230v stopcontact gebruiken voor noodstroom (cv-pomp in huis)?

Yeti2011

Nieuw lid
Stel dat hartje winter de stroom in de straat uitvalt. Kan ik dan mijn cv-ketel met een verlengsnoertje aansluiten op het 230v stopcontact van m'n Enyaq 80?
Het is een gasketel, dus de stroom zou dan alleen nodig zijn om de pomp (en wellicht de ontsteking) te laten werken.
Of is dit een idiote gedachte?

Captain Hook

Forumguru
Dat lijkt me, om meerdere redenen, geen goed idee.

In eerste instantie zal er nog wel gas uit je gasaansluiting komen. Maar bij een langdurigere stroomstoring vallen de drukregelaars, veiligheidsventielen, pompen e.d. in het gasnetwerk ook uit. En dan komt er geen gas meer...

En, aangezien we in Nederland geen arctische winters kennen, zal het met de koude ook wel meevallen. Een paar uurtjes een paar graden kouder in je huis, is toch geen probleem?

Yeti2011

Nieuw lid
Nee, da's geen probleem, truien en dekens zat. Maar het was min of meer hypothetisch bedoeld.
Stel dat ik onderweg ben in een gemene storm en er ligt een boom over de weg; kan ik dan mijn elektrische kettingzaag op de auto aansluiten om dat ding in stukken te zagen?
Mijn punt is eigenlijk: in hoeverre is gebruik van het 230v stopcontact in de auto mogelijk? En zonder de accu helemaal uit te putten, natuurlijk ...

Backpacker

Senior Member
Mijn Enyaq heeft geen 230V stopcontact. Dat ding zit in het midden bij de achterstoelen, toch? Hoeveel Watt kan dat ding aan?

Ik vermoed dat dat ding bedoeld is voor het opladen van een laptop of zoiets, dus een maximum van misschien 150W. Deze forum post suggereert zelfs 300W: https://www.enyaqforums.co.uk/viewtopic.php?t=2371 Wel zal je een manier moeten vinden om je auto "aan" te houden, anders houdt het stopcontact er na 10 minuten mee op.

Een CV ketel heeft vermogen nodig voor, onder andere, de CV pomp. Ik heb even gekeken en het lijkt erop dat een stevige ketel zoals een Remeha Calenta Ace 40c een maximaal opgenomen vermogen heeft van 107W. (https://tools.remeha.nl/wp-content/...handleiding-Calenta-Ace-25ds-28c-35ds-40c.pdf) Dat zou dus moeten kunnen.

Een snelle Google search suggereert dat bijvoorbeeld een Makita UC4041A/2 electrische kettingzaag 800W vermogen nodig heeft. Dat ga je dus niet redden.

Bakkertje

Forumguru
Een echte aggregaat lijkt me dan beter ...

Ik heb het n de Bommelerwaard gewoond met de 3 dagen stroomuitval in de winter, dat was echt geen pretje..
De koude zit dan echt overal in.
Had was er nog wel in die tijd, de rest echt niet. Ook geen mobiel netwerk en straatverlichting. Was best een bijzondere tijd toen.

Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Oh, op die fiets, een aggregaat of een generator.

Ik ken het woord 'aggregator' wel degelijk, maar dat is iets heel anders.
En nee, dat was me niet overduidelijk. ik dacht aan iets bijzonders of zo.

petr

Nieuw lid
..."een maximum van misschien 150W..."

Opmerkelijk dat dit soort info niet in het instructieboekje staat. Zou er wellicht een digitaal "garagewerkboek" bestaan met dergelijke zaken. Ook van mijn Superb iV zijn er onverklaarde geheimen.

hemi24

Forumguru
Staat meestal op het klepje, wat het max vermogen is, maar aangezien het gevoed wordt vanuit het 12V systeem is het aannemelijk dat er nooit meer dan 300 Watt geleverd kan worden…

Bovenaan Onderaan