225/45 R19 banden i.p.v. 225/40 R19 op Vega velgen van een Sportline Business 4x2 ???

Zouden de banden-experts (wat ik dus niet ben) onder jullie me willen helpen met dit dilemma:

Op dit moment staat mijn Sportline Business 2021 op 225/40 R19 zomerbanden en heb ik zo'n set winterbanden van de vorige eigenaar meegekregen.
Ik vermoed dat na of tijdens de volgende zomerperiode de zomerbanden aan vervanging toe zijn.

Nu denk ik aan de mogelijkheid om de 225/40 set dan te vervangen door een set 225/45. De diameter neem van 22,5 mm oftewel 3,3% toe. Dat lijkt me gunstig om twee redenen:
1. De wielkasten zijn dan meer gevuld dan nu (ondanks Vega velg lijken de wielen wat klein).
2. De afwijking van de snelheidsmeter (en daardoor ook die van de ACC i.c.m. de verkeersbordherkenning) neemt wat af.
Maar ik wil natuurlijk niet in de problemen komen.

Argumenten dat het zou moeten kunnen, haal ik uit de verkoopfolder van de Karoq Business van Januari 2021. Daarin staan alleen (Sportline) Business uitvoeringen met 1.0 en 1.5 motoren; dit zouden dus geen 4x4 moeten zijn.
Bij de Sportline Business extra's staat dat deze wordt uitgeleverd met 225/45 banden:
20210101 Sportline Business extra.png
Bij de accessoires staat bij "Business Velgen" zowel de set met 225/40 als 225/45 banden genoemd: (rechtsonder en geheel rechts), terwijl de prijslijst niet over de 4x4 gaat.
20210101 Business velgen.png

Geen probleem dus zou je zeggen, Maar in een post van nakharry over de kleur van Vega velgen haalt hij een tekst uit een folder aan, waaruit je kunt opmaken dat de 225/45 bedoeld is voor de 4x4 en de 225/40 voor de 4x2.:
20210101 Nak Harry over kleur velgen.png

En uit een Duitstalig technisch document uit de Forum Bibliotheek over Velgen en Banden (Serienreifenkatalog) haal ik dat de 225/40 voor mijn auto bedoeld zijn.

Dus ik hoor graag de mening van de experts: Zou ik de 225/45 banden laten monteren of kan ik het beter uit mijn hoofd zetten?
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
De 225/45 gaat prima passen, echter geheel volgens de wet ben je niet gedekt, aangezien deze maat voor jouw typegoedkeuring niet is vrijgegeven.

In NL zal hier geen haan naar kraaien; in Dld of B ga je nat bij keuring of onderzoek na betrokkenheid bij (ernstig) ongeval…

Keus is aan jou!
 
Dank Hemi24 voor je snelle en to-the-point reactie. Het wettelijke aspect had ik me niet gerealiseerd. Ik vraag me af of iedereen die met alternatieve banden en velgen bezig is daar wel aan denkt. Ik zal daar in ieder geval wel goed over nadenken, ik heb nog even de tijd.
 

Tees

Donateur
@hemi24 voor een Belgisch of Duits-geregistreerde auto is dat correct. Maar volgens mij geldt dat een Nederlands geregistreerde auto dient te voldoen aan de in NL geldende voorschriften, en mag een ander EU-land daar geen aanvullende voorwaarden aan stellen. Enige waar ik over twijfel is of dat alleen geldt voor technische controles of ook bij ongevallen.

Overigens lijkt mij dat dit geen groot punt zal zijn als je bij een ongeval betrokken bent. Ook hier geldt het proportionaliteitsprincipe: de oorzaak van het ongeval moet aantoonbaar tenminste ten dele in de geconstateerde afwijking (in dit geval: bandenmaat) liggen om een verzwarende factor te kunnen zijn qua aansprakelijkheid.
 
Bovenaan Onderaan