waarom je een 4x4 uitvoering wilt?
Wil je echt af en toe buiten de gebaande paden kunnen rijden, dan is wat meer grondspeling alleen maar meegenomen.
Maar ga je voor meer grip op de Autobahn bij slechte weersomstandigheden (b.v. een reislimo als daarzijnde een S2 4x4) dan is de bodemvrijheid niet zo belangrijk.

Waarom auto's altijd maar laag bij de grond, rug-verrekkend moeten zijn, heb ik nooit begrepen. Schijnt 'cool' te zijn ofzo. :koffie:
Kijk, bij een F1 auto kan ik me dat voorstellen, maar bij een auto voor alledag, moet je juist comfortabel in en uit kunnen stappen.
 

Vacaro

Senior Member
Heb dit ook altijd een pluspunt gevonden bij mijn O2 4x4, en ook altijd genoeg bodemspeling als ik in zandweg reed naar manege ofzo. Ook nooit met trekhaak tegen de grond, zelfs ni met paard in trailer, zoals sommige met de gewone O2 wel met caravan.
Nu nog meer vrije hoogte en makkelijk instappen in de Opel Antara 4x4 , ik zou geen buikschuiver meer willen, voor mij alles in de hoogte nu. Op droomauto na, if budget ok een Wiesmann MF3.
 

TL@

Forumguru
Ik wil eigenlijk alleen een 4x4 voor de 2 dagen sneeuw per jaar en voor betere tractie bij het bochtenwerk. Ik wil dus zeker geen hogere auto.
 

skodaboy

Forumguru
de 02 4x4 staat idd 'iets' hoger op zen poten tegen de gewone 02,
als je ze beide langs elkaar zet,zie je het verschil duidelijk...zeker als je de openingen in de wielkasten vergelijkt..maar persoonlijk stoort het me niet dat de 02 4x4 wat hoger staat,de rijprestatie die ik er voor terug krijg zijn voor mij veel belangrijker...hier bij ons in de wijk wordt niet of toch weinig gestrooid..en als ze strooien dan alleen maar de 'grote weg' dus de zijstraten blijven dus vol sneeuw liggen..met als resultaat auto's (2wd) die niet meer vooruit geraken ook al is de straat plat,laat staan dat je een hellende straat neemt of de brug wil oprijden...
ik heb de laatste dagen heel veel plezier gehad aan m'n 02 (4wd)
ik kom de wijk probleemloos door,ook de parking van de supermarkt(niet geruimd) is geen probleem...heb zelfs hier een morgend gehad dat de sneeuw bijna gelijk met de deurdorpels van de 02 lag...de buren maar sneeuw ruimen om weg te komen..ik had niks geruimd en kwam zonder veel moeite de oprit op en af...
kortom het ligt eraan wat je zelf wil... maar als ik opnieuw moet kiezen, kies ik opnieuw voor een 4x4.

hierbij twee foto's,de eerste is een gewone 02,de tweede is mijn 02 4x4
 

Bijlagen

  • octi combi.jpg
    octi combi.jpg
    28,8 KB · Weergaven: 12
  • 02-RS-velgen.jpg
    02-RS-velgen.jpg
    30,6 KB · Weergaven: 13
Bovenaan Onderaan