2.0 TDI of niet?

Driver

Nieuw lid
Ben druk bezig met de keuze voor een andere auto.
In het verleden heb ik nooit aandacht besteed aan Skoda, maar Skod is een merk waar de prijs/prestatieverhouding gewoon goed is (en het ziet er ook nog OK uit).

Overweeg een Combi 2.0 TDI + DSG.
Heb vorige week proefgereden bij Pon in Leusden.
Wat mij opviel:
Motor is hoorbaar maar dit is niet echt storend;
Goede zit voor lange mensen;
DSG rijdt geweldig;
Bij optrekken lichte motorresonanties in bestuurderstoel.

Mijn vragen:
Rijdt een sportondersteel met 17 inch velgen goed of is dit niet meer comforabel (vering+geluid)
Is de ABT tuning voor de 2.0 TDI de moeite waard of krijg je behalve meer PK's ook een dorstiger motor en meer motorgeluid?

Mijn voorkeur gaat uit naar de Skoda.
Heb op mijn shortlist ook nog de Volvo V50 met D5 diesel met 180 PK staan, Passat Variant en de Fiat Croma 150 pk Diesel

blacktdi

Actief lid
Als je het sportonderstel neemt lever je inderdaad wat comfort in maar dat is in mijn ogen nog steeds acceptabel. Op korte oneffenheden in de weg is het soms wat stoterig maar de wegligging is wel erg strak en zeker.
Ik heb mijn Octavia ook laten tunen en het verbruik is er niet meer op geworden, wel de trekkracht, die is ongelooflijk tussen de 1500 en 3000 toeren, gewoon gasgeven en hij trekt in een streep door vooral in de zesde versnelling. De motor is zeker niet rumoeriger geworden, ik voel dat hij wat makkelijker rond draait. De topsnelheid is er niet echt op vooruit gegaan, misschien een kilometer of 8.
Gewoon doen die Octavia, zeker met DSG, dat is het enige waar ik spijt van heb dat ik dat niet genomen heb. Nogmaals, ik heb ook lang getwijfeld maar het is echt een bere goede auto en zeker als je het prijskaartje vergelijkt met die van een Volvo of Passat.

___JC___

Forumguru
Ik sluit me er bij aan.

Sportonderstel is helemaal top. Wegligging is super en oneffenheden worden netjes weggefilterd. Ik heb mijn diesel fabriek af laten tunen dus kan je niet vertellen of ie meer verbruikt of meer herrie maakt.
Ik kom uit een benzineturbo dus herrie maken doet ie voor mijn gevoel zeker!
Maar, me sound system een paar tandjes harder en dat probleem is ook weer opgelost. /forum/images/graemlins/grin.gif

Kort gezegd, gewoon doen! DSG vond ik niet echt nodig (hou van schakelen) maar lijkt me wel heerlijk rijden.

Ik heb weliswaar een 1.9TDI maar ik sluit mij bij het bovenstaande aan. Het sportonderstel is heerlijk in strakke bochten. Het beetje comfort dat je inlevert is te verwaarlozen.

Tallguy

Forumguru
Als je nog wilt testen...PON heeft een zilverkleurige 2.0TDI mét sportonderstel (op 17" lichtmetaal wat erbij hoort). Tevens de sportstoelen en klein leerpakket.

Zo eentje heb ik dus besteld via de lease (moet nog 5-6 weken wachten hoop ik en niet langer).
Ik had 'm ook wel willen laten chippen, maar leasemij zegt keihard NEE en als je het wel doet is de ellende voor mij (verzekering, ongelukken, etc...)
Dat doe ik dus maar niet, maar wat ik lees hier op het forum is dat chippen (zie ook die thread) qua trekkracht heel veel oplevert.

Erikje

Actief lid
heb de 2.0tdi met sportonderstel en dsg. motor is zeker bij lagere snelheden hoorbaar maar als ie warm is en bij een hoger tempo is het behoorlijk stil in de auto. Het sportonderstel is vrij hard, en dat merk je vooral op stenen wegen. Maar op snelwegen de 80km wegen stuurt het lekker strak. De dsg is fantaaaaaastisch, echt waar. Vol gas erop en binnen mum van tijd op 160. Altijd doen dus.

Karstieman

Forumguru
Is geld een probleem of heb je niet zo'n sportieve rijstijl, dan volstaat een 1.9 prima !
Als je geld genoeg hebt, zou ik voor de 2 liter gaan.

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Karstieman</font><hr />

Is geld een probleem of heb je niet zo'n sportieve rijstijl, dan volstaat een 1.9 prima !
Als je geld genoeg hebt, zou ik voor de 2 liter gaan.

[/ QUOTE ]

Nou, met alle respect, als ik geld genoeg zou hebben dan was de keuze geen Skoda geweest. Dan eerder een te dure auto uit het hoogste segment /forum/images/graemlins/yeah.gif

Karstieman

Forumguru
@Rogier: Ik bedoelde met 'geld genoeg' natuurlijk 'geld genoeg voor een 2.0TDI Skoda Octavia'.
Ik dacht dat dat wel uit de context te halen was /forum/images/graemlins/wink.gif

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Karstieman</font><hr />

@Rogier: Ik bedoelde met 'geld genoeg' natuurlijk 'geld genoeg voor een 2.0TDI Skoda Octavia'.
Ik dacht dat dat wel uit de context te halen was /forum/images/graemlins/wink.gif

[/ QUOTE ]

Weet ik, kon het alleen niet laten /forum/images/graemlins/473.gif

SkodaMan

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Driver</font><hr />
- Motor is hoorbaar maar dit is niet echt storend
- Bij optrekken lichte motorresonanties in bestuurderstoel

[/ QUOTE ]

Neem een 2.0 FSI Tiptronic /forum/images/graemlins/grin.gif. Als je minder dan 25.000 - 28.000 per jaar rijdt is dat nog voordeliger ook. Bij lease auto's scheelt het ook nog eens een hoop bijtelling /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif.
De 2.0 FSI heeft dus directe inspuiting beneden de 4200 toeren en variabele kleptiming. Samen met de dubbele balansassen geeft dit een uiterst soepele motor met veel comfort. De Tiptronic is het puntje op de i.

KMA

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: SkodaMan</font><hr />

Neem een 2.0 FSI Tiptronic /forum/images/graemlins/grin.gif. Als je minder dan 25.000 - 28.000 per jaar rijdt is dat nog voordeliger ook. Bij lease auto's scheelt het ook nog eens een hoop bijtelling /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif.

[/ QUOTE ]
/forum/images/graemlins/crazy.gif
Ik heb eens berekend dat het omslagpunt tussen 2.0 tdi en 2.0 fsi bij de 17000 km per jaar lag

SkodaMan

Actief lid
Heb je daar ook de extra bijtelling bij gerekend indien het om een lease auto gaat? En hogere kosten van de verzekering? Volgens mijn VW dealer ligt het omslagpunt op 25.000 km/j (voor een VW Bora/Jetta) en dan neemt hij de kosten voor de duurdere verzekering niet mee.

Diesel rijden gaat bovendien steeds duurder worden vanwege de fijnstof-hype. Die kosten worden uiteindelijk toch door de dieselrijder betaald.

SkodaMan

Actief lid
Dat ziet er goed uit KMA. Mag ik de .xls hebben van deze berekening? De kolommen zijn ietwat verschoven. Welicht kunnen we de bijtelling er bij in prutsen.

KMA

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: SkodaMan</font><hr />

Dat ziet er goed uit KMA. Mag ik de .xls hebben van deze berekening? De kolommen zijn ietwat verschoven. Welicht kunnen we de bijtelling er bij in prutsen.

[/ QUOTE ]

Het is niet echt een excel spreadsheet. Daarnaast is het een berekening voor partikuliere aanschaf en niet voor lease.
Je moet gewoon de maandelijkse kosten van je auto bepalen.

Partikulieer:
Dit is de afschrijving per maand = aanschafwaarde / aantal maanden dat de waarde 0 is. (ik heb 10 jaar = 120 maanden genomen, of de helft afschrijven over 3 jaar)
Daarbij komt de wegenbelasting per maand (www.belastingdienst.nl opzoeken adhv gewicht van je auto en brandstof).
Daarbij komt de verzekering per maand (all risk bij www.centraalbeheer.nl met het aantal schadevrije jaren te bepalen)
Daarbij komt het onderhoud per maand. Dit is lastig. Laat dit 400 euro per 12 maanden zijn.
Bovenstaande posten zijn vast.
Variabele kosten daarbij zijn de brandstofkosten per maand. Stel dat je 20000 km per jaar rijdt dan kun je adhv het verbruik (technische specificaties) het aantal liters brandstof per maand. Dit keer de literprijs zijn de brandstofkosten per maand.
Tel alle posten bij elkaar op en je weet wat je auto per maand kost.

Dit kun je dan doen voor 10k,15k enz.. voor alle auto's die je wil beschouwen.

Ergens zal je dan zien dat dezelfde auto vergeleken met diesel of benzine uitvoering per maand goedkoper wordt na een bepaald kilometrage.

Lease:
Bij lease heb je zelf geen omslagpunt. Dit heeft de leasemaatschappij. Jij moet 22% ,geloof ik, van de aanschafwaarde (bij diesel dus meer als benzine) van de auto bij je belastbaar inkomen (box1) tellen. Daarover betaal je dan belasting. Daarnaast hangt 1 en ander af van of je gratis prive mag tanken, of je een leasebedrag krijgt van je baas, hoeveel jaren/kilometers het leasecontract gaat.

Van toekomstige discussies als hypes over fijnstof en roetfilters, biodiesel, waterstof,alcohol, koolzaadolie zou ik mijn keuze niet laten afhangen. Ik verwacht nl niet dat in 10 jaar tijd er veel zal veranderen (behalve dat het sowieso allemaal duurder wordt). Tegen die tijd kan je weer voor een nieuwe auto gaan.

/forum/images/graemlins/bye.gif

Bovenaan Onderaan