2.0 8v of 2.8 v6 een alternatief?

ThinlaneT

Nieuw lid
Beste forumleden,

Vorig jaar was ik rond deze tijd fanatiek opzoek naar een mooie Skoda Supber I 1.8T. Na een poosje van rust en alleen passief zoeken (internet) naar Superbs kwam ik wel een aantal interresant exemplaren tegen, die ook qua prijs erg meevielen. Dit was medio januari 2010. Nu de zomer al weer bijna over is, merkte ik gek genoeg dat de in de lente/zomer te koop gestelde Superb's toch wat 'flinker' geprijsd zijn. Nu mijn huidige auto de geest heeft gelaten, is de urgentie naar een auto wat hoger. Als alternatief is allicht een 2.0 8v of een 2.8 v6 een optie. Beide hebben zowel voordelen als nadelen. Mijn vraag is, wat is jullie ervaring met een 2.0 8v of een 2.8 v6? Zijn concessies in vermogen met een 2.0 8v te verwaarlozen?

Ik ben benieuwd

Dank & groet

Rick
 

LenK

Forumguru
Zo'n 2.8 v6 lijkt me geweldig (souplesse, geluid, comfort) maar de (meer)kosten moet je serieus rekening mee houden. Brandstofkosten spreken voor zich maar ook onderhoud en reparatie is voor dat motorblok veel duurder.
 

MarcoO2

Forumguru
Is het niet mogelijk om een proefrit te maken? Ik zou bang zijn dat je met een 2.0 8v toch echt power tekort komt. 't Hangt er natuurlijk ook vanaf wat je gewend bent, ik weet niet waar je nu in rijdt. Maar ik zou zeggen: probeer het te ervaren, dan weet je of het voor jou een goede keus is of niet. Dat de V6 een superkeus is, zullen we het snel over eens zijn. Maar zoals LenK al zegt, daar hangt vrijwel altijd een prijskaartje aan.
 

ThinlaneT

Nieuw lid
Het mindere hoeveelheid vermogen baarde mij ook wel zorgen gezien het gewicht van de Superb. Daarnaast heb ik gelezen dat de 2.0 8v ook al wat op leeftijd is, hij stond al in de VW Golf MK3. In dat opzicht zijn de 1.8T en 2.8 V6 van wat jongere makelij wat weer mogelijk invloed heeft op de efficiëntie.
Ik ga even kijken of een 2.0 8v een optie is door het zelf even te ervaren. De 2.8 v6 is natuurlijk erg mooi, maar de combinatie van vermogen en toch redelijk verbruik van de 1.8 T trok mij aan. Ik laat jullie mijn bevindingen even weten.
 

___JC___

Forumguru
De 2.8 v6 is natuurlijk erg mooi, maar de combinatie van vermogen en toch redelijk verbruik van de 1.8 T trok mij aan. Ik laat jullie mijn bevindingen even weten.

Dat is denk ik ook de reden dat ze wat duurder zijn. En een redelijk betrouwbaar blok volgens mij.
 

plaza

Forumguru
2.0 8 klepper is niet voor niets met pensioen gestuurd door vag groep,
( ik had hem 17 jaar geleden al in mijn seat ibiza gti ! ) en komt teveel
vermogen tekort voor deze auto

2.8 v6 heerlijke motor, maar niet te tunen, hoog gemiddeld verbruik, en duurder in onderhoud.

1.8 t beste optie, goedkoper in aanschaf, onderhoud en benzineverbruik en voor maar 590 € zeer goed en blijvend betrouwbaar te tunen naar
200 PK en 300 nm koppel. Trouwens, ik had deze motor ook in mijn
OC 1 RS liggen met 250 PK en 385 NM koppel, krijg er nu nog steeds
heerlijke kippevel van als ik er aan terug denk .

Als ik het voor het kiezen had... wist ik het wel.
 

darkprojectx

Forumguru
inderdaad een 1.8T of de V6, de 2.0 8V komt te kort voor zo'n grote (zware) auto. De 2.0 8V is wel leuk in de fabia :super:
 

piair1982

Forumguru
Voor relaxed rustig rijden en alles op je gemakje doen, dan is de 2.0 prima. Alleen lust ie een beste slok benzine.
De 1.8T is de fijnste motor in deze auto.
De 2.8 is vooral het geluid van de motor erg mooi en natuurlijk is het vermogen ook leuk. Maar ook deze lust weer een aardige slok.

Bij veel kilometers (meer dan 25000 km per jaar) kun je het beste de 2.0 nemen op LPG of eventueel een TDI.

Sowieso moet je met de auto rijden om zelf te ervaren wat je het beste bevalt.
Succes met je keuze!
 

Michel

Forumguru
@LenK

Dat valt best mee. Met een normale vlotte rijstijl is het verbruik van de 2.0 liter prima. Naar mijn mening zijn de officiële verbruiksgegevens, in tegenstelling tot veel andere auto's, bij dit type juist te negatief opgesteld. Ik haalde met mijn vroege Fabia 2.0 een verbruik van 6,9 l/ 100 km. Waarbij ik wel moet opmerken dat dit verbruik is gebaseerd op veel snelwegkilometers.
 

ThinlaneT

Nieuw lid
Dank allen voor jullie reactie, qua prijs merk ik absurde grote verschillen tussen de drie motor varianten, dus wat mij betreft komt het dan wat meer aan op de prestaties van de motoren en natuurlijk het ‘pakket’ er omheen. Voor een met automaat zit je toch aan een 1.8t of 2.8 v6 vast, maar heb eigenlijk geen specifieke voorkeur voor een transmissie. Qua budget zit ik een beetje rond het exemplaar wat Bakkertje aandroeg.
Ik blijf menig aanbod-websites in de gaten houden voor een mooi exemplaar en hoop dat ik binnenkort zowel met een 1.8t als een 2.0 een rondje kan rijden om het ter ervaren.
 
Bovenaan Onderaan