23.000 km op de teller: korte review

vanguard oxford

Nieuw lid
Sinds 15 januari 23000 km gereden. Nog steeds blij met de keuze !

Aantal punten die me opvallen.

1. Verbazingwekkend dat ik toch goed mee kom in het verkeer, had ik niet zo verwacht. Natuurlijk gaat het minder vlot dan in mijn 163 pk S-Max,
maar rijdt erg goed verder. De skoda is stil, ligt goed op de weg, ook in de bochten met hogere snelheden. De "zit" achter het stuur is top.
2. Goede keus geweest qua budget. Die 5% minder bijtelling en een € 5000 goedkopere auto met meer opties is een goede keus geweest.
3. Navigatie is matig, niet op het niveau van TomTom. Veel kleine wegen staan er niet in. Het is allemaal minimaal. Display is rommelig. Is echter
wel erg snel. De radio werkt goed, veel info op de display. Veel voorkeuzezenders te programmeren. Maar het geluid is standaard en kan geen diepe bas aan.
4. synchroniseert naar wens met mijn Ipod, maar bellen via het display blijft een hele klus. sorteert b.v. alleen op achternamen. Geen mogelijkheid voor
b.v. 10 favoriete nummers. Ook geen navigatie display in het dashboard ( tussen de klokken) tijdens het bellen. I pod afspelen ( muziek, pod casts ) prima. Matig, standaard geluid.
5. Regen sensoren, parkeersensoren, xenon verlichting, kofferbak die op afstand open gaat: alles werkt zonder storingen. Geen rammeltjes in interieur.
6. Beenruimte achterin is, zoals al vaak gezegd, fantastisch, maar het plaatsen van 2 kinderzitjes en een maxi cosi is vrijwel onmogelijk !! 'vanwege brede leuningen van de bank. Dit
vind ik een heel groot minpunt, als vader van drie kinderen. gebruik van zitjes is uiteraard maar tijdelijk.
7. Bergruimte achterin is om blij van te worden, zeker voor het vervoer van (vakantie-) baggage en ook fietsen en wandelwagens.
8. Ook bij hogere snelheden blijft de Skoda als een blok op de weg rijden. 170 km/ uur ( A6, Flevoland, zijwind) is geen probleem. 6e versnelling zou wel comfortbaler zijn.
9. 1 storing gehad": koelvloeistof beneden peil. Niet goed bijgevuld bij afleveren ? Kan het me niet voorstellen, service bij de garage in Dordrecht en Voorschoten is van hoog niveau.
10. Start Stop systeem werkt in 30% niet. Maar als het wel ingeschakeld kan worden doet het het snel.
11. Verbruik nu ongeveer op 5,4 liter per 100 km met een gemiddelde snelheid ( boordcomputer) van 84 km/ uur. Veel snelweg, redelijk wat files hier in de Randstad.
12. actieradius zo ongeveer 1000 km op 1 tank, maar dan is deze ook echt bijna leeg. Meestal rijd ik 900 km op een tank voordat ik ga tanken, zo'n 50 liter per keer gemiddeld.
13. Wat een goede auto met zo veel opties voor relatief zo weinig geld ! In de toekomst zou Skoda een MPV/SUV moeten maken die ECHT geschikt is voor het vervoer van kleine kinderen !
 

CharlesTucker

Forumguru
Uitgebreide review, bedankt!
Wat betreft het star/stop systeem, dat dat in 30% van de gevallen niet werkt herken ik niet, ik heb het niet echt geteld, maar die van mij (O2, zelfde motor) doet het vrijwel altijd. Er staat in de handleiding een flinke waslijst aan voorwaarden waaraan voldaan moet worden, maar dat is meestal ook wel het geval. Bij mij is de belangrijkste reden waarom ie het soms niet doet het nog niet op temperatuur zijn van de motor, daarna werkt het eigenlijk zo'n beetje altijd. Wel heb ik af een toe een korte periode waarin het niet werkt, meestal een paar keer achter elkaar, daarna werkt het weer prima. Ik neem aan dat daar ook een reden voor is, maar die ken ik nog niet.

Wat betreft die "koelvloeistof beneden peil" melding, daar heb ik hier op het forum ook wel eens iets over gelezen, dat schijnt zo af en toe op te treden terwijl als je het peil controleert het gewoon goed staat. Bij m'n vorige auto (Zafira) gebeurde dat ongeveer standaard na een beurt, toch een klein beetje bijvullen hielp dan weer tot de volgende onderhoudsbeurt. Bij de Skoda heb ik het nog niet gehad overigens.

Skoda een MPV maken, dat vind ik ook, zou denk ik best een succes kunnen worden (hoewel, als ik rond kijk op de weg zie ik tegenwoordig erg weinig nieuwe Scenic's, Zafira's, C4's, Verso's, S-Max'en etc, misschien is die trend weer voorbij). Overigens heb ik hier op het forum geleerd dat de VW Touran eigenlijk een Skoda-ontwerp is, wat VAG toch liever onder het VW merk in de markt wilde zetten.
 

Chatslet

Forumguru
Mijn ervaring met het start/stop systeem op de Fabia GL is dat het meestal niet werkt als de gewenste termperatuur van de climate control nog niet is bereikt. Of de airco daar wel of niet bij aan staat lijkt niet uit te maken. Ook het gebruik van spiegelverwarming of achterruit verwarming lijkt hier invloed op te hebben.
 

jeffreydev

Nieuw lid
Goede review! Ik heb exact dezelfde, sinds 12 januari en nu ook net de 23000 gepasseerd. Alleen een andere kleur :smirk:

Kan me in alle opmerkingen goed vinden, opvallende is dat ik ook met punt 9 (de koelvloeistof) te maken heb gehad. Was op weg naar het buitenland, dus wel even schrikken. Gelukkig geen lekkage. Binnenkort weer op vakantie, dus eerst maar even de "zomercheck" laten doen....

Veel plezier en veilige km's nog!
 

hemi24

Forumguru
Sinds 15 januari 23000 km gereden. Nog steeds blij met de keuze !

Aantal punten die me opvallen.

...
9. 1 storing gehad": koelvloeistof beneden peil. Niet goed bijgevuld bij afleveren ? Kan het me niet voorstellen, service bij de garage in Dordrecht en Voorschoten is van hoog niveau.
...

Standaard probleem; de fabriek vult af op minimum peil en dealer(s) doen er over het algemeen voor de 1e servicebeurt niets bij, wat regelmatig resulteert in klanten, die met bovengenoemde storing terugkomen...
 
. ''maar bellen via het display blijft een hele klus. sorteert b.v. alleen op achternamen''.

Dat kan je via de boardcomputer bij telefoon instellingen wijzigen. Was ook een kleine irritatie van mij maar nu prima voor elkaar.:koffie:
 

Gumball

Nieuw lid
Bij de meeste bevindingen kan ik me zeer goed vinden, vooral het comfort is wel van een hoog niveau. Hiervoor reed ik met een Ford Mondeo Econetic van 2010, deze was beenhard.
Nu mijn Superb Greenline (classic uitvoering) sinds april, na 14500 km nog steeds zeer tevreden!

Enige bevinding die ik toch anders vind is de geluidskwaliteit, standaard is het inderdaad niet om over naar huis te schrijven, maar indien je de instellingen lichtjes aanpast is het zeer aangenaam luisteren.
Bij mij staat de instelling 'klank' momenteel op 4 voor de treble & mid en op 2 voor de bas, zo doet hij het het beste bij alle soorten muziek.
 
Bovenaan Onderaan