-

Highway

Forumguru
Ik gebruik Tomtom Go. Offline kaarten en file informatie+flitssers. Kosten weet ik zo niet, aantal euro per jaar.

deVerhuizers.nl

Actief lid
In google maps kan je ook een gedeelte van de kaart downloaden, zodat je alleen de informatie voor de navigatie download en de kaarten al op je telefoon staan. Ik weet niet of je in een groot gebied rijdt, maar dan zou dit ook een oplossing kunnen zijn.

Ga bij google maps naar 'mijn plaatsen', helemaal naar beneden scrollen, dan kan je daar een gebied selecteren dat je wilt downloaden. Je kan uitzoomen op de kaart om een zo groot mogelijk gebied te krijgen.

Ik doe dit altijd als ik op vakantie in het buitenland zit. Kaart van de regio downloaden, bij WIFI de navigatie starten en dan rijden maar... kost niks!

• Leuk
Waarderingen: G.P.

andrehj

Forumguru
@deVerhuizers.nl : Nadeel van jouw methode is dat dat kaartgebied maar erg klein kan zijn, en je dus bij een beetje autorit al diverse deelkaarten moet downloaden en van tevoren ook al precies moet weten waar je die vakantie allemaal naar toe wilt. Ik weet niet hoe jij je vakanties indeelt, maar voor mij zou dat dus absoluut niet werken.

deVerhuizers.nl

Actief lid
Ik zit meestal in een huis / hotel met wifi, dus kan per keer kaarten downloaden.. hoeft niet allemaal thuis.
Was ff nieuwsgierig naar het gebied en lees net dat het gebied 50 x 50 km is. Op zich best aardig.

Wat ik voornamelijk ideaal vind bij Google Maps is dat ik ook op plaatsen kan zoeken, zoals een winkel of restaurant en niet alleen op precies de straatnaam (of je moet dat eerst googelen ;)) Kan dat ook bij Here?

andrehj

Forumguru
Op vakantie gebruik ik altijd het gratis Maps.me, met de gratis off-line openmaps. Dit is superhandig met het zoeken van straten of points-of-interest. Voor navigeren is het niet zo geschikt.

deVerhuizers.nl

Actief lid
Maar even de vraag... Hoeveel data kost eigenlijk navigeren met Google Maps?
De vraag is veel gesteld, maar weinig beantwoord... Volgens mij valt het namelijk nog best mee.

EDIT: Website van Vodafone geeft meer inzicht in verbruik. Hier geeft hij aan dat 30 minuten navigeren ongeveer 4,5mb aan data kost.

Laatst bewerkt:

rudolfi

Forumguru
Gebruikte tot voor kort altijd de Sygic app. Gaat ook op GPS en maakt geen gebruik van de data.

ElScorpione

Forumguru
Ik heb diverse apps voor navigatie getest (op iOS) en ik blijf toch bij TomTom. Enige nadeel is dat de verkeersinformatie niet gratis is. Ik heb een aantal keer dezelfde route gereden met verschillende apps (Here, Navigon, Sygic, Google Maps, Apple kaarten). TomTom kiest de meest voor de hand liggende (en snelste) route. Here stuurde mij langs vreemde polderwegen en gaf wat vage aanwijzingen. Google Maps werkt op zich goed, maar is online. Hetzelfde geldt voor de kaarten app van Apple zelf. Die is toch behoorlijk verbeterd en bevat heldere aanwijzingen. Ook de route is hier logisch.

• Leuk

eriktv

Forumguru
Ik heb van de zomer drie weken met OsmAnd rondgereden. Je kunt kosteloos een aantal kaarten downloaden en ik vond het prima werken. Veel POIs en leuk dat er ook wandel- en fietsroutes opstaan.

Ron_2

Senior Member
Voor autorijden blijft TomTom de prettigste.
(De losse TomTom ligt ondanks de ingebouwde navi nog altijd als reserve in de auto)
Voor Android is TomTom volgens mij helemaal niet zo duur.

In de vakantie gebruik ik Osmand met offline kaarten op de smartphone maar dan voor het wandelen, je kunt je startpunt (parkeerplaats, station e.d.) met een druk op de knop vastleggen en zo weer terugvinden, ideaal bij een stedentrip. Voor autorijden vond ik hem minder.

blauwkeut

Forumguru
Waze all the way. Goede navigatie - al gebruik ik 'm vooral tijdens mijn dagelijks woonwerkverkeer om te zien welke knelpunten op mijn weg vast zitten. Daarnaast ook ideaal om op tijd gewaarschuwd te zijn voor files, obstakels, extreme weersomstandigheden, wegenwerken (en ja, ook flitsers - vast, mobiel & roodlicht)... Want ik gebruik voor de navigatie zelf toch hoofdzakelijk de Columbus en Waze is een zeer goede toevoeging daarop.

Is wel community-gebaseerd voor waarschuwingen dus om Waze te verbeteren moet je zelf ook meldingen maken (wat lukt met twee taps). Vaste flitsers zitten er sowieso in. En gratis - in tegenstelling tot bv Coyote of TomTom.

En dataverkeer valt best wel mee hoor: dit is mijn verbruik vanmorgen gedurende een rit van bijna een uur:
Screenshot_2015-10-08-11-17-07~01.png

Laatst bewerkt:
  • Leuk

deVerhuizers.nl

Actief lid
Waze is toch overgenomen door Google en de data wordt daar toch ook gebruikt?
Ik neem toch niet aan dat het verschil tussen Waze en gmaps groot is.

@G.P. Is het geen idee om een iets grotere data bundel te nemen... Dan heb je nergens last van...

blauwkeut

Forumguru
Nu je het zegt, dat klopt... Stond me inderdaad bij dat ze ergens ook fileinfo vandaan haalden maar het schoot me niet te binnen van waar. Ze gebruiken idd nu ook alle informatie die Google heeft in Waze (o.a. files).

Bovenaan Onderaan