100-serie 2.0 16v Octavia-motor in 100 serie??

Erik

Lid
Re: Waarom?

Ja Michael, dat zeg ik de hele tijd al, dat misschien de 1.3 een andere krukas heeft gekregen ofzo.

Dus vanaf de Fabia heeft Skoda pas een 1.4 /forum/images/graemlins/cheer.gif

De 1.3Mpi die in de Felicia zat is een ander blok dan de 1.3 die in de Felicia zat en oorspronkelijk uit de Favorit kwam nog.

Motoren worden steeds aabgepast en verbeterd, mede voor de emissieeisen enzo. Dat iets dan op basis is van een bestaand blok is niet zo gek, waarom een heel ander blok ontwerpen? haha

Maar dat verklaard nog niet waarom er in England 1.4 blokken waren, waarschijnlijk toch ook die krukas vervangen. Iig niet origineel Skoda. Anders hadden ze de 1.4MPI uit de Fabia ook wel op basis van de 1.4 Favorit motor kunnen maken haha.

Maar het is toch gek, bepaalde Favorit blokken uit Duitsland, 1300's dus, zijn bij Skoda in Tsjechie onbekent. Maatje van me had met een kennis een Forman uit Duitsland gehaald, dit was een 1.3. Stopte er op een gegeven moment mee, ging ermee naar de dealer en vroeg hun dit te maken. Weet je wat ze bij de dealer zeiden? Als jullie zo leuk willen zijn om er een VW blok in te hangen, en dan willen dat wij hem gaan maken, dan kan je het zelf uitzoeken! /forum/images/graemlins/biggthumpdown.gif

Hun verbaast, want t was t originele blok in die auto, stond zelfs met grote letters SKODA in enzo. Alleen het injectiesysteem enzo waren anders, maar in Tsjechie hebben ze daar geen eens de onderdelen voor. Heel raar allemaal.
 

Hetzer

Forumguru
Re: Waarom?

inderdaad heel raar en dan kun je de fabrieks garantie ook wel op je buik schrijven!!!!!!!!!! /forum/images/graemlins/grin.gif
 

Bart

Lid
Het is waar dat de 1.4 motor van de Fabia geen veertig jaar bestaat, de basis is dit echter wel.
Afgezien van de cilinderkop is de motor niet veel anders dan die van de veertig jaar eerder ontwikkelde 1000MB (alleen opgeboord tot 1400cc). In antwoord op de vraag of een twee liter Octavia motor geschikt zou zijn voor plaatsing in de 100-serie suggereerde ik dat dan eventueel de 1.4 van de Fabia een geschikter alternatief is.
Waarom? Deze motor is wel degelijk een directe afstammeling van de motoren die in de achterwielaangedreven Skoda's werden geplaatst. Als zodanig past het motorblok eenvoudig op de 100-serie versnellingsbak en is ook het gewicht van de motor nog steeds erg gunstig. Dit maakt zo'n oude achterwielaangedreven Skoda nog een beetje handelbaar in tegenstelling tot een zware Octavia motor.
Bij nadere beschouwing blijkt ook wel dat de 1.4 motor van de Fabia geen product van de laatste vijf jaar is; onderliggende nokkenas, drie krukaslagers, acht kleppen, distributieketting (?). Wel een betrouwbare motor hoor, immers een veertig jaar lang door en door ontwikkeld product.
De 1.3 motoren van de Favorit en Felicia delen ook dezelfde basis. Vanwege die beproefde betrouwbaarheid en de lage productiekosten gebruikt VAG hem ook nog als 1.0 in de SEAT Arosa.
 

Dutch4x4

Senior Member
Goh, weer wat geleerd! Dank Bart, erg verhelderend. /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif

Ook in de Lupo trouwens?
 

Erik

Lid
Alles past... Als je maar wilt...

IMG_2767.jpg
 

Erik

Lid
Re: 2.0 16v Octavia-motor in 100 serie?? *DELETED*

Bericht verwijderd door Erik

Oeps dubbel post /forum/images/graemlins/smiley29.gif
 

Karstieman

Forumguru
Misschien moesten deze gasten eens mat minder aandacht aan de motor besteden en eerst de lak een beetje bijwerken /forum/images/graemlins/wink.gif
 

Wiseguy

Actief lid
Zo leren we iedere dag weer wat meer bij nietwaar Dutch? /forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/wink.gif
 

Erik

Lid
Heb de foto's gevonden die ik van die ene Rapid heb gemaakt, buitenkant zijn ze nog aan bezig...
Gechopt, verbreed... Maar niet zonder rede haha
 

Bijlagen

  • 12237-Dikkerapid0.jpg
    12237-Dikkerapid0.jpg
    33,1 KB · Weergaven: 22

Erik

Lid
En dan wat er achterin ligt:

/forum/images/graemlins/cheer.gif
 

Bijlagen

  • 12238-Dikkerapid1.jpg
    12238-Dikkerapid1.jpg
    36,4 KB · Weergaven: 27
Bovenaan Onderaan