2 keer per jaar lampen vervangen H7

marktn

Nieuw lid
Hallo Medegebruikers,

De skoda bevalt perfect! Alleen heb ik net voor de 2e keer in 1 jaar de lampen moeten vervangen. Beide kanten.

Meer mensen met dit probleem ? Of een oplossing ?

Van een plaatselijk onderdelen leverancier hoord ik een verhaal over een diode tussen de plus draad. Dit zou piekspanning tegenhouden.

Of de lampen vervangen door een xenon setje ?

Maandag de dealer ook maar eens vragen, dan krijgt hij z'n eerste beurt.

Groetjes,

Mark

icecube

Actief lid
hoi Mark,

ik heb een tijd een peugeot 207 gereden met H7 lampen er in. Ook ik moest elke 6 maanden nieuwe lampen er in stoppen. Ligt er net aan hoeveel kilometers je maakt met lampen aan. Ik had ze altijd aan en reed ongeveer 30.000-40.000/6 maanden.

marktn

Nieuw lid
Hoi,

Ik rij 15000 per jaar. En heb ze bijna altijd aan, dus nog geen 5000 km met een set lampen.

EdK

Forumguru
2 keer per jaar is zeker niet goed.
Doe nu al bijna 4 jaar met de fabiekslampen ( alle die in de RR gemonteerd zijn)
Tsja een diode ertussen is een oplossing maar het probleem is nog niet bij de bron opgelost.
Zou eens kijken wat de spanningsregelaar voor spanning af geeft.
Dus laat ze maar eens lekker gaan meten onder garantie bij de dealer !

Xenon is heden ten dagen wel aan regels gebonden, je zal op je wagen ook een koplamp wisinstallatie moeten hebben.

marktn

Nieuw lid
Hallo,

Zal het maandag eens horen bij de dealer.
wiswas installatie heb ik niet nodig, de auto is van december 2006.

Mark

EdK

Forumguru
Dan heb je weer een geluk bij een ongeluk
Maar zou zeker eerst de oorzaak achterhalen van het veelverbruik van de lampen voor je xenon er überhaupt in laat bouwen
Die lampen benne ff duurder als ze stuk benne

van_der_P

Senior Member
Start je met de lampen aan of uit ?
Als je met de lampen aan start kan ik dat verhaal over piekspanning wel begrijpen.
Ook een mobiele telefoon pas aansluiten als de motor loopt, niet ervoor.
Starten zonder dat er stroomverbruikers in geschakelt zijn is het beste voor de techniek.

marktn

Nieuw lid
Eerst starten dan de lampen aan.

Mark

[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]

Fabia

† In Memoriam
Dit is een echte FI kwaal, ik bleef lampen vervangen. Zo ongeveer om de negen maanden was het raak. Bij mijn vorige FII heb ik nog nooit lapmen hoeven vervangen in de ruim 2jaar dat ik die had.

Erik_NL

Forumguru
Veelverbruik van H7 gloeilampen is imho geen typische Fabia kwaal.

Ik kan het me niet heugen, maar schat dat ergens gedurende de eerste 100.000 km = 8 jaar hooguit 1x de peertjes van de koplampverlichting moeten zijn vervangen (door standaard H7).
Twee jaar geleden ging er een stuk, ik heb toen beide vervangen door Philips X-Treme Power. Bevalt uitstekend.
Jaarkilometrage ca. 14 dkm, altijd met de verlichting aan. Eerst starten, dan verlichting en evt. telefoon aan, dat is ook onze gewoonte.

Fabia

† In Memoriam
Ik heb twee FI gehad en bij beide moest ik regelmatig de lampen vervangen. Wat ik toendertijd van het SF leerde dat het wel degelijk een Fabia kwaal is, het heeft o.a. te maken met de wat hogere boordspanning. Klaarblijkelijk hebben ze dat opgelost bij de FII.

marktn

Nieuw lid
Is er iemand die dit met een diode heeft opgelost ?

Mark

[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]

joergarms

Senior Member
Ik heb vanaf het begin xenon ingebouwd, dat blijft in ieder geval perfect werken. EEn diode vind ik een vreemd verhaal, een diode is namelijk niks meer dan een éénrichtings "kanaal" voor electriciteit, maar dempt naar mijn weten niet een piekspanning af. Daar zijn wel andere dingen voor te krijgen.

Ronnie

Forumguru
Ik was in het verleden vaak met een Citroen Jumper bus onderweg en deze had ook last van "lampenvreterij" (3-4 keer per jaar kaduuk), multimeter erop gezet en ja hoor, 17,4 Volt.
Spanningregelaar van de dynamo vervangen en probleem was weg.
Normspanning is 13,7 -14,2 volt.

andrehj

Forumguru
Ik heb vanaf het begin xenon ingebouwd, dat blijft in ieder geval perfect werken. EEn diode vind ik een vreemd verhaal, een diode is namelijk niks meer dan een éénrichtings "kanaal" voor electriciteit, maar dempt naar mijn weten niet een piekspanning af. Daar zijn wel andere dingen voor te krijgen.
Een diode is inderdaad een sper in de ene richting, maar in de doorlaatrichting valt er een bepaald spanning over de diode. Dit zit in de orde van grootte van 0.3 - 1 Volt, afhankelijk van de stroom en het type diode. De spanning over de lamp neemt dus met dezelfde waarde af.

cvegreen

Forumguru
Mijn peugot 205 indertijd at ook lampen bij de vleet , dat kwam ook door de dynamo die te veel stroom gaf . Heb toen bij de garage een paar speciale lampen gekocht met weerstand ingebouwd (had ik me laten vertellen) , kosten een pak meer dan normale lampen , maar die gingen niet meer stuk . Of dit nog te verkrijgen is of hoe die dingen noemen weet ik niet . (die lampen hadden precies een dubbele fitting )

robbiebee

Actief lid
IDD een bekend probleem ook ik 2x per jaar H7 vervangen, ook ik heb gekozen voor de dure oplossing een Fabia 2 gekocht :grin:

Monteurtje

Forumguru
Is wel een goede oplossing, een Fabia 2 kopen. Maar niet voor iedereen weggelegd denk ik.
Er zijn inderdaad kabeltjes te koop. Die tussen de lamp en de stekker komt. Superb 1 had er ook last van en was toen een mededeling van. Geldt dus ook voor de Fabia.

Bovenaan Onderaan