2.0 of 1.6?

hekko

Lid
Ha forum,

Ik wil een octavia occasion (combi) gaan kopen (richtprijs 12000). Het moet een benzine wagen worden met max 120.000 op de teller, bouwjaar 2002-2004 kom je dan uit (dat is een Octavia I toch?).

Ik vraag me af wat ik het beste kan doen..een iets oudere combi met een 2.0 liter motor zoeken, of een wat nieuwere met een 1.6?

Heb het idee dat die 1.6 eigenlijk wat te klein is voor een octavia en daardoor misschien veel te lijden heeft. Vraag me ook af hoe dat volbeladen in de bergen rijdt.

Een 2.0 is wat duurder in het verbruik natuurlijk, maar misschien niet eens zoveel?

Wie kan hier iets over zeggen of adviseren??
 

SkodaMan

Actief lid
Voor Nederlandse omstandigheden en weinig vracht of lading is de 1.6 ruim voldoende. Rij je vaak met een aanhanger of caravan en ook nog in de bergen dan is de 2.0 aan te raden.
 

Gieliovd

Forumguru
Kun je voor die richtprijs niet beter naar een O2 kijken? Wellicht wat minder duur uitgevoerd maar wel een stuk moderner?

Er zijn 1.6 MPi en 1.6 FSI motoren verkrijgbaar naar ik weet.

Maar goed, ik waag me niet aan Octavia's! Succes en je krijgt vast goed antwoord.

Ps. welkom op het forum.
 

hekko

Lid
Voor Nederlandse omstandigheden en weinig vracht of lading is de 1.6 ruim voldoende. Rij je vaak met een aanhanger of caravan en ook nog in de bergen dan is de 2.0 aan te raden.

Jah zeg en dan zelf in een 2.0 FSI rijden :)

Maar dank voor overweging! Een 1.6 is inderdaad voldoende maar ik wil deze auto de komende 10 jaar kunnen rijden en vraag me af of een 2 liter dan niet robuuster is dan een 1.6 aangezien die net wat te klein bemeten lijkt. Bij het optrekken en op de snelweg hoor je die 1.6 toch wel hard werken.
 

hekko

Lid
Voor Nederlandse omstandigheden en weinig vracht of lading is de 1.6 ruim voldoende. Rij je vaak met een aanhanger of caravan en ook nog in de bergen dan is de 2.0 aan te raden.

Jah zeg en dan zelf in een 2.0 FSI rijden :)

Maar dank voor overweging! Een 1.6 is inderdaad voldoende maar ik wil deze auto de komende 10 jaar kunnen rijden en vraag me af of een 2 liter dan niet robuuster is dan een 1.6 aangezien die net wat te klein bemeten lijkt. Bij het optrekken en op de snelweg hoor je die 1.6 toch wel hard werken.
 

hekko

Lid
Kun je voor die richtprijs niet beter naar een O2 kijken? Wellicht wat minder duur uitgevoerd maar wel een stuk moderner?

Er zijn 1.6 MPi en 1.6 FSI motoren verkrijgbaar naar ik weet.

Maar goed, ik waag me niet aan Octavia's! Succes en je krijgt vast goed antwoord.

Ps. welkom op het forum.

Heb net even gekeken op autotrader, maar prijzen van zo'n 1.6 fsi liggen toch net iets hoger (vanaf 15.000).

Maareuh, hoezo waag je je niet aan een Octavia?
 

EdK

Forumguru
Ha forum,

Ik wil een octavia occasion (combi) gaan kopen (richtprijs 12000). Het moet een benzine wagen worden met max 120.000 op de teller, bouwjaar 2002-2004 kom je dan uit (dat is een Octavia I toch?).

Ik vraag me af wat ik het beste kan doen..een iets oudere combi met een 2.0 liter motor zoeken, of een wat nieuwere met een 1.6?

Heb het idee dat die 1.6 eigenlijk wat te klein is voor een octavia en daardoor misschien veel te lijden heeft. Vraag me ook af hoe dat volbeladen in de bergen rijdt.

Een 2.0 is wat duurder in het verbruik natuurlijk, maar misschien niet eens zoveel?

Wie kan hier iets over zeggen of adviseren??


met de huidige brandstof prijzen zou ik naar de meest zuinige uitvoering kijken !!
De keren dat je volbeladen de bergen ingaat waardoor hij misschien iets minder snel zal zijn , achh daar kom je dan ook wel weer overheen !!
 
ik heb een 1.6 met 75kw

en deze voldoet. verwacht geen vinnige reactie wanneer je het gaspelaal indrukt, maar je komt er wel. wil je wat vlotter moet je hem aardig op toeren houden, maar rijd je meestal in de spits (zoals ik) kun je heerlijk rustig voort pruttelen
ook geloof ik dat deze 1.6 in ongeveer alle VAG producten geleverd wordt, dus zal het met betrouwbaarheid best oke zitten:xyxthumbs:

Ha forum,

Ik wil een octavia occasion (combi) gaan kopen (richtprijs 12000). Het moet een benzine wagen worden met max 120.000 op de teller, bouwjaar 2002-2004 kom je dan uit (dat is een Octavia I toch?).

Ik vraag me af wat ik het beste kan doen..een iets oudere combi met een 2.0 liter motor zoeken, of een wat nieuwere met een 1.6?

Heb het idee dat die 1.6 eigenlijk wat te klein is voor een octavia en daardoor misschien veel te lijden heeft. Vraag me ook af hoe dat volbeladen in de bergen rijdt.

Een 2.0 is wat duurder in het verbruik natuurlijk, maar misschien niet eens zoveel?

Wie kan hier iets over zeggen of adviseren??
 

Gieliovd

Forumguru
Die vinnige reactie heeft ook te maken met emissieregelingen.

Die gasreponse tegenwoordig is 3 keer prut.

Vroeger toen het allemaal nog met kabeltjes ging was dat zo anders.
 

van_der_P

Senior Member
De afweging kun je enkel zelf maken. Het is wat een bekende voetballer zegt 'elk voordeel hebt zijn nadeel'.
Wat wil je met die auto ? Dat is de belangrijkste vraag waar alleen jij een antwoord op hebt.
Wil je veel snelweg rijden met een behoorlijke snelheid.
Is je auto vaak zwaar beladen.
Moet je regelmatig een aanhanger trekken.
Hou je van sportieve prestaties.
Als je deze vragen met ja beantwoordt zou ik een 2.0 l overwegen.

Rij je rustig.
over het algemeen veel stadswerk.
zit je meestal alleen in de auto.
Ben je wilde haren kwijt.
Dan zou je een 1.6 kunnen overwegen.

Een auto met een zwaarder motor gebruikt meer dure benzine, meer wegenbelasting, vaak meer verzekering, vaak hoger onderhoudskosten.
Daar staat tegen over meer comfort/luxe is het dat waard ?
Een 1.6 is vaak goedkoper dan een 2.0. Dus kun je een luxer uitvoering nemen.

De levensduur van de motor hangt af van hoe die motor gebruikt wordt. Ga je er op een nette manier mee om, dan kan die best een hoop kilometers aan tussen de 200.000 en 300.000 km moet kunnen.
 

Okki

Donateur
Het voordeel van de 1.6MPI is dat het een 8-klepper is, dat betekend lekker schakellui rijden, veel trekkracht onderin (voor een 1.6 dan) en vrij zuinig.

Ik heb er nooit problemen mee gehad, zelf met 5 man met bagage (combi) in de bergen geen enkel probleem.

Nou heb ik zeflf ook nog nooit in een 2.0 gereden, dus kan ik niet echt een vergelijk maken, maar ik weet wel dat ik voor mijn gevoel nooit iets tekort ben gekomen.
 

guitar_billy

Senior Member
ikzelf heb dan een 2.0 (ook 8 kleppen) en nog nooit in een 1.6 gereden, ik heb niet bewust voor de 2.0 motor gekozen. Het ging mij meer om de uitrusting van de auto.

De motor bevalt prima, kan een beetje olie drinken, heeft erg veel koppel bij lagere toeren.
Mijn langdurig gemiddeld verbruik is ongeveer 8l/100km. In de stad is het bijna niet mogelijk onder de 10l/100km te blijven, 80km wegen daarentegen zijn geweldig (5 tot 6l/100km). Maar ik geloof dat dit soort dingen zeer afhangt van persoon en lokatie, minder van een 1.6 of 2.0L.

Ik vindt een octavia niet te zwaar voor een 1.6, hij weegt ongeveer 1250KG... In tsjechie is die nog met een 1.4 75pk verkocht ook.

De 1.6 zal je ook wel overal brengen, al moet je soms misschien bergop een versnelling terug. Nog meer bergkracht heeft natuurlijk de 1.8Turbo.

Ga je ook met aanhanger / caravan rijden ? dan kunnen er misschien verschillen zijn in de max toegestane trek gewichten.
 

Vlaar032

Senior Member
Had eerst een Nissan Almera 1,6 16v. Deze kon met moeite de caravan (1000kg) trekken en moest je om een beetje snel te zijn rond de 4000 toeren laten draaien. Nu een O1 2.0 8v en ik vind het echt een stuk beter rijden, lekker simpel blok, kan ook geen turbo aan kapot want die is er niet, het grootste koppel al bij 2800 rpm. Daardoor rij je vanzelf wat relaxter en bijna net zo zuinig als met de 1,6. Verbruikscijfers van Guitar_billy lijken me helemaal juist. Je maakt weinig toeren en indien nodig ben je lekker snel weg. Voor mij geen 1,6 meer. Ondanks de dure brandstof.
 

purk

Senior Member
hallo, ik rij zelf ook een 2.0 combi.

heerlijke soepele motor, lust wel graag benzine ( 8,9 L/100) en een litertje olie op zijn tijd ( 6000 kilometer)


maar je redt het zeker ook met een 1.6 hoor, lekker hoog in toeren rijden en je komt ook vlot vooruit. Heb zelf ook een 1.6 gehad in een golf van 1170 kilo. deze is zeker zuiniger dan een 2.0.

en bijde blokken zijn betrouwbaar.
 

Roel

Lid
Wat dacht je van een 1.8T. Een heerlijke motor en verbruikt zeker niet meer dan een 2.0.
Trouwens, de 1.4 16V 75 is hier in Nederland ook op de markt gebracht.
 

Vlaar032

Senior Member
1,8T meer pk's en NM's dan een 2.0. Zal dus wel gaan als een speer. Maar voor mijn privé auto heb ik liever zo min mogelijk onderdelen die kapot kunnen gaan zoals de turbo. Ook de ophanging met die semi onafhankelijke achteras gaat je nekken met een snelle motor. Gaat je kont aan de haal... Had laatst van mn werk een Subaru met 4 WD en die nieuwe 2,0 boxerdiesel. Dikke pret! Mijn zoon d'r achteraan in onze Skoda, nou ik reed hem helemaal zoek. Kon met 70 door een bocht waar je met de O1 en diverse Golfjes met net iets boven de 55 km door kan voordat ze gaan schuiven.
Alleen ja de diesel Sub kwam dan ook niet erg zuinig uit op deze manier met 1 op 9!
 
1.6

Ik heb zelf een Octavia Combi 1.6i met een G3 installatie uit 2001. Ik heb er inmiddels 344000 km mee gereden en moet zeggen dat ik met de 1.6 heel goed kan meekomen met de rest van het verkeer. Nooit het idee gehad dat de motor te weinig kracht had of zo. Ook zijn de zeer betrouwbaar. Zelfs het olieverbruik is bij mij heel gering. Verbruik is bij mij gemiddeld 1 op 12 , maar dat is op Lpg en eigenlijk alleen maar snelweg.
 
Bovenaan Onderaan