2 cilinder modus

Hallo allemaal, naar ik heb begrepen kan de motor van onze Karoq bij geringe belasting ook in 2 cilinder modus draaien. Ik meen heel in het begin daar wel eens een melding van gezien te hebben. Geen idee meer in welk scherm. Ik zie die melding ook nooit meer, hoe rustig ik ook rijd.
Wie weet wanneer en waar die melding zou moeten komen ? Ben gewoon wel eens nieuwsgierig onder welke omstandigheden er twee cilinders uitschakelen.

Groet, Dirk
 

CharlesTucker

Forumguru
Bij mijn auto (een Octavia) zie je het tussen de tellers in het dashboard ("MaxiDot"). Er zijn bij mij twee situaties mogelijk. Als je er navigatie-informatie hebt staan (pijltjes, rijbaan, dat werk) dan komt er alleen een symbooltje, "Eco", als ie op 2 cylinders loopt, Als je daar andere informatie hebt gekozen komt er de volledige tekst "2 cylinder modus". Maar het betekent hetzelfde.

Geen idee of dat bij de Karoq hetzelfde werkt, en ook niet wat voor display je hebt, dus mogelijk is het net iets anders. Bij werkt de 2-cylinder modus overigens best vaak, bij constante snelheid tot ongeveer 100 km/u, en uiteraard bij heuveltjes af en zo. Maar een Octavia is net iets gestroomlijnder dan een Karoq, en ook wat minder frontaal oppervlak. Je kunt dus verwachten dat het bij een Karoq net wat minder vaak zal gebeuren.
 

hemi24

Forumguru
Kwam bij de Kodiaq ook redelijk vaak voorbij in het Virtual Cockpit als zijnde “Eco” symbool.
 

wakkie

Senior Member
Wat hemi24 schrijft komt ook regelmatig in mijn Karoq voorbij (vlakke wegen,bergafwaarts etc.) hetzelfde “Eco” symbooltje, ongeveer boven in het midden van het virtueel cockpit.
 
Dat "eco" symbooltje ken ik wel want dat komt standaard in beeld als ik de auto in "eco-modus" zet. Maar dat symbooltje staat er dan continu. Eigenlijk rijdt ik altijd in de "normaal-modus" en dan staat er een soort "snelwegsymbool" in beeld.
Ik herinner me inderdaad dat ik ergens de woorden "eco-modus" of zo zag staan volgens mij in het linker deel van de virtual cockpit. Maar nogmaals, ik kan het niet meer reproduceren....

Zal mijn rijstijl eens wat meer temperen .....

Groet, Dirk
 

hemi24

Forumguru
@Karocker : rijmodus Eco wordt aangeduid met een blaadje; 2-cilinder modus wordt aangeduid met een ECO symbool…

Als je je boordcomputer op actueel verbruik zet, komt ook de melding in de vorm van tekst erbij.


1674673301832.png
 
Oké, dank allemaal. Zaterdag ritje naar Groningen dus voldoende lange stukken om eens rustig te kijken hoe e.e.a. werkt.

Groet, Dirk
 

ruud076

Actief lid
bij mijn superb zie ik ook regelmatig de txt in de maxidot 2 cylinder modus , een teken dat je lekker goedkoop rijd :)
 
Ja, maar ik heb dus geen Maxidot; ben dus benieuwd of en waar de melding nu tevoorschijn gaat komen .....

Ik laat het weten ..... als ik het ontdekt heb.

Groet, Dirk
 
Heb vorige week veel gereden over rustige landweggetjes in Groningen en Drenthe. Maar geen melding over 2 cilindermodus gezien hoor.
Zou dat dan in bijgevoegd scherm zichtbaar moeten zijn ?
Trouwens ook het verbuikscherm ook op het scherm op de middelconsole gehad. Ook niets te zien van zo'n melding.

Kijk ik toch ergens verkeerd of staat er een instellinkje verkeerd ?
 

Bijlagen

  • IMG_2439.jpg
    IMG_2439.jpg
    121,6 KB · Weergaven: 48

dn-co

Actief lid
Ik krijg de tekst "2 cilinder modus" voor zover me is opgevallen alleen te zien als ik de virtual cockpit op de klassieke weergave instel (dus de 2 ronde tellers) en ik in het midden kies voor het actuele verbruik. (Zoals @hemi24 al voorstelt)

In alle andere weergaven in de virtual cockpit wordt bovenin de virtual cockpit iets links van het midden een cirkelvormig icoon getoond met daarin het woord "eco" ter aanduiding van de 2 cilinder modus.

Wellicht dat dit je opweg helpt @Karocker
 

dirkie996

Forumguru
Bij mij licht het "eco" tekentje op, wanneer ik op langere afstand/ afdaling het gas los. Tevens gaat de dsg in nullast stand. Zodra ik de rem aanraak of gas geef, gaat dit "eco" symbool uit. Ik denk niet dat de 2.0tsi zich in 2-cil modus kan zetten, dat dit enkel voor de 1.5tsi is.
 
Ik krijg dit echt niet te zien hoor….. Ook niet in een scherm waarin het actuele verbruik zichtbaar is.
Nou ja, ik laat het los.

Groet, Dirk
 

hemi24

Forumguru
@Karocker : even uit nieuwsgierigheid, heb jij het nieuwe basic digitale instrumentenpaneel, of de meer uitgebreide Virtual Cockpit?
Om de vraag simpel te houden: kun jij de kaartweergave op je digitaal instrumentenpaneel weergeven?
 
Bovenaan Onderaan