2008 1.4i 16v. Gaat nauwelijks achteruit.

Theonethebest

Nieuw lid
Heb hier een fabia 2 van 1 jan 2008. 1.4 16v. Geen turbo dus.
Zon 115duizend gereden.

Motor schommelt een beetje in stationair maar verder loopt hij goed tot gisteren...... heeft in feb nog grote beurt gehad. Maar de fabia rijdt nlaatste jaren vooral kleine stukjes.
Ben 1e eigenaar.

80 kilometer gereden.
Kom aan bij vakantie huisje. Geparkeerd en na 20 minuut wil ik hem naar de parkeerpkaats brengen.. Zet hem in zijn achteruit. Met bijna heel de koppeling op laten komen en gas komt hij amper heuveltje op....

Uiteindelijk in zijn 1 en naar parkeerplaats gereden. Schakelt normaal. Voor de slagboom valt hij uit met koppeling ingetrapt.

Weer gestart en op parkeerpmaats gezet.
Ik herstart hem is mijn rempedaal keihard...

Oke ik denk laat alles maar even afkoelen en ik kijk morgen even.

Vanochtend stukje gereden toen was pedaal weer normaal en schakelde en pakte normaal op.

Laatst had ik ook keer dat hij uitviel met koppeling voor rotonde. Dacht toen aan foutje van mezelf.

Wat denken jullie?
Koppeling platen, las iets van massa vliegwiel....

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat je geen 2-massa vliegwiel hebt in je Fabia, en de symptomen hebben ook niets met een defect massavliegwiel te maken. Ik denk eerder aan een hydraulisch probleem (rem en koppeling delen de hydraulische olie (ook wel remolie genoemd). Als de auto vlak staat kun je een wiel opkrikken en voorzichtig proberen of je dat wiel makkelijk kunt draaien of dat de rem lichtjes aanloopt.
Als je de voorwielen checkt de auto goed op de handrem zetten, en bij de achterwielen de auto in de versnelling parkeren (motor uit) en de handrem los om te checken, of liever nog de achteras even op een paar assteunen zetten, zodat de auto niet 'zomaar' van de krik kukelt.

hemi24

Forumguru
wat wil je nu eigenlijk checken @Cordoba ?!?

probleem met de koppeling lijkt wel op een defecte koppelingscilinder.
bij hard rempedaal is mijn eerste gedachte een slecht vacuum van de bekrachtiger.

en wat er in het reservoir zit heet remvloeistof en dat is géén olie…

Cordoba

Forumguru
@hemi24 Ik wil checken of het probleem niet ontstaat door oververhitting van aanlopende rem, om met het meest eenvoudige te beginnen, ook omdat afkoelen blijkbaar de tot-nu-toe gebruikte oplossing is. Temperatuur doet natuurlijk wel iets met de viscositeit van de remolie, maar verwacht dat die invloed op een koppelingscilinder die kuren begint te vertonen, niet zo groot is. Remvloeistof is één van de vormen van hydraulische olie, maar dat is iets heel anders dan motorolie, versnellingsbakolie of naaimachine-olie.

Laatst bewerkt:

Theonethebest

Nieuw lid
Toen ik achteruit reed. Auto stond maar beetje met de neus omlaag. En ik liet mijn rem los rolde hij zo weer naar beneden volgens mij.

Maar koppeling lijkt het niet te zijn?

Tees

Donateur
De enige link die ik kan bedenken tussen rem en koppeling is idd de remvloeistof, aangezien die gedeeld is.
Hoe lang geleden is die vervangen en is t peil nog op orde?

Wat onrustig bij stationair draaien had ik ook met dezelfde motor. Heb wel eens t gasklephuis gereinigd, dat lees je wel eens als oplossing, maar dat hielp maar beperkt.

EdK

Forumguru
heeft in feb nog grote beurt gehad.
Dat wil niet zeggen dat je remvloeistof is vervangen.
In algemeen een handeling die buiten groot en klein onderhoud als extra word gedaan.
Maw wil je het gedaan hebben dan moet je het bij een groot onderhoud al opgeven of de balie medewerker moet het aangeven dat het er aan komt en of ze het moeten meepakken in grote onderhoud...

Tees

Donateur
Nou, een beetje fatsoenlijke garage gaat toch gewoon elke 2 jaar de remvloeistof vervangen? Als je elk jaar naar een andere garage gaat, dan zal t natuurlijk wel eens mislopen, maar anders zit je bij een zeer matige garage...

EdK

Forumguru
Tees ik zeg toch niet dat het niet gedaan word ?
Ik probeer uit te leggen dat bij de dealer het NIET standaard in een onderhoudsbeurt mee zit !
En dat jij het aangeeft of zoals bij mijn dealer ze er zelf vaak over beginnen dat bennen zoveel X aantal kilometers de remvloeistof officieel vervangen moet worden en of ze het meteen moeten meenemen in het onderhoud op dat moment !?

Tees

Donateur
Helemaal subtiel was je post ook niet Ed ;)
Maar ik blijf t raar vinden dat zoiets cruciaals als remvloeistof niet standaard in een grote beurt zou zitten. Sowieso bestaat het concept grote beurt niet meer, en is er voor elk onderhoud een interval, en voor remvloeistof is dat dus 2 jaar (na de eerste 3 jaar). Als je een auto ergens in onderhoud hebt, mag je verwachten dat het onderhoud gewoon volgens voorschrift gebeurt. Dus inclusief olie, remvloeistof, filters, bougies en al wat erbij komt kijken.

Maar goed, back on-topic, de boodschap dat TS even moet checken of de remvloeistof gedaan is is wel duidelijk nu.

EdK

Forumguru
Het punt is @Tees dat het verversen van de remolie niet gelijk valt met een 15 of 30K beurt ( Klein / Groot )
Maar ergens ertussen in valt.
Dus als jij bij een dealer komt voor 15 of 30K beurt en je bent zelf een dummie dan ben je afhankelijk van de medewerker aan de balie !
Als die niet even mee / doordenkt en het niet aankaart dan zal de dummie dat zeker niet doen en word het vergeten als het volgens voorschriften zou moeten !
Maar om dan meteen te zeggen dat je bij een matige dealer zit ????
De eigenaren van auto's denken heden ten dagen ook niet meer na !

Tijdje terug ook komt me buuf naar me toe over een lampje dat brand in der dashboard !!
Weet jij wat dat betekend ?
Dus kijk maar even voor haar en vraag haar of ze al in der manual van der wagen heeft gekeken ?
Dus niet.......... wel haar even verteld dat ze dat eerst moest doen en niet eerder moest gaan rijden !
Kwartier later kwam ze weer aan de deur en vroeg of ik misschien nog wat motorolie had, want ja het rode lampje brand.
Had nog een half litertje dus dat er maar in gedaan, want ook dat wist ze niet ( waar het in moest )

Tees

Donateur
Dat vind ik dus een matige dealer ja. Mijn universele garage (voordat ik zelf onderhoud ging doen) gaf elk jaar na een inspectie telefonisch keurig aan wat er moest gebeuren, wat dat zou gaan kosten en of ik akkoord ging. Lijkt mij niet meer dan normaal. En automobilisten zijn idd gemiddeld genomen niet meer zo technisch vaardig, des te meer reden voor een garage om goed op te letten.

Ook als je meer dan 15k of 30k per jaar rijdt is het niet moeilijk om een lijstje af te werken waarin o.a. staat 'Laatste verversing remvloeistof >2 jaar?'. Maar genoeg :ot: nu.

EdK

Forumguru
En automobilisten zijn idd gemiddeld genomen niet meer zo technisch vaardig, des te meer reden voor een garage om goed op te letten.
En daar ben ik het dus niet geheel mee eens.... ben geen politie agent !!
We ( de mens ) is steeds mondiger weet steeds meer door You Tube (denkt men )
Dus dan weet men toch ook dat de remvloeistof vervangen moet worden ?
En als zij het dan vergeten en ik ook vanwege drukte dan is me werkgever een matige dealer ?
Nee, mijn werkgever heeft een medewerker die niet overal aan kan denken op elk moment van de dag.....
Tsja en die monteur die doet alleen maar wat er op het lijstje staat wat hij van de planning krijgt.
Want die hoeft (mag) niet mee mee denken !!

En evengoed kan het dus een top garage zijn die elk probleem aanpakt en oplost !! :cool:

Was me laatste :ot: bericht !!!

In dit topic uiteraard !!

Cordoba

Forumguru
..... Sowieso bestaat het concept grote beurt niet meer, en is er voor elk onderhoud een interval, en voor remvloeistof is dat dus 2 jaar (na de eerste 3 jaar)....
Daar is de laatste 40-50 jaar niet zoveel aan veranderd, alleen het onderhoudsinterval is flink opgerekt. In 1980 was het al bij mijn eerste Golfje dat de ene grote beurt niet de andere was, alleen had je toen nog geen last van de APK, dus was de kalender ook minder belangrijk voor onderhoud. Elke 7500 km had je een kleine beurt, maar een grote beurt (elke 15k km) kon verschillen, een 15k een 30k of een 60k km beurt waren allemaal anders, waar bij de 30k en de 60k extra zaken gedaan moesten worden en die stonden ook netjes in het boekje vermeld. Doordat tegenwoordig het interval met longlife olie naar 30k km/2 jaar is gegaan vallen bijvoorbeeld zaken als remolie precies daar tussen in.

Theonethebest

Nieuw lid
Kleine update. Laatst storing uitgelezen. Gasklephuis.... is gereset.
Het niet reageren op gas is daarmee opgelost. Toch schut de motor in stationar nog en motor houdt wat in.

Daarop gasklephuis gereinigd maar lost niks op. Lucht massa meter door gemeten moet goed zijn.

Nu is tijdens beurt in maart ook bobines vervangen toen hield hij ook in. Was hierna weg.
Hij verdenkt dat er een bobine weer begeven heeft. En gaat deze binnenkort nakijken en verhalen op leverancier.

Bovenaan Onderaan