2M vliegwiel en koppeling vervangen en nog steeds schokkende motor!

Al ruim een jaar voelde en hoorde ik bij stationair draaien van mijn Octavia II combi 2.0 TDI uit 2006 (235.000 km) een licht geschok van de motor. Zodra ik wegreed was dit probleem weg en verder had ik ook geen problemen met rijden koude start, niet inhouden etc.
Mede door de info op dit forum wist ik dat de oorzaak van dit schokken zeer waarschinlijk bij mijn 2m vliegwiel zou liggen.
Bij mijn laatste garagebezoek gaf de garage aan dat ze het 2M vliegwiel hoorde en voelde en dat dit binnenkort vervangen moest worden. Daarom 2 weken geleden de knoop doorgehakt en het 2m vliegwiel en de koppeling (incl. drukgroep, druklager) laten vervangen. Ik dacht eindelijk van dit geschok verlost te zijn maar wat schetst mijn verbazing: binnen 5 min na vertrek bij de garage voelde ik het geschok weer.
Ik ben direct teruggegaan en de garage constateerde ook het geschok. Vervolgens heeft de garage de motor uitgelezen maar vond geen foutcodes/afwijkingen, het oude 2m vliegwiel dat er uit was gekomen gecontroleerd ja, dat was inderdaad defect maar en zat nu een nieuw in dus dat kon het niet meer zijn.
Ze stelde voor om de verstuivers te laten testen of de draadboom die de verstuivers aanstuurt te vervangen. Ik ben daar niet mee accoord gegaan met hun voorstellen. Deze week heb ik de motor laten testen door een diagnose specialist. Conclusie: alle motorgegevens zijn ruim binnen de officiële specificaties: geen problemen met de verstuivers/compressie, motor loopt prima. De diagnosespecialist weer onmiddelijk naar het 2M vliegwiel en liet me horen dat als je de auto inversnelling zet en je laar de koppeling opkomen het geschok bij stationair draaien verdwijnt. Volgens diagnosespecialist is het nieuwe 2M vliegwiel niet goed. Mijn vraag heeft iemand hier ervaring mee/ heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn? Kan het nieuwe 2M vliegwiel (LUK RepSet DMF 600 0017 00 600001700) inderdaad niet goed zijn? Fout gemonteerd?
Ik ga waarschijnlijk volgende week weer terug naar de garage om het verder te laten onderzoeken (daar bellen ze me nog over terug)
Graag jullie reacties
 

Cordoba

Forumguru
Volgens mij heb ik al eens eerder iets gelezen over een probleem met een 2M vliegwiel na vervanging. Ik meen me te herinneren dat dit toen in de montage zat. Helaas weet ik meer of ik dat hier op het forum, of een ander forum heb gelezen.
 

Monteurtje

Forumguru
Als ik het onderdeel google, dan kom ik op een set van LUK uit. Met een zelfnastellende koppeling. Deze koppeling moet met speciaal gereedschap gemonteerd worden. Nu weet ik niet of ze dat gedaan hebben en of dat de oorzaak kan zijn.
Zelf monteer ik altijd SACHS. en die heeft dat niet.
 

kansberg

Forumguru
Hmmm.... Het kan natuurlijk zijn dat het nieuwe dubbelmassa vliegwiel niet goed/defect is maar omdat de klacht eender is als voorheen, denk ik aan een andere storing in het koppelings-circuit. Reparatie van het e.e.a. is een nauwkeurig karweitje en het kan maar zo dat dit niet helemaal goed is gegaan. Zijn de andere koppelingscomponenten ook gecontroleerd? Is de geleidehuls vervangen? (moet altijd bij revisie). Hoe zit het met de gever en nemer-cylinder?

Oh ja, ook niet onbelangrijk: Zijn alle schroeven vervangen? Dit moet ook omdat deze voor éénmalige montage zijn.
 

kansberg

Forumguru
@Stinger : Van de vele Luk sets en producten die wij verkopen (honderden per jaar) hebben wij zelden een klacht. De laatste is alweer 8 maanden geleden en bleek onjuiste montage. Voorheen verkochten wij Borg & Beck en dat gaf regelmatig drama en zodoende overgeschakeld naar Luk. Sachs is ook goed, dat staat buiten kijf, maar de mening dat Luk een 'ruk' product is deel ik niet, sterker nog, ik zou graag zien dat andere gerenommeerde merknamen zo weinig uitval zouden hebben als Luk. Wat dat betreft is Luk wel de Skoda (Superb;)) onder de koppelingsdelen. Solide, betrouwbaar en een goede prijs/kwaliteit verhouding.
 

Cordoba

Forumguru
Behalve van Monteurtje heb ik al van meer VAG-dealers en specialisten gehoord dat ze (normaal) Sachs koppelingen monteren, eigenlijk nooit eerder gehoord van een dealer die standaard een Lukkoppeling monteert. Ik weet veel te weinig van Luk om daar een oordeel over te geven, maar als kansberg dat zo stelt, neem ik dat zonder meer van 'm aan, dat het goede koppelingen zijn.
 
Bedankt alvast voor jullie snelle en zinvolle tips/suggesties. Ik ga ze zeker meenemen richting garage. Mochten er nog meer tips/suggesties zijn dan hoor ik ze graag.
Zodra ik verder ben gekomen met dit probleem laat ik t op deze plek aan jullie weten.
 

Monteurtje

Forumguru
LUK en Sachs worden/werden beide gemonteerd bij VAG. Kom vaker Sachs tegen dan LUK. Bij de eerste Octavia II zag je wel vaak LUK. Maar als je vliegwiel en koppeling vervangt maakt het niet uit welk merk je gebruikt. Maar je kan geen Sachs koppeling op een LUK vliegwiel monteren of andersom. Drukgroep van LUK zit met 9 boutjes vast aan het vliegwiel en Sachs met 6
 

Stinger

Actief lid
@Monteurtje Is dit wel mogelijk dan? Als men een LUK koppeling heeft. En deze compleet laten vervangen door een Sachs vliegwiel, koppelingsplaat, drukgroep en druklager.
 
Garage geeft nu aan dat ze willen checken of het nieuwe 2M vliegwiel defect is of de montage goed is gegaan. Mocht blijken dat daar geen problemen zitten en er een ander probleem achter zit dan zijn de kosten voor mij.
Ik ben nu zelf aan het twijfelen of ik dit moet laten doen omdat ik ontdekt heb dat zolang de motor nog koud is hij prima loopt (geen geschok/onregelmatig stationair) dat begint pas na een paar minuten. Als het inderdaad het nieuwe 2m vliegwiel is en/of de koppeling/montage dan zou het probleem ook bij koude motor direct na start hoorbaar moeten zijn maar dat is niet zo. Ik heb 2 korte fimpjes vandaag gemaakt de 1e is direct na de koude start (waarop de motor nog regelmatig loopt) en het 2e na ca. 6 minuten draaien waarop je het onregelmatig gestuiter kunt horen als je goed luistert.
Helaas ontdek ik net dat de fimpjes te groot zijn om hier te uploaden. Kan ik ze eventueel naar iemand Whatsappen die er evt. iets uit op kan maken?
Kan het iets met de kleppen te maken hebben? Luchtmassameter? sensor? Graag jullie ideeën.
 
@Joske Goed Idee!!:bloemen:. Dit is de link naar het youtube fimpje met geluid van de nog regelmatig lopende motor direct nadat deze koud is gestart:

Dit is het geluid met het onregelmatige geschok/geschud/gestuiter hoorbaar na ca. 6 minuten draaien na de koude start:

Graag jullie ideeën suggesties.
 

Berry1912

Forumguru
Ben geen techneut maar kan wel lekker googlen. Ik lees dat er met dat type motor van jou meer van deze problemen zijn. Ook wordt dan vaak aangeraden door de dealer de 2m te vervangen en ook wordt gezegd dat er niets aan te doen is.
Wat ik ook lees, en een oplossing had geboden, is de egr reinigen of uit laten schakelen of de lucht massa meter vervangen. Misschien kan je ook eens bij hartog tuning of andere tunjngsbedrijven kijken die ook voor dit probleem een oplossing kunnen bieden.
Succes
 

Berry1912

Forumguru
Ook dit verhaal nog tegengekomen. Weet niet of het werkt maar er is minimale inspanning en kosten voor nodig om te proberen.
 

Bijlagen

  • Oplossing_schokkende-1.pdf
    112,2 KB · Weergaven: 41

skodaboy

Forumguru
een antwoord voor het gene ik hier hoor,heb ik niet meteen..:pieker:

:ot:wat mij opviel; er zit wel zeer ruim voldoende koelvloeistof in het reservoir..;)
 

Cordoba

Forumguru
Op basis van het geluid zat ik ook al te denken dat ie bij trillen min of meer op '3 poten loopt', als je het verhaal dat @Berry1912 gegoogled heeft ernaast legt, lijkt dit een heel logische verklaring. Eventueel kun je eens kijken of je op basis van een uitlaatgasmeting, dit kan bevestigen. Daarvoor kun je een uitlaatgasmeting doen als ie koud is (dus nog stabiel loopt), een nieuwe meting als ie onstabiel loopt, en als je dan de aanpassing volgens de PDF van Berry hebt gedaan, opnieuw een uitlaatgasmeting. Als het goed is moet je bij de instabiel lopende motor afwijkende waarden vinden voor met name zuurstof (O2) en koolwaterstoffen (deels verbrande brandstof).
 
Bovenaan Onderaan