2.0 TDI CFGB motor valt uit

eriktv

Forumguru
Nu ben ik een keer aan de beurt om hulp te vragen, een vervelend vaag probleem:

Symptoom
Motor viel uit, na vijf vergeefse startpogingen (seconde of 3-4 per keer) heb na flink doorstarten hem met moeite weer kunnen starten. Daarna reed de auto volledig normaal. Na uitvallen ging alleen het standaard rode accu-lampje branden, dat brandt volgens mij altijd als de motor uit gaat en het contact aan staat. Verder geen foutmeldingen gezien.

Mogelijke diagnose
- Slechte diesel? Ik heb deze getankt bij een niet-gerenommeerd tankstation (Diskont, Villach Oostenrijk). Tank is nog 1/3 vol en ik heb er al 600 km prima mee gereden.
- Accu: deze houd ik al een tijdje in de gaten, is nu zes jaar oud en de vorige leefde zeven jaar. Maar ik kon zonder problemen 6x starten, dus lijkt me ok. Accuklemmen zitten stevig vast.
- Alarm: altijd verdacht, maar past niet bij dit probleem.
- Elektronisch: altijd een mooie bron voor vage klachten, ik heb een paar jaar geleden de ”hoofdkabelboom” laten vervangen en de zwakke plek van toen is extra ingetapet ter bescherming.
- Injectoren: alle vier in 2022 vervangen.
- Als ik na het niet gelukte starten het contact aan liet staan dan hoor ik een hoge piep, is dit normaal? Komt van rechterzijde motorblok, zie foto in post hierna.

Mijn gok
De auto viel uit toen ik achteruit de garage uitreed, van een flinke helling. Ik ben bij mijn schoonouders in Tsjechië en de straat ligt er hier uit vanwege aanleg riolering. Zeer hobbelig heen gereden en bij uitrijden oprit extra steile helling. Kan de boel erg heen en weer geklotst zijn, waardoor er ergens lucht in het brandstofsysteem is gekomen?

En nu?
Ik ben hier nog een dag of vijf en de eerstvolgende test wordt de 800km huiswaarts. Ik zit eraan te denken om morgen even een stuk te gaan rijden voor mijn gemoedsrust. Hebben jullie suggesties wat ik nog kan doen?

De auto is flink volgeladen met kampeerspullen (ja de S2C tot het dak toe vol…:D) en ik heb de nodige bergen onder de wielen gehad de afgelopen weken. De auto gedroeg zich even voorbeeldig als de afgelopen negen jaar / 205.000km die ik ermee gereden heb.

2.0TDI CFGB DSG-6, 2012, 292.000km
 
Laatst bewerkt:
  • Verdrietig
Waarderingen: Frup

Tman0961

Forumguru
Zit er in de buurt een garage? En heb je gelegenheid om de auto even uit te laten lezen? Dat geeft misschien meer duidelijkheid/houvast wat en of er iets speelt.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Dit kan een kleine lekkage (valse lucht) in de aanvoerleiding van de brandstof zijn, en dan vermoedelijk tussen filter en inspuitpomp.
De "opvoerpomp" is ook een verdachte in dit geval.
Is het bij de Superb ook zo dat je die hoort lopen (druk opbouwen) bij het openen van de (bestuurders-) deur, en hoor je dat nu ook?
 

gehaktbal

Forumguru
Geen diesel expert helaas, maar als ik je startpost goed lees krijg ik er het gevoel bij alsof je brandstofpomp niet helemaal lekker gewerkt heeft.
Klopt het bij een diesel dat als je het brandstoffilter vervangt dat je alle lucht er uit moet halen? Lijkt me dat er iets heeft gezeten (flinke luchtbel of vervuiling) wat los kwam en wat nu weer weg is?
 

eriktv

Forumguru
Vanavond wordt de auto uitgelezen. Zat dealers hier, we zitten 15km van Skodastad Mladá Boleslav, waar onze Superb gemaakt is. We doen dit op z’n Tsjechisch bij een kennis die bij een dealer werkt en VAGCOM heeft.

Hij gaf telefonisch aan dat luchtbel eigenlijk nooit voorkomt. Vervuiling die loskwam? Zou kunnen, we hebben flink gehobbeld over de brokken asfalt. Maar: brandstoffilter is van 2024 en zou nog dik 60.000km door moeten kunnen.

Ik zal vanavond meteen even luisteren of ik de pomp (door de plat liggende bank en van onder de tent) hoor bij openen deur, normaliter hoor ik die wel duidelijk. Door de rioolaanleg staat de auto bij familie aan de andere kant van het dorp, dat maakt het nog extra onhandig.

Dank voor de suggestie tot nu toe en ik houd jullie op de hoogte

:thumbsup:
 
Bovenaan Onderaan