1e versnelling veranderen

dhe019

Actief lid
Met enige regelmaat trek ik een zweefvliegtuig achter mijn O2 (niet de aanhanger!). Er loopt dan altijd iemand mee om de tip van het toestel vast te houden. Het probleem is dat zelfs bij stationair in zijn 1 de auto best snel rijdt (net te hard om mee te wandelen).

Zijn er mensen die de 1e versnelling hebben aangepast, kan dat? Gebeuren er wel eens aanpassingen aan het stationair toerental? Wat kost zoiets? Ik ben benieuwd...

voorbeeldje
 

Gieliovd

Forumguru
Welkom op het forum!

Stationair aanpassen gaat hem niet worden. Dan slaat hij af.

De versnelling aanpassen kan natuurlijk wel, andere vertanding.. Maar dan moet je bak dus helemaal open, tandwielen op maat inbouwen, dus een complete custom versnellingsbak. Kassa.

Gaat hem niet worden denk ik. Dan maar spelen met de koppeling!

Of toch een 4x4 met low gear.

Edit: de eend z'n idee is ook mogelijk ;)
 

Ted

Forumguru
Ik heb mijn Fabia SDI 1.9 het stationair toerental via vag-com op een ander toerental gezet. Hij slaat natuurlijk niet gelijk af als je hem 50 of 100 rpm lager laat loopen. Wel zal hij bij volle belasting van airco en dynamo stationair minder mooi rond lopen en wellicht trillen. Ook uit milieu overweging (NOX em CO) wordt het toerental soms hoger gezet. Op de site van speek stond een methode om het toerental te wijzigen.
 

Race Eend

Forumguru
Dat klopt wel ja, met vag-com is het stationaire toerental te beinvloeden, ik weet niet of het ook met alle modellen mogelijk is overigens.
 

Tachi

Actief lid
Met filerijden heb ik wel 'ns last van dat mijn Octavia I in z'n één te snel rolt. Wat ik dan meestal doe om 'm te vertragen is ff op de rem te trappen. Gek genoeg blijft ie dan langzamer rollen. Misschien helpt dat bij jouw ook.
 
Bovenaan Onderaan