230V - Gebruik

d'n Hugo

Nieuw lid
Hallo,

Voor het gebruik van de 230V graag jullie kennis;

* Is er een 'verloop' verkrijgbaar zodat ik mijn 'ronde stekker' (van laptop) kan inpluggen in dit 'rechthoekig stopcontact'?
* De garagist wist me te vertellen dat 'opladen kan' maar laptop gebruikten terwijl ingeplugd niet kan. Dit vanwege te hoog gebruik - de zekering zou dan springen. Kunnen jullie dit bevestigen / kan ik dit laten aanpassen?

Met excuses voor het niet-technische vocabulaire..

BTW: S3 L&K 2L TDI - 150 PK - DSG > topwagen!
2 weken in bezit.

fonzamundo

Forumguru
Er bestaan idd verloopstukken (of die knutsel je zelf), maar ook gewoon andere kabeltjes. Sommige laptops worden geleverd met een platte stekker, andere met een ronde stekker. Het enigste verschil tussen beide is dat er in de platte stekker geen aarding zit en in de ronde wel. Op zich kan dit geen kwaad en in de auto is het 230V circuit galvanisch gescheiden van het 12V circuit en ook apart geaard. Dus even een ander kabeltje scoren bij Ali / eBay of zo...

Qua opladen: er staat een maximum aantal Watt op de aansluiting in de wagen. En je moet kijken naar de waarde die staat op de lader van je laptop. Als deze het maximum niet overschrijdt dan zou het wel moeten lukken om te gebruiken en te laden. Wat wel kan is dat de draden in de aansluiting wat warm worden en dat het dit is wat de garagist bedoeld. Sowieso is de aansluiting gezekerd en zal deze bij overbelasting uitschakelen (staat ook zo in de handleiding overigens). "Springen" is niet de correcte term, hij zal preventief uitschakelen alvorens defect te gaan. Dacht dat je dit ook kon zien aan het lampje dat bij de stekker zit (rood = overbelast en uitgeschakeld).

carfreak24

Forumguru
Mbt dat verloop, een combi wereldstekker heeft vaak een verloop naar plat. Kost geen drol zo'n ding. Ik bedoel dan zo'n in elkaar gestoken setje van 4 verschillende stekkers. Heb er 2 thuis liggen, ooit gekocht voor een handvol euros

Bovenaan Onderaan