20 inch wielen en ET- en J-waardes

Goedemorgen,

Ik ben op zoek naar 20" wielen voor de Octavia. Ik zou het mooi vinden dat de wielen in lijn zijn met de rand van de wielkast. Ze mogen zeker niet uitsteken, maar zoals de Extremes eronder staan vind ik niet mooi. Te ver naar binnen.
Ik heb al wat onderzoek gedaan (dit noem ik onderzoek :tongue:. Ik heb echt de ballen verstand van auto's):
De Extremes zijn 7,5J met een ET-waarde van 51. Klopt het je met 8,5J en 48ET meer in de buurt zit van de wielkas?

Zijn er hier mensen met ervaring met 20 inch wielen?

Ik wil geen spoorverbreders gebruiken.

Ik hoor het graag.

Groeten Rick

JeSko

Forumguru
Hoi Rick,

Dat klopt, ga je ook verlagen? Want zomaar 20 eronder gooien zonder verlagen dan ga je een Donk krijgen, zie afbeelding :D ...

IMG_81521-1.webp.jpg

Deze was mijn Superb, 19 inch 8.5 J ET42, met bandenmaat 225/35. Dat zat lekker flush met de wielkassen.

20220602_120755_copy_954x2016.jpg Screenshot_20211102-200845_YouTube_copy_843x540.jpg 20211023_125405_copy_2016x1512.jpg

20 op een Octavia is wel gigantisch, 19 kan ook prima en staat erg goed, maar het is wat jij wilt, met 20 inch ga je naar een 30 bandje qua omtrek, dat is wel heeeeel plat en dus weinig band en weinig comfort. 35 rond 19 is nog goed te doen.

Captain Hook

Forumguru
Nog afgezien van of het mooi of lelijk is, zo'n sloep laag boven de weg; ik zie wel flink wat schade aan de velg(rand). :oops:

JeSko

Forumguru
@Captain Hook

Ja deze hadden op het laatst hier en daar schade, niet van de stoepranden, deze waren overspoten door de vorige eigenaar en dat was niet goed gedaan waardoor het afpelde.

Dat is mooi, want ik wil m eigenlijk niet gaan verlagen.

Waarschijnlijk kom je dan uit op 235/35/R20 met 8.5J. Komt de wielkast niet tegen de band aan met inveren in sportstand?

JeSko

Forumguru
Nee, de mannen van ABT hebben 20 inch onder een VRS zoals uwe geplaatst en die is zelfs verlaagd met 2.5 cm. Maar dat is wellicht wel een 30 band en geen 35. Alsnog gaat dat het verschil niet maken, je gaat wel tellerafwijkingen hebben, wat logisch is gezien de forse toename in rolomtrek.

csm_ABT_Skoda_Octavia_RS08-min_a700905d7c.jpg

Het verschil tussen 20 inch met 30 en 35 is al 1.37%. Het verschil met 19 inch 35 en 20 inch 35 is 5.06%. Op een ton is dat een verschil van 5000 kilometer. Dat is best veel.
Kun je in de computer (laten) instellen wat voor een banden je onder de auto hebt?

EdK

Forumguru
JA wie mooi wil wezen zal pijn moeten lijden...
Maar als je winterbanden op kleinere velg zou hebben dan word het weer wat gecompenseerd ...... :koffie:

Haha dat blijkt. De Skoda staat in de winter op 18" Gemini's. Die hebben slechts een afwijking van 0.45% ten opzichte van de originele 19". Veel rijden in de winter dus.

Fmoon

Forumguru
Maar zoals die blauwe RS hierboven staat is wel op het randje vind ik hoor, zou iets lager mogen zijn nog.

Duidelijk. Ik vind die velgen onder de blauwe niet mooi. Sowieso houd ik niet van die chromen randjes.

Stel ik houd de originele 19" extremes. Kan ik die dan alleen meer richting de rand van de wielkast krijgen met spoorverbreders? Ik heb wel een gehoord dat spoorverbreders minder goed zijn voor de auto. Klopt dat?

hemi24

Forumguru
Hangt er vanaf hoe je de auto gebruikt; bij stilstand kan het geen kwaad…
Als je continu zwaar beladen met grote tandem-as aanhangwagen rondscheurt zou ik het afraden.
Hangt natuurlijk ook sterk af hoeveel je gaat verbreden.
Let wel wettelijk zit er een maximum aan; ik dacht 2% t.o.v. de af-fabriek spoorbreedte!

JeSko

Forumguru
@bRick850R

Goede spacers van Eibach/H&R zijn perfect veilig en kunnen geen kwaad, er is hier al veel discussie gevoerd over de grotere lasten/krachten die spacers veroorzaken op de assen en het onderstel in het algemeen, maar er rijden hele volksstammen rond op goede spacers zonder problemen. Met een Eibach spacer gaan je velgen al heel anders staan.

JeSko

Forumguru
@hemi24

Nee zeg ik toch niet? Ik bedoel er gwn mee dat TS voor kwaliteit moet gaan qua spacers, zoals Eibach en H&R die ik al eerder aangaf.

Bovenaan Onderaan