2.0 TDI Vermogen verlies

Hedaar

Nieuw lid
Hallo mensen,

Sinds kort valt het motorvermogen van mijn 2.0 TDI weg.
Dit gebeurd tijdens het optrekken en dan net boven de 3000 toeren als de motor net warm is. Het lijkt dan alsof er geen turbo op de motor zit. Er gaat geen motorcontrolelampje branden.
Ik dacht eerst aan de LMM, heb de originele Bosch vervangen door een Pierburg maar het probleem blijft.

Waar zou dit aan liggen ?

hemi24

Forumguru
Wat nog wel eens wil gebeuren is een piepklein gaatje in de vacuumslang die zorgt voor de aansturing van de variabele geometrie van de turbo...

Hedaar

Nieuw lid
Bedankt, wat me ook opviel is dat ik tijdens het accelereren een zuigend geluid hoor, soort stofzuigergeluid, zou dat het lekke slangetje dan kunnen zijn ?

MacManiac78

Forumguru
Het zal inderdaad een lekke vacuumslang kunnen zijn.
Kijk ermee uit, want ook je ABS werkt op vacuum!

PS. Niet elke LMM kan door een Pierburg versie worden vervangen.
Dit heeft te maken met de roosters t.b.v. de luchtstroom die per auto kan verschillen.

Ronnie

Forumguru
Het zal inderdaad een lekke vacuumslang kunnen zijn.
Kijk ermee uit, want ook je ABS werkt op vacuum!
ABS unit is een electronisch/computergestuurde electrische rempomp............
Bij een TDI (diesel heeft/produceert geen vacuum) wordt het vacuum opgewekt middels een vacuumpomp, deze stuurt via een terugslagklep de rembekrachtiger aan. De terugslagklep houdt het vacuum vast in de bekrachtiger en maakt het mogelijk nog enkele keren bekrachtigd te remmen bij uitvallen/of beschadigingen aan het vacuumsysteem.

jos_br

Actief lid
Dit is gewoon een noodloop die veroorzaakt wordt door een turbo die niet meer afregelt en een te hoge turbodruk genereert. Belangrijk is te weten of er ook een koelmiddelverlies is. Enige remedie is de turbo demonteren en kijken of deze nog gangbaar te maken is, of een nieuwe monteren.

Jos.

SHEDAI

Lid
Ik hoop voor jou dat het maar iets kleins is. En niet als die van mijne gescheurde kop kapotte turbo en lekke radiator..
Ik zou zeggen niet mee rijden en laat het snel nakijken..
Succes

Antera

Donateur
even en logfile maken om te kijken of de Turbo wel zijn behaalde druk haalt of dat deze het overstijgt. dan weet je al snel of je het misschien in de turbo moet zoeken of de wastegate enz. Uitlezen kan ook geen kwaad want heel misschien staat er wel een foutcode in waar het lampje niet altijd voor hoeft te gaan branden. Laptop eraan even rijden tot hij zijn druk verliest en dan even de foutcode in 01 engine bekijken

Hedaar

Nieuw lid
Na enige twijfel ging "gelukkig" toch het motorcontrolelampje branden.
Ik naar de garage en de motor uit laten lezen, monteur zij dat het iets met de turbodruk was, maar hij kon niet zeggen wat. Ik moest maar een keer een afspraak maken zodat ze konden gaan zoeken, want het was nu te druk om het gelijk op te gaan lossen. Computer was iig wel ge-reset. Dat is nu een week terug en het probleem is niet meer teruggekomen ??? Zou het dan toch die Bosch LMM geweest zijn die ik zelf al had vervangen door een Pierburg ?? (http://www.autoteilemann.de/teileka...k/pierburg-luftmassenmesser-7-22684-08-0.html

MacManiac78

Forumguru
Dit kan heel goed, de Pierburg is niet altijd 1:1 identiek aan de Bosch LMM.
Dit ligt aan het screen die de flow t.b.v. de LMM beinvloed.
Enkele screens hebben een 2e screen zitten, de Bosch LMM's zijn hiervoor aangepast, de Pierburg's (NOG) niet.

MacManiac78

Forumguru
ABS unit is een electronisch/computergestuurde electrische rempomp............
Bij een TDI (diesel heeft/produceert geen vacuum) wordt het vacuum opgewekt middels een vacuumpomp, deze stuurt via een terugslagklep de rembekrachtiger aan. De terugslagklep houdt het vacuum vast in de bekrachtiger en maakt het mogelijk nog enkele keren bekrachtigd te remmen bij uitvallen/of beschadigingen aan het vacuumsysteem.

Mijn broer had een haarscheurtje in een vacuumslang. Dit resulteerde in het uitvallen van de rembekrachtiging en ABS. Een stukje tape op de slang.... VOILA.... de ABS werkte weer als vanouds.

Hedaar

Nieuw lid
Ducman, de monteur heeft me niet verteld wat de foutcode was.
Ik moet toegeven dat de auto nu prima rijdt en rookt ook niet meer tijdens het accelereren.
Die nieuwe Pierburg LMM geeft een goed signaal af wat de brandstofverhouding duidelijk heeft verbeterd.
Mijn advies, LMM vervangen rond 150k !

BarryXX

Actief lid
Dit is gewoon een noodloop die veroorzaakt wordt door een turbo die niet meer afregelt en een te hoge turbodruk genereert. Belangrijk is te weten of er ook een koelmiddelverlies is. Enige remedie is de turbo demonteren en kijken of deze nog gangbaar te maken is, of een nieuwe monteren.

Jos.

Ik had vandaag noodloop en toevallig eerder deze week koelvloeistof bij moeten vullen? Maandag garage maar eens bellen, maar wat zijn de mogelijkheden?

jos_br

Actief lid
Ik had vandaag noodloop en toevallig eerder deze week koelvloeistof bij moeten vullen? Maandag garage maar eens bellen, maar wat zijn de mogelijkheden?

Zoals boven al bechreven is het mogelijk dat door de lekke kop er koelmiddel in de turbo terechtkomt met het gevolg dat de er noodloop ontstaat. Mogelijk moet er een nieuwe kop geplaatst worden en de turbo gereinigd.

Jos.

Constant

Erelid
Ik heb twee keer vermogensverlies gehad met m'n VW Golf TDi.

Eerste keer was het een turboslang van een paar tientjes, toen was ik ook koelvloeistof kwijt omdat de motor blijkbaar ietwat oververhitte door inefficiënte verbranding, er was geen lekkage. En flinke rook en fluittoon bij acceleren, ik kwam op de snelweg nauwelijks meer op snelheid. Mini scheurtje in turboslang, vrijwel onzichtbaar. Klein probleem, maar het leek alsof mijn motor einde levensduur was......

Tweede keer vermogensverlies was een verstopte brandstof injector, dat was 300-400 Euro. Toen verloor ik geen koelvloeistof.

BarryXX

Actief lid
Ik heb binnenkort afspraak voor diagnose. Eens zien wat er uit komt.

symptomen:
- koelvloeistof verbruik (in 6000km van vol tot minimum niveau)
- 1x noodloop
- licht inhouden op sommige momenten tussen de 2 en 2500 toeren

maar ik ga er vanuit dat ik de wintersport over ga slaan :icon_smile_dead:

Constant

Erelid
Het licht inhouden tussen 2.000 en 2.500 toeren was geheel identiek aan mijn situatie met het scheurtje in de turboslang. Er is nog hoop, laat ze eerst heel goed naar je turboslang kijken!

BarryXX

Actief lid
Diagnose vandaag door Autokar in Steenbergen gesteld: mijn auto is reeds voorzien van een gemodificeerde kop. Koelvloeistofslang bij de oliekoeler is gescheurd en druksensor van de turbo geeft foutmelding. Hierna kunnen ze pas verder beoordelen of inhouden en noodloop verholpen zijn.

Nog even 2 dagen in de huur A4 rondrijden; het is een 1.8 TFSI. Eerlijk is eerlijk; het is een mooie en comfortabele auto; maar ik vind de 2.0 TDI van mezelf qua motor toch fijner... ;)

Al met al lijkt schade mee te vallen. :)

Bovenaan Onderaan