RudySkoda
Lid
Al ruim een jaar voelde en hoorde ik bij stationair draaien van mijn Octavia II combi 2.0 TDI uit 2006 (235.000 km) een licht geschok van de motor. Zodra ik wegreed was dit probleem weg en verder had ik ook geen problemen met rijden koude start, niet inhouden etc.
Mede door de info op dit forum wist ik dat de oorzaak van dit schokken zeer waarschinlijk bij mijn 2m vliegwiel zou liggen.
Bij mijn laatste garagebezoek gaf de garage aan dat ze het 2M vliegwiel hoorde en voelde en dat dit binnenkort vervangen moest worden. Daarom 2 weken geleden de knoop doorgehakt en het 2m vliegwiel en de koppeling (incl. drukgroep, druklager) laten vervangen. Ik dacht eindelijk van dit geschok verlost te zijn maar wat schetst mijn verbazing: binnen 5 min na vertrek bij de garage voelde ik het geschok weer.
Ik ben direct teruggegaan en de garage constateerde ook het geschok. Vervolgens heeft de garage de motor uitgelezen maar vond geen foutcodes/afwijkingen, het oude 2m vliegwiel dat er uit was gekomen gecontroleerd ja, dat was inderdaad defect maar en zat nu een nieuw in dus dat kon het niet meer zijn.
Ze stelde voor om de verstuivers te laten testen of de draadboom die de verstuivers aanstuurt te vervangen. Ik ben daar niet mee accoord gegaan met hun voorstellen. Deze week heb ik de motor laten testen door een diagnose specialist. Conclusie: alle motorgegevens zijn ruim binnen de officiële specificaties: geen problemen met de verstuivers/compressie, motor loopt prima. De diagnosespecialist weer onmiddelijk naar het 2M vliegwiel en liet me horen dat als je de auto inversnelling zet en je laar de koppeling opkomen het geschok bij stationair draaien verdwijnt. Volgens diagnosespecialist is het nieuwe 2M vliegwiel niet goed. Mijn vraag heeft iemand hier ervaring mee/ heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn? Kan het nieuwe 2M vliegwiel (LUK RepSet DMF 600 0017 00 600001700) inderdaad niet goed zijn? Fout gemonteerd?
Ik ga waarschijnlijk volgende week weer terug naar de garage om het verder te laten onderzoeken (daar bellen ze me nog over terug)
Graag jullie reacties
Mede door de info op dit forum wist ik dat de oorzaak van dit schokken zeer waarschinlijk bij mijn 2m vliegwiel zou liggen.
Bij mijn laatste garagebezoek gaf de garage aan dat ze het 2M vliegwiel hoorde en voelde en dat dit binnenkort vervangen moest worden. Daarom 2 weken geleden de knoop doorgehakt en het 2m vliegwiel en de koppeling (incl. drukgroep, druklager) laten vervangen. Ik dacht eindelijk van dit geschok verlost te zijn maar wat schetst mijn verbazing: binnen 5 min na vertrek bij de garage voelde ik het geschok weer.
Ik ben direct teruggegaan en de garage constateerde ook het geschok. Vervolgens heeft de garage de motor uitgelezen maar vond geen foutcodes/afwijkingen, het oude 2m vliegwiel dat er uit was gekomen gecontroleerd ja, dat was inderdaad defect maar en zat nu een nieuw in dus dat kon het niet meer zijn.
Ze stelde voor om de verstuivers te laten testen of de draadboom die de verstuivers aanstuurt te vervangen. Ik ben daar niet mee accoord gegaan met hun voorstellen. Deze week heb ik de motor laten testen door een diagnose specialist. Conclusie: alle motorgegevens zijn ruim binnen de officiële specificaties: geen problemen met de verstuivers/compressie, motor loopt prima. De diagnosespecialist weer onmiddelijk naar het 2M vliegwiel en liet me horen dat als je de auto inversnelling zet en je laar de koppeling opkomen het geschok bij stationair draaien verdwijnt. Volgens diagnosespecialist is het nieuwe 2M vliegwiel niet goed. Mijn vraag heeft iemand hier ervaring mee/ heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn? Kan het nieuwe 2M vliegwiel (LUK RepSet DMF 600 0017 00 600001700) inderdaad niet goed zijn? Fout gemonteerd?
Ik ga waarschijnlijk volgende week weer terug naar de garage om het verder te laten onderzoeken (daar bellen ze me nog over terug)
Graag jullie reacties
) onder de koppelingsdelen. Solide, betrouwbaar en een goede prijs/kwaliteit verhouding.
. Dit is de link naar het youtube fimpje met geluid van de nog regelmatig lopende motor direct nadat deze koud is gestart: 
wat mij opviel; er zit wel zeer ruim voldoende koelvloeistof in het reservoir..