2.0 TDi 143 pk Common Rail

sitechris

Donateur
geen idee, maar gaat ongetwijfeld niet al te lang meer duren verwacht ik. Overigens ben ik zelf niet onder de indruk van nieuwe CR blok. Ja, hij is stiller maar hij voelt minder sterk aan.

r_d_k

Actief lid
Ik had de 2.0TDI Cr in mijn vorige leaseauto en krijg nu (waarschijnlijk) weer de pompverstuiver. Ik was zeer tevreden over de CR.:xyxthumbs: In tegenstelling tot een eerdere leaseauto met de 2.0 TDI pompverstuiver heb ik nooit olie hoeven bij te vullen. De pompverstuiver moest ik regelmatig olie bij vullen. :mad:

Ik zou graag in mijn (nog af te leveren) O2 de 2.0TDI CR zien.

hemi24

Forumguru
Bekend verhaal vanuit bijvoorbeeld de Audi A4: overstap van PD naar CR wordt door weinigen als "vooruitgang" bestempeld, afgezien van het beter geluidsniveau...

Zelfde geldt ook voor de overstap van 1.9 naar 1.6 TDI!

Race Eend

Forumguru
Bekend verhaal vanuit bijvoorbeeld de Audi A4: overstap van PD naar CR wordt door weinigen als "vooruitgang" bestempeld, afgezien van het beter geluidsniveau...

Zelfde geldt ook voor de overstap van 1.9 naar 1.6 TDI!

Die mening deel ik niet geheel, JA de PD voelde krachtiger.

Maar de vermogensopbouw was vrij abrupt, bij 2000 rpm kwam ineens 'alles erin' met de standaard software.

Bij de CR motoren is dit veel vlakker.

En ja ze voelen inderdaad wat minder sterk, maar zijn wel een stuk stiller en zuiniger bovendien. Met tuning naar 175pk en 400Nm, zijn ze weer net zo levendig als de PD motoren, en zeer soepeltjes..

hemi24

Forumguru
Ja, en dat abrupte van de PD, zou ik graag weer terug zien in mijn huidige CR: elke keer is het weer "wachten op vermogen" als de vrachtwagen weer naar rechts gaat op de snelweg.

Race Eend

Forumguru
Bij de 1.6 CR en de 2.0 TDI 110pk is dat inderdaad wel erg aanwezig.

Wordt tijd dat die computers van de 1.6 TDI CR eens bewerkbaar worden (uitleesbaar dmv obd), als je ziet hoeveel aanvragen ik dagelijks al krijg om die dingen te tunen, het is er volledig uit te krijgen nl, dat luie.

hemi24

Forumguru
Dus voorlopig nog geen zicht op mogelijkheid tot tunen via JD van de 1.6 TDI?

Waarom kan deze (nog) niet getuned worden en de 2.0 TDI wel?

Race Eend

Forumguru
De 2.0 TDI CR heeft 'gewoon' een Bosch EDC17 ECU evt nog aangevult met een obd protectie bij de 2010 modellen, maar dat laatste is inmiddels ook onder de knie, door hem buiten de auto aan een stekker te hangen.

De 1.6 TDI CR heeft een geheel nieuw type siemens computer.

Deze is nog niet 'uit te lezen' , je zult nl eerst de gehele originele software eruit willen halen, om te kunnen bewerken en daarna met je bewerkingen terug de computer in te 'flashen', dit testen op je rollenbank, weer aanpassen en weer testen etc etc, net zo lang tot je een optimale setting krijgt.

'Vroeger' kon je dan de ecu nog uit halen en de chips los solderen, tegenwoordig kan dat al een tijd niet meer, de data staat tegenwoordig in een vaste processor op de printplaat.

serialbootmode.jpg

De obd tools zijn er hard mee bezig om die nieuwe siemens computer uitleesbaar te maken, maar daar gaat altijd even overheen..

cmd_2.JPG

Die luiheid bij de 1.6 CR, heeft dat niet te maken met het feit dat ze hem zuinig hebben proberen te maken en pas bij iets langer het gaspendaal verder ingedrukt houden, de turbo omloopklep/wastegate gesloten word via de computer/ECU?
Of loopt die wastegate niet via de ECU?

Race Eend

Forumguru
De Luiheid komt voornamelijk om hem heel zuinig te maken, maar ook met plankgas zijn de CR motoren wat lui hoor, ze krijgen nl maar zeer weinig diesel ingespoten (dus de turbo heeft ook weinig aandrijving).

VAG diesels hebben al heel lang geen wastegate meer. Maar een variabele schoepen verstelling (VNT), die inderdaad door de ecu aangestuurd wordt.

2-VNT.jpg

cvegreen

Forumguru
Wat een mooie toelichtingen lees ik hier zeg. Eerst een super intersante tekst van onze goede vriend Ronnie en nu van onze even goede vriend Race Eend een mooie uiteenzetting waar ik zelf iets van begrijpen geloof me , dan moet het al dik in orde uiteen gedaan zijn .:xyxthumbs:

De Luiheid komt voornamelijk om hem heel zuinig te maken, maar ook met plankgas zijn de CR motoren wat lui hoor, ze krijgen nl maar zeer weinig diesel ingespoten (dus de turbo heeft ook weinig aandrijving).
Beiden voor de zuinigheid dan zeker?
Maar je kunt hem (in de toekomst) chippen en dan nog steeds even zuinig rijden?
Orgineel een beetje om er voor te zorgen dat ook stevig gas geven zuinig is?

Bovenaan Onderaan