2.0 of 1.6?

hekko

Lid
Ik heb zelf een Octavia Combi 1.6i met een G3 installatie uit 2001. Ik heb er inmiddels 344000 km mee gereden en moet zeggen dat ik met de 1.6 heel goed kan meekomen met de rest van het verkeer. Nooit het idee gehad dat de motor te weinig kracht had of zo. Ook zijn de zeer betrouwbaar. Zelfs het olieverbruik is bij mij heel gering. Verbruik is bij mij gemiddeld 1 op 12 , maar dat is op Lpg en eigenlijk alleen maar snelweg.

334.000 km, wauw. Heb je veel onderhoud gehad?

Heb trouwens nog wat proef gereden in een 1.6 en inderdaad..die 100 PK is goed genoeg. Je trekt er geen gaten mee in het asfalt maar het voelt krachtig genoeg.
 

hekko

Lid
1,8T meer pk's en NM's dan een 2.0. Zal dus wel gaan als een speer. Maar voor mijn privé auto heb ik liever zo min mogelijk onderdelen die kapot kunnen gaan zoals de turbo. Ook de ophanging met die semi onafhankelijke achteras gaat je nekken met een snelle motor. Gaat je kont aan de haal... Had laatst van mn werk een Subaru met 4 WD en die nieuwe 2,0 boxerdiesel. Dikke pret! Mijn zoon d'r achteraan in onze Skoda, nou ik reed hem helemaal zoek. Kon met 70 door een bocht waar je met de O1 en diverse Golfjes met net iets boven de 55 km door kan voordat ze gaan schuiven.
Alleen ja de diesel Sub kwam dan ook niet erg zuinig uit op deze manier met 1 op 9!

Jah het wordt geen lease auto en moet lang mee dus betrouwbaarheid is wel heel belangrijk. Als een turbo kapot gaat heb je een grote kans dat je ook je zuigers/cylinder beschadigd. Maar tot die tijd heb je wel veel plezier natuurlijk : )
 

Roel

Lid
Jah het wordt geen lease auto en moet lang mee dus betrouwbaarheid is wel heel belangrijk. Als een turbo kapot gaat heb je een grote kans dat je ook je zuigers/cylinder beschadigd. Maar tot die tijd heb je wel veel plezier natuurlijk : )

Als je compressorwiel aan gruzelementen draait is de kans aanwezig dat de deeltjes van de schoepjes in de motor terechtkomen, voor de rest valt het wel mee met evt motorschade.
Zaak is het om gelijk de motor stil te zetten!

Voor de rest heb je inderdaad veel plezier van een turbo :baby012:
 

LenK

Forumguru
1.6MPI is prima te doen. Niet te dorstig en best redelijke prestaties.
2.0 is een stuk krachtiger maar heeft ook heel wat meer brandstof nodig en een drinkebroeder dat is in deze tijd niet echt een aanrader.
Maak ergens een proefrit en je weet waar je aan toe bent.
 

octaviabas

Senior Member
ik heb een 1.6 in een O1 (2001)

Het is voldoende in NL , maar dan houd het ook wel op.
Het ligt er natuurlijk aan waar je uit komt (in mijn geval 306gti met 170pk) en dan is het afzien. vooral de tussen accel. is erg wennen.Maar met mijn huidige rijstijl en de instelling , ach hard rijden werkt toch niet voor dat kleine stukkie, is het prima te doen.

de volgende wordt iig wel min. een 1.8T, merk gewoon dat ik net wat meer power wil hebben
 
Onderhoud.

Ikzelf heb de auto gekocht met een kilometerstand van 155000 km. Inmiddels 345000 km. In de tijd dat ik hem nu heb heeft hij maar 1 keer een grote beurt gehad,nieuwe banden,nieuwe voorremschijven(oude waren krom geworden),nieuwe dynamo en twee carterontluchtingslangen. Momenteel moet de drukgroep vervangen worden. Hij ontkoppelt niet goed meer,waardoor ik moeite heb om hem in de versnelling te doen. Ook is de syncromesch (of hoe je dat ook schrijft) van de achteruit versleten. Als ik hem in zijn achteruit zet,dan kraakt hij vreselijk. Zoals je ziet is er niet echt veel onderhoud aan geweest.
 
Als ik hem in zijn achteruit zet,dan kraakt hij vreselijk. Zoals je ziet is er niet echt veel onderhoud aan geweest.

Dat zie je dus niet alleen, maar hoor je ook nog eens! Economisch gezien een knappe prestatie, maar ik zou me denk ik niet veilig meer voelen bij dat gekraak en zo...
 

purk

Senior Member
Dat heeft een achteruitversnelling niet. Dus ik denk dat het met een nieuw drukgroepje en plaat met druklager, het kraken wel weer verholpen is
 
Bovenaan Onderaan