2.0 Tdi versus 1.9 Tdi

Potje

Actief lid
Ik heb vorige week in de nieuwe Seat Leon, 2.0 TDi Sport Up gereden van een maat van me. Ik moet zeggen: dan valt mijn 1.9 TDi niet tegen! /forum/images/graemlins/rockon.gif

Je merkt het verschil wel: meer vermogen, meer koppel, fijnere versnellingsbak maar ik vond het verschil toch niet groot genoeg. Het grote voordeel is het lagere toerental bij cruisen.

Zijn mensen het met me eens of praat ik poep?

Er is hier vast al eens iets over gezegd op het forum maar de zoekmachine gaf geen oplossing.
 

LenK

Forumguru
Voor een echte vergelijking moet je natuurlijk in 2 dezelfde auto's rijden.
Die Leon is bijvoorbeeld een dikke 100kg lichter.
En bij Seat kunnen ze ook best andere transmissie gebruiken.

In testen wordt de 2.0 altijd als gecultiveerder tov de 1.9 betiteld

Soms gaat het niet over het verschil, maar simpel over het feit of je content bent met je kar.
En die € 1800 prijsverschil daar kun je ook andere zaken voor aanschaffen.

Voor € 2200 heb bijvoorbeeldje tiptronic.
Wat zou dan het lekkerst rijden 1.9 tiptronic of 2.0 handmatig?
 

Potje

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Die Leon is bijvoorbeeld een dikke 100kg lichter.


[/ QUOTE ]

Daarom viel het verschilletje me ook zo tegen. Die maat van me keek ook een beetje beteuterd.

Maar hij kan met 200km/h cruisen en dat kan ik weer niet.
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

Maar hij kan met 200km/h cruisen en dat kan ik weer niet.

[/ QUOTE ]

Is hij blij dat hij in Nederland woont. /forum/images/graemlins/smiley29.gif
 
Heb ook 1.9TDI gereden, maar de 2.0TDI is ongemerkt sneller. Qua snelheidssensatie is het geen dag/nacht verschil (subjectief gezien als je hoge verwachtingen hebt...), maar als je bij de 2.0TDI even gasgeeft dan rij je binnen paar tellen ineens een stuk sneller dan je verwacht. Volgens mij zijn de versnellingen ook bij een 2.0 langer, dat draagt ook bij aan dat effect. Generaal gezien rijdt de 2.0TDI vlotter mee met het verkeer als je rustig opschakelt en geeft het daardoor meer comfort, en als je even snel in moet halen gaat ie er met een grote stap vandoor en is het zo gepiept. Daar zit hem het grote verschil in. Dan merk je het verschil heel duidelijk.
 
De voornaamste rede dat ik voor een 2 liter zou gaan is de 6de versnelling dus automatisch meer rij comfort.
 

Baarsje

Nieuw lid
Helemaal met Mavlo eens.

Mijn vorige auto was een 1.9 TDI 115PK Golf (ook een 6-bak), dus ik had ´enige´ ervaring met een TDI. Eerst een zeer uitgebreide proefrit gemaakt met de O2 1.9 TDI en eerlijk gezegd viel het me niet tegen maar ik miste het duwtje in je rug die ik gewend was bijv. als je versnelde bij het inhalen.

Gelijk daarna een proefrit gemaakt met de 2.0TDI, helaas in een Passat, dus niet een echte eerlijke vergelijking. Maar het verschil vond ik behoorlijk. De motor lijkt eerder op te pakken dan de 1.9. Dus je kunt er wat luier mee rijden.

Dat ie ruim 2 sec. eerder op de 100 zit vond ik niet echt spannend. Sinds twee weken is het duwtje in de rug een duw in de rug geworden /forum/images/graemlins/24.gif
 

Droopy

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
De voornaamste rede dat ik voor een 2 liter zou gaan is de 6de versnelling dus automatisch meer rij comfort.

[/ QUOTE ]
Vandaar dat ik gekozen heb voor een 1.9DSG. Ook een 6 bak alleen dan nog iets extra
 
Bovenaan Onderaan