20.000km met een O2 Business Ed 1.6FSi

OCTApus

Nieuw lid
Hoi Allemaal,

Hier mijn ervaring na 20.000km:

De auto rijdt nog steeds heerlijk comfortabel, met een paar kleine dingetjes, die bijna het noemen niet waard zijn:

-stoel bestuurder kraakt af en toe. Even in andere stand zetten(en weer terug) lost het tijdelijk op.
-windgevoelig
-Bij koude motor af en toe vreemd geluid waarneembaar

Gemiddeld verbruik over 20.000km 1 op 12,7. valt me zelf iets tegen, maar de baas betaalt gelukkig.

De 1.6FSI valt me nog steeds tegen in vergelijking met mijn vorige auto(Focus 1.6diesel). Deze motor heeft gewoon geen trekkracht, of je moet constant tot 5000toeren doortrekken.
De motor is wel al iets soepeler dan in het begin
Volgende keer toch een zwaardere motor...of een diesel.


Ik zoek trouwens nog zo'n chromen strip voor op de achterklep. Weet iemand waar die verkrijgbaar zijn?
 
Hoi Allemaal,

Hier mijn ervaring na 20.000km:

<...>
De 1.6FSI valt me nog steeds tegen in vergelijking met mijn vorige auto(Focus 1.6diesel). Deze motor heeft gewoon geen trekkracht, of je moet constant tot 5000toeren doortrekken.
De motor is wel al iets soepeler dan in het begin
Volgende keer toch een zwaardere motor...of een diesel.

Hoeveel extra lading ligt er dan in de bak? Want dat de 1.6 FSI niet voldoende trekkracht zou hebben, is in elk geval niet mijn ervaring. Ook ik kan vergelijken met een diesel. Mijn vorige auto was een VW Bora 1.9 TDI (115KW). Qua motorgeluid is dat iets anders, maar qua trekkracht en souplesse voel ik me niet echt op achterstand gezet. OK, het zal altijd wel een subjectief oordeel blijven, mede ingekleurd door het comfort en de ingehouden maar daarom nog niet karige luxe van de Octavia!
 
Weet je zeker dat het geen 115PK was en zo'n 85KW ?

Nee, dat weet ik inderdaad niet zeker. Je hebt helemaal gelijk! Stom van me.

Nog even ter aanvulling: als ik echt tempo wil maken, heb ik aan 3000 - 3500 tpm genoeg. Bij rustig doorrijden schakel ik door bij een toerental tussen de 2500 en 2700 tpm. Dat verklaart denk ik ook voor een deel het positieve verschil in verbruikscijfers, bij mij gemiddeld 1:15, gemeten aan de pomp.
 

Rallye

Forumguru
Mijn vorige auto was een VW Bora 1.9 TDI (115KW). Qua motorgeluid is dat iets anders, maar qua trekkracht en souplesse voel ik me niet echt op achterstand gezet. OK, het zal altijd wel een subjectief oordeel blijven, mede ingekleurd door het comfort en de ingehouden maar daarom nog niet karige luxe van de Octavia!

Is inderdaad subjectief. Ik heb met de 150pk 2.0 FSI gereden in een Leon en ik vond dat je de TFSI echt nodig had. Een 1.6 zou echt niets voor mij zijn...
 

OCTApus

Nieuw lid
Hoeveel extra lading ligt er dan in de bak? Want dat de 1.6 FSI niet voldoende trekkracht zou hebben, is in elk geval niet mijn ervaring.

Ik heb het dan over een 'lege' auto...dus alleen met de bestuurder erin.

Overigens heeft een vriend van mij er ook in gereden. Hij heeft zelf een Golf met dezelfde motor (alleen 6 bak) en vondt de trekkracht vergelijkbaar.
Waarschijnlijk ligt het dus gewoon aan mij...of aan de Focus die ik qua rijgedrag, trekkracht en motorgeluid eigenlijk fijner vond. Maar daar heeft Skoda heel veel meer comfort en luxe tegenover.
 

Roel

Lid
Het maximale koppel van de 1.6FSI ligt op 4000 rpm. Dus het kan wel kloppen dat je toeren moet maken om goed vooruit te komen.
 

ppx

Donateur
hoeveel tpm bij 120 km/u voor de 1.9 TDI?

Euhh, misschien niet echt een reply op de thread, maar toch een vraagje:

Is er iemand van de O2 rijders met een 1.9 TDI (5v) die me weet te vertellen hoeveel rotaties/min de motor doet bij 120 km/u? In vijfde uiteraard?
 
Bovenaan Onderaan