225/17 Bridgestone potenza's

VEEJAY

Forumguru
225/17 Bridgestone potenza\'s

Ligt het aan mij of gaan deze banden bij minste geringste al gillen. Volgens mij waren de Cont sportcontact 2's onder mijn Toledo velen malen beter. Wat is jullie mening over de potenza's?
 

Dutch4x4

Senior Member
Re: 225/17 Bridgestone potenza\'s

Welke Potenza's? Je hebt er nogal wat verschillende: RE040, RE050, RE720, S-03 PP.

Over de laatste twee in ieder geval niets dan lof.
 

Dutch4x4

Senior Member
Re: 225/17 Bridgestone potenza\'s

Alleen S-03's zijn trouwens te vergelijken met de SportContact2's en die worden nooit af-fabriek gemonteerd.
 

Hetzer

Forumguru
Re: 225/17 Bridgestone potenza\'s

Mijn Potenza's 195/50/15 ER-30 bevallen prima , deze band hoorde trouwens volgens de ANWB tot de 3 beste zomerbanden !!!!
 

Dutch4x4

Senior Member
Re: 225/17 Bridgestone potenza\'s

ER-30's zijn geen Potenza's (sportieve banden), maar Turanza's (comfortabele toerbanden). Zit VJ al helemaal niet op te wachten... /forum/images/graemlins/wink.gif
 

Hetzer

Forumguru
Re: 225/17 Bridgestone potenza\'s

aha comfortabele toerbanden , vandaar dat ze zo bevallen /forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/grin.gif
 
Re: 225/17 Bridgestone potenza\'s

Mijn vorige auto, een Golf IV Variant TDI, werd standaard afgeleverd met 205/55 R16 Bridgestone Turanza ER 30 banden. Wat een ongelooflijke rukbanden waren dat zeg! Ontzettend veel afrolgeluiden en een wazig en zoekerig spoorgedrag. Daarna Continental Premium Contacts er onder gehad die het véél beter deden. Ze zijn een stuk stiller en geen zoekerig gedrag meer. Ook vind ik de waterafvoer beter door de brede zijdelingse geulen in het profiel, vooral die aan de buitenste rand.

Helaas zitten onder mijn nieuwe Octavia wéér die Turanza ER 30's. (Ik zag het al in de showroom, dus was er al bang voor dan mijn Octavia er ook mee geleverd zou worden.) En ja hoor, ze maken weer dezelfde herrie, gewoon op de snelweg zijn ze echt heel erg aanwezig. Zodra deze versleten zijn (en ik hoop snel) komen er mooi weer Continental Premium Contacts onder.

Toch vreemd dat Skoda onder auto's met 16" velgen standaard Bridgestone Turanza ER 30 monteert en onder auto's met 15" wel Continental Premium Contacts.
 

Hetzer

Forumguru
Re: 225/17 Bridgestone potenza\'s

Sorry maar ,

Deze Turanza's bevallen mij echt wel ik heb geen last van afrolgeluid en ze zijn wat comfortabeler dan de Falken banden op mijn vorige Fabia........Het zal wel een kwestie van smaak zijn /forum/images/graemlins/wink.gif

Maar bij de aflevering van mijn auto vroeg ik ook aan mijn dealer waarom er geen conti's onder lagen?? /forum/images/graemlins/confused.gif dat is toch het huismerk van de VAG-groep,
De dealer vertelde mij ,dat de Skoda's met standaard velgen( af fabriek ) , voorzien zijn met conti's en dat de optionele velgen zonder banden geleverd worden ..
En dat het dan aan de dealer is welke type band geplaatst word........
In mijn geval kon ik toen kiezen uit de bovenstaande band of uit Dunlops
 

VEEJAY

Forumguru
Re: 225/17 Bridgestone potenza\'s

Ik heb net even gekeken en heb de re050. Ze zijn op de snelweg ook nog eens opvallend aanwezig. :(
 

VEEJAY

Forumguru
Re: 225/17 Bridgestone potenza\'s

Nu dan kom je dit tegen:

The Potenza RE050 is an Max Performance Summer tire designed to complement the performance of sports cars, sports coupes and sport sedans. While the Potenza RE050 is used as Original Equipment on the supercharged Mercedes-Benz S55 AMG sedan, a Potenza RE050 Scuderia version is used on the 12-cylinder Enzo Ferrari supercar, and a Run Flat version is used on the BMW Z4 sports cars and 5-Series sedans. The Potenza RE050 was developed to provide good traction along with responsive and predictable dry and wet road handling. It is not intended to be driven in the snow.

Zal dus wel aan mij liggen ofzo..
 
Re: 225/17 Bridgestone potenza\'s

Tja, dat soort overpositieve verhaaltjes lees je wel vaker over banden, vooral door de fabrikant zelf. Voor mij is de beste test nog altijd eigen ervaringen. En wat heb je aan "ervaringen" over bepaalde banden in top Mercedessen, BMW's Ferrari's, enz.

Gewoon dagelijkse praktijkervaringen van gebruikers in "normale" auto's is naar mijn mening nog altijd de beste.

Misschien dat de Potenza's die jij onder je 17" hebt heel anders zijn dan de Turanza's die ik eronder heb. Mede dus met de ervaring in mijn Golf en nu onder de Octavia kom ik gewoon tot de conclusie dat het k*tbanden zijn. Ze zien er op zich wel mooi uit, maar daar heb je dan ook alles mee gezegd. Lawaaimakers eerste klas vind ik het.
 
Re: 225/17 Bridgestone potenza\'s

16":

Continental Premium Contact: (Deze heeft mijn voorkeur)
PremiumContact.jpg


Bridgestone Turanza ER 30:
TuranzaER30.jpg


Bridgestone Potenza RE 030:
PotenzaRE030.jpg


17"
Bridgestone Potenza ER 050
PotenzaRE050.jpg
 

higgy

Forumguru
Re: 225/17 Bridgestone potenza\'s

Ik vind het allemaal niks. Helaas krijg ik er van de leasemaatschappij geen Michelins onder. Da's in mijn (zeer subjectieve) waarneming de enige goede band.
 

Exciter

Administrator
Re: 225/17 Bridgestone potenza\'s

Geef mij maar Toyo Proxes...

Leuk, he, zoveel mensen, zoveel meningen.
 

Dutch4x4

Senior Member
Re: 225/17 Bridgestone potenza\'s

Maar inderdaad, zo veel mensen, zo veel meningen. Maar ook zo veel typen banden, zo veel wensen.

Je mag nu eenmaal geen appels met peren vergelijken. In die tweede link zie je ook een onderverdeling in soorten banden: een band in de categorie Max Performance Summer (zoals mijn Potenza S-03) kun je gewoon niet vergelijken met een Grand Touring Summer-band zoals de ER30. Bovendien zoek ik iets anders in een band dan anderen: ik zoek in een zomerband maximale grip en interesseer me minder in comfort of afrolgeluid. Van een S-03 met keiharde wang hoef je dat ook niet te verwachten. Ook de levensduur ervan is in de aard der zaak minder. Kan ook niet anders met zulke plakkerigheid.

Maar goed VJ, die praatjes van Bridgestone over die Enzo zijn allemaal leuk, maar het zijn gewoon enigszins sportieve GT-banden en geen sportbanden zoals de SportContact2 waarmee je vergelijkt.

En tja, Michelin 'een goeie band'? Hangt er maar helemaal van af welke en wie ermee rijdt. Ik kreeg af-fabriek Michelin HX-MXM's mee (vergelijkbaar met Turanza's) en dat vond ik voor mijn doeleinden eersteklas meuk. Veel te hard rubber, veel te slappe wang. Het sleet inderdaad totaal niet, da's waar, maar wat heb je daaraan zonder grip? Nieuw zou ik ooit nooit Michelin kopen, want de meerprijs weegt zelden op tegen de eventuele extra prestaties.

Kortom, eerst bekijken wat je rijstijl is, dan de categorie band erbij zoeken, dan pas vergelijken. Aldus papa Dutch. /forum/images/graemlins/grin.gif
 

Dutch4x4

Senior Member
Re: 225/17 Bridgestone potenza\'s

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Ik heb net even gekeken en heb de re050. Ze zijn op de snelweg ook nog eens opvallend aanwezig. :(

[/ QUOTE ]

Je kunt ze natuurlijk, nu ze nog vers zijn, alsnog inruilen. Krijg je tweedehands nog best een aardige prijs voor. Ik heb 't een tijdje op die Michelins aangezien, maar heb ze toen ingeruild voor de S-03's. Ze waren nog zo puntgaaf dat ik de winterbanden er zowat gratis voor terugkreeg. Ideetje?
 
Re: 225/17 Bridgestone potenza\'s

Als ik kijk naar wat ik de laatste 6 jaar onder mijn leaseauto's heb gehad bevallen me de Continental Premium Contacts me nog het beste. En ik heb best veel geprobeerd. Michelin heb ik er één keer onder gehad. Vond het de meerprijs niet waard. Echt stil waren ze ook niet. Met Pirelli ook geen fijne ervaringen: trillende banden. Ik bleef balanceren, iets wat ik met meerdere Pirelli's heb gehad, evenals met Ceat, die eveneens gemaakt werden door Pirelli. Dus is ook geen optie, net zoals Dunlop. Ook heb ik een tijdje op Nokians gereden. Dat was best een fijne band, goede waterafvoer, goed weggedrag en stil. Alleen had ik op het laatst last van "cuppen" waardoor de band een hoop herrie ging maken. Dat bleek voor een deel te liggen aan de wielophanging achter van de Golf IV hatchback die ik toendertijd had. Het was een bekend probleem van de hatchback. De oplossing was de wielen omdraaien, dus voor naar achter en andersom. Met de Variant heb ik dit probleem overigens nooit gehad.

Twee keer een set van vier Premium Contacts is me nog het beste bevallen.
 

Dutch4x4

Senior Member
Re: 225/17 Bridgestone potenza\'s

Nou ja, dat bedoel ik dus, Jazzy. Omdat er één Michelin je niet is bevallen, hoeft niet het hele merk meteen meuk te zijn. Idem voor andere merken. En het ene type band sluit weer beter aan bij de rijstijl van de een dan bij die van een ander.

Dus bij iedere 'bandenrecensie' hoor je er eigenlijk bij te vermelden wat voor rijder je bent en welke eisen je stelt aan grip, comfort, afrolgeluid, levensduur etc.

Trouwens al een idee wat je gaat doen, VJ? Toch maar oprijden of wisselen?
 
Bovenaan Onderaan