1e versnelling langzamer maken

dhe019

Actief lid
Ik trek wel eens een zweefvliegtuig met mijn O2 met handbak. Lastig daarbij is dat het stationair in zijn 1 nogal hard lopen is voor degene aan de tip van het vliegtuig. Is het mogelijk om dat langzamer te laten gaan of is er dan niet veel andere keus dan een DSG?

rhon_bussard_2.jpg
 

oco1979

Forumguru
Vrees daarvoor,lager toerental zou wel eens vlugger stilvallen,beter met een echte automaat,koppelomvormer,dsg is geen echte automaat met koppelomvormer
 

Skoda-MAN

Forumguru
De overbrenging van motor en versnellingsbak zijn mechanisch vastgelegd en zonder het veranderen van tandwielen gaat dat niet lukken.
Geef de hardlopers een cross fietsen :maakmegek:
 

Kogamyata

Senior Member
@dhe Alle gekheid op 'n stokje. Je hebt dit neem ik aan tijdelijk nodig, dus alleen voor die zweefvlieger. Misschien is het dan mogelijk om tijdelijk enkele maten kleinere wielen te monteren bv 13" ipv 18". De trekkracht neemt toe en de snelheid belangrijk af. Voordeel, minimale ingrepen en maximaal profijt.
Succes en groeten,
Joop.
 

dhe019

Actief lid
Het is iets dat ik niet heel vaak doe maar wel wil kunnen. De auto moet wel gewoon de weg op kunnen gaan met een evt. modificatie.

Een ander formaat voorwielen is dus niet mogelijk.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Met een fatsoenlijke krick en wielsleutel zijn de wielen ter plaatse in enkele minuten te wisselen.
Wielen in de kofferbak of bij de vliegclub stallen.
 

dhe019

Actief lid
Een andere, wat minder coole keuze, is een auto kiezen die niet 3.5:1 als overbrenging heeft. De megane station heeft 4.3:1 bijvoorbeeld. Dat zou de snelheid van 7km/u naar 5.7 terugbrengen. Meh (ben wel gehecht aan de Octavia).
 

Kogamyata

Senior Member
Nu zeg je het weer. Je bent gehecht aan de Octavia, dus andere wielen. Of je koopt gewoon 'n busje met verhouding 10:1, zeer sterk en langzaam. Of je kijkt niet naar geld en legt er 'n nieuwe automaat of andere krachtigere pion in. Maar 't is altijd wat. Het is niet en, en, maar en, of.
Helaas meer smaken heb ik niet.
Joop.
 

Cordoba

Forumguru
Je zou kunnen overwegen om de versnellingsbak van een ander motortype te monteren, maar dat heeft ook invloed voor normaal weggebruik, en is wel een behoorlijke ingreep.

Vroeger had je ook auto's met extra pookje: bij sommige auto's om zo een 'overdrive' versnelling te creëren, voor een lager brandstofverbruik, of in geval van een auto voor ruw terrein, of trekken zware lasten om een zogenaamde kruipversnelling te maken.
 

martijn v o

Forumguru
Bij de Gelderse zweefvliegclub gebruikten ze een grasmaaier waar ze het maaiding hadden verwijderd.
Auto aanpassen lijkt me een wat zware ingreep.
 
Bovenaan Onderaan